Douwe Bob valt opmerkelijk lang stil tijdens Songfestival

Douwe Bob heeft in zijn Songfestivalbijdrage Slow Down dan toch een gimmick ingebouwd, zo werd bij de eerste repetitie maandagmiddag duidelijk: hij laat komende dinsdag een stilte vallen van tien seconden, na de gitaarsolo op 2:03 minuten.

Douwe Bob in het Vondelpark in Amsterdam. Beeld Sander Koning / ANP

Mocht hij de finale halen, dan is de prettig stunterige gedachte dat 200 miljoen kijkers midden in een lawaaiig spektakel ineens een ongebruikelijk langgerekte stilte krijgen uitgeserveerd, of nou ja: een geluidsleegte gevuld door geroezemoes, tussentijds gejuich van het publiek of boegeroep, uiteraard nog aangevuld met huiskamergeluiden assorti. Evengoed opmerkelijk.

In eerste instantie lijkt dit op het bij Songfestivalacts zo veelgezochte 'iets opvallends': een lange uithaal, een jurk waaronder dansers vandaan komen, horrormaskers, een baardman in een jurk. Of iets anders uit de lange opsomming waarbij je beleefd staat te knikken als iemand je uitlegt hoe het bij het Songfestival helemaal niet om de liedjes draait, maar om de malligheid.

Gimmicky

Een communis opinio die voor de uiteindelijke winnaars bij lange na niet altijd opgaat, mag daarbij worden aangetekend - van de afgelopen tien winnaars waren alleen de horrormaskers (Lordi, Finland, 2006) en de baard (Conchita Wurst, Oostenrijk, 2014) nadrukkelijk gimmicky. Waarbij Lordi bovendien een heel valide potje riffrock opvoerde, maar dit is wellicht tegen de klippen op geredeneerd. En zoveel pop is gimmicky zonder dat het meteen slecht is.

Zo heel erg gimmicky is Douwe Bob trouwens niet met zijn stille seconden - stilte is niet voor niets een veelgebruikt middel in de muziek. Voor het dramatische effect, bijvoorbeeld, zoals in de klagerige wereldhit Let Her Go van Passenger, aan het slot: 'Only know your lover when you let her go [5 seconden stilte] And you let her go.' Voor de conceptuele verwarring, zoals John Cage deed met zijn overberoemde, driedelige (!) compositie 4'33'', bestaande uit vierenhalve minuut muzikanten die niet spelen, oftewel uit omgevingsgeluid.

Of Joseph Haydn, met zijn haha-gefopt-dit-stuk-is-nog-niet-afgelopen. En dan zijn er de talloze muzikaal-spannende stiltes: vooral in rock en dance worden die veel ingezet, als een dianegatief van een beat, of als een gespannen spel met de verwachting van de luisteraar die weet dat het nummer dóórgaat. Beroemd voorbeeld: Fire van The Pointer Sisters, na 'Your kisses they burn, but your heart... stays... cool......'.

Interview Douwe Bob

Hij is de man die Nederland vertegenwoordigt op het Eurovisiesongfestival. Maar wie ís Douwe Bob eigenlijk?

Douwe Bob tijdens de eerste ESF-repetitie. Beeld AVROTROS/Eurovision

Onthaastingsthematiek

'Silent Bob' valt in de laatste categorie, met een vleugje cageiaanse, conceptuele verwarring, en dat is - ook omdat het past bij de onthaastingsthematiek van de tekst - in elk geval artistiek een heel oorbare zet. Die erg doordacht moet zijn, want in de gewone singleversie zat hij ook al, op die plek, gedurende een kwart seconde - de negatieve beatvariant, nu dus uitgesponnen tot showpiece.

Laatste nieuws van de bookmakers: Douwe Bob wordt ingeschat op de 13de of 14de plaats van de 42 kandidaten. Hij moet daarbij vier landen uit de eerste halve finale voor zich dulden, dus de vooruitzichten zijn licht bewolkt. Maar dat was voor de stilte-onthulling ook al zo.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden