Recensie Pop

Dotans zelfvertrouwen is hoorbaar en de emotionele impact van zijn nummers voelbaar ★★★☆☆

De zanger wordt onthaald in een warm bad van fans. 

Op maandag 23 september gaf Dotan voor het eerst in lange tijd weer een concert in een volledig uitverkocht Paradiso Amsterdam. Beeld Ben Houdijk

Dotan

★★★☆☆

Pop

23/9, Paradiso, Amsterdam.

Het applaus is overweldigend. Hier staat iemand die niet alleen lof krijgt toegezwaaid, maar ook flink aangemoedigd wordt. En de singer-song­writer heeft nog geen noot gezongen. Je zou in het geval van Dotan misschien een meer afwachtende houding verwachten.

Vorig jaar bleek uit onderzoek van de Volkskrant dat de zanger minstens 140 nepaccounts op sociale media had laten aanmaken; allemaal om hem de hemel in te prijzen. Na de onthulling, een mea culpa van de zanger en een zelfverkozen maandenlange mediaquarantaine werd eerder dit jaar bekend dat Dotan nieuwe nummers had opgenomen.

De zanger is terug. Vandaag staat hij voor het eerst in vier jaar op een Nederlands podium. In een warm bad van fans draagt hij deemoedig zijn dankbaarheid uit voor zoveel loyaliteit. Verder wil hij geen woorden aan de kwestie wijden en zijn muziek het werk laten doen. En al zal de onvoorwaardelijke goedkeuring van zijn fans wat zijn nervositeit hebben weggenomen, er is nog wat weifeling te bespeuren. Dotan geeft zich nog niet helemaal over aan die jubelzang van liedjes als Letting Go en Let The River In, waardoor ze net onder het niveau stadiongalmglorie blijven steken.

Naarmate het concert vordert, groeit hoorbaar zijn zelfvertrouwen en de emotionele impact. Al wordt ook duidelijk dat met het gekozen repertoire het concert wat eenvormig ­uitpakt. Er is een vertrouwd betokkelde gitaar en een wangstrelende jongensstem. Dan volgen de coupletten van mannenkoren die, met windkracht negen tegen, stampvoetend hun hartstocht belijden. En natuurlijk wordt zijn grootste hit Home uitbundig meegezongen. Maar de climaxen worden een tikkie voorspelbaar en het concert daarmee reliëfloos.

Pas als Dotan aan het eind van het concert zijn ballad Seven Layers onversterkt midden in de zaal uitvoert, met zijn fans zittend op de grond, ontroert hij met kleine verstilling.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden