Doorzichtig zijde is de trend

Mode is een weerspiegeling van de tijdgeest, een kunstvorm, een communicatiemiddel. Maar mode is natuurlijk ook doodordinaire handel. Dat laatste aspect wordt tijdens de grote shows doorgaans zoveel mogelijk verdoezeld....

Maar het tij lijkt te keren, want zowel de show van Emporio Armani als die van Gucci begonnen deze week met de vertoning van de commercial van hun nieuwe vrouwengeur, Diamonds respectievelijk Gucci by Gucci geheten. En er werd nog voor geklapt ook.

De show van Gucci was al net zo ongegeneerd commercieel. Korte, vaak strapless jurkjes met uitvergrote dessins, ultrakorte bowlingjasjes en motorjacks, wijd uitwaaierende rokken tot boven de knie, de jongensachtige, strakke broeken die ontwerpster Frida Giannini in zo’n beetje iedere show laat zien en avondjurken met strakke lijfjes en lange rokken. Het was een collectie waar alleen de kleuren (wit, zwart, geel en roze) samenhang vertoonden en waar weinig vernieuwingsdrang uit sprak. Hapklare, bijna tuttige luxe voor vrouwen met meer geld dan durf.

Wat dat betreft was Armani beter op dreef. Zijn shows waren zoals altijd weinig spannend van opbouw en styling, maar hij had wel twee nieuwe vondsten. De show van zijn eerste lijn, Giorgio Armani, draaide om een knielange, wijde broek van dunne stof, die bij de knieën bij elkaar werd geknoopt. Bij het jongere Emporio Armani kwam hij met korte pofbroekjes en minibroekjurkjes.

Ook bij Dolce & Gabbana hingen schermen in de zaal en lag op iedere stoel een flesje The One. Godzijdank werd er geen reclamespotje voor de geur vertoond, maar een video waarop te zien was hoe stoffen met de hand werden beschilderd met bloemen of vegen. Die dessins speelden een hoofdrol in de beeldschone, voor Dolce & Gabbana’s doen ingetogen collectie. De sm-sfeer van de afgelopen twee seizoenen maakte plaats voor romantiek: van de ‘beschilderde’ stof waren getailleerde, maar los vallende jurkjes, oversized colberts, seventies-broeken en wijde rokken gemaakt. Bijna alle jurken, jasjes en tops waren overtrokken met een laag doorzichtige zijde, een grote trend in Milaan. Alleen de baljurken, waarmee de show eindigde, waren ouderwets uitzinnig: enorme stoffen creaties met verfstreken en meters tule.

Donatella Versace hield zich dit seizoen eveneens in: de uitzinnige prints die haar kleren in het verleden vaak zo ordinair maakten, waren donderdagavond helemaal verdwenen. Versace sloot de modeweek van Milaan af met kleren die herinneringen opriepen aan de sportieve elegantie van midden jaren zeventig: sluike jurken van felgekleurde, effen zijde, een soepel vallende jumpsuit, colbertjes met iets verbrede schouders en zwierige broeken met wijde blouses erin. Het was draagbaar, volwassen, meestal smaakvol, en toch onmiskenbaar Versace.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.