Doordringen tot het middelpunt

Chris Koolmees (1961), decorontwerper voor o.a. Paul de Leeuw (Laat de Leeuw, Seth en Fiona) houdt van het minimale. Tenzij de noodzaak er is – dan pakt hij uit....

In het Crème de la Crème Festival heeft hij te maken met allerlei lagen: theater en muziek, de uitstraling van het gebouw, koffie en geschiedenis – Douwe Egberts bestaat 250 jaar en sponsort het festival. Koolmees: 'Wat ik probeer, is door te dringen tot het middelpunt. Wat is de kern van al die lagen en wat moet ik toevoegen om ze in balans te krijgen. Daarbij zijn diversiteit en verrassing erg belangrijk.'

Zo doemen straks bij de ingang twee enorme variété-achtige figuren op, die het publiek naar binnen loodsen. In de hal wacht een ontvangst door de 'directie': acteurs en actrices op stelten en in historische kleding, die met megafoons het publiek wegwijs maken. Overal zijn zogenaamde koffiecorners ingericht, waar korte 'koffiesc`enes' worden gespeeld. Zo is er het Arabische koffiehuis, het kraambed met koffie en beschuit met muisjes, maar ook een aangereikt kopje koffie door het luikje van een gevangenisdeur. En niet te vergeten het koffieconcert, verzorgd door pruttelende en doorlopende koffiezetapparaten.

Om de hardheid van het gebouw te camoufleren, gebruikt hij draperieën en grote prints van theatrale figuren. Wie je steeds tegenkomt, is de wachter die ook bij de ingang stond. 'Het gebouw zelf is een enorm doolhof. Door steeds het onderste, middelste of bovenste deel van die figuur te herhalen, weten mensen of ze op de begane grond, eerste of tweede verdieping zitten.' Wat de impact van het geheel wordt, is ook voor Koolmees nog een verrassing.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.