TERUGBLIK

Door jong talent was Amsterdam Fashion Week de moeite waard

Terugblik: Lichtpuntjes op de Amsterdam Fashion Week

De Amsterdam Fashion Week was dit jaar toch de moeite waard. Niet vanwege het catwalkprogramma, maar dankzij presentaties van verrassend jong talent.

De collectie van Karim Adduchi. Beeld Team Peter Stigter

Wie naar het schrale catwalkprogramma van de Amsterdam Fashion Week kijkt, zou vanwege de overvloed aan commerciële merken en buitenlandse namen zomaar kunnen concluderen dat de Nederlandse mode er beroerd voor staat. De openingsavond stemde weinig hoopvol. Donderdag begon de modeweek met een show van Monique Collignon, die al sinds 1990 als couturier werkt en onlangs een doorstart heeft gemaakt.

Met de mode van nu hadden haar theatrale jurken, die van stoffen van gerecyclede plastic flessen waren gemaakt, niet veel te maken; zelfs de keiharde muziek van dj Tiësto kon de show niet redden. De kans dat Judith van Vliet, die net na Collignon een show gaf, het binnen vijf jaar tot in Parijs gaat schoppen, is ook niet groot. Daarvoor zat de kleding te slecht in elkaar en was het idee erachter, sprookjesachtige onderwaterwezens, te eenzijdig. Wel leuk: de schoenen van Chris van den Elzen.

Fashion Weak

Lees ook de vooruitblik van Bregje Lampe op de Amsterdam Fashion Week. 'Het programma van de Amsterdamse modeweek is niet sterk dit jaar. Ooit diende het evenement als springplank voor jonge, experimentele ontwerpers, nu is het commerciëler dan ooit.'

Jong talent

Maar zie: jong talent is er wél, bij de show Lichting, die is bedacht om een brug te slaan tussen modeacademies en de industrie en die wordt gesponsord door het noodlijdende V&D. Tijdens dit jaarlijks terugkerende evenement laten de veertien beste net afgestudeerde modeontwerpers hun eindexamenwerk zien. De show geldt al jaren als de leukste van de week; de ontwerpers hebben de knieval voor de commercie nog niet hoeven maken en er is altijd wel wat bijzonders te zien. Een duidelijke lijn zat er niet in het werk van de studenten, daarvoor waren de ideeën achter de collecties te verschillend. De belangrijkste gemene deler was de arbeidsintensieve materiaalbewerking.

Zo had Karim Adduchi, afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie, traditionele weefsels van Marokkaanse Berbervrouwen beschilderd en die gecombineerd met stijve raffiatapijten. Dat leverde een paar geweldige outfits op. Isabel Tellié (Artez) had de naaimachine bijna niet nodig voor haar op de Bauhausbeweging geïnspireerde collectie. Ze had de verschillende patroondelen op strategische plekken gelaserd en aan elkaar geweven, verder had ze stoffen aan elkaar geseald in plaats van gestikt.

Beeld Team Peter Stigter

Raffiatapijt

De Marokkaanse Karim Adduchi (27) gaat op kunstzinnige manier om met materiaal. Een groot deel van zijn stoffen heeft hij met de hand beschilderd en van raffiatapijten heeft hij ingenieuze jurken en rokken gemaakt.

Insomnia

De stoffen van Yvette Peek (Artez) bestonden uit wel zeven lagen. Daarmee wilde ze het brein van iemand die slapeloosheid ervaart nabootsen - uitgangspunt voor haar collectie waren de Insomnia-tekeningen van Louise Bourgeois. Sophie Hardeman (Gerrit Rietveld Academie) maakte indruk met een eigenzinnige denimcollectie. De gefragmenteerde streepdessins van Nikki Duijst (Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag), geïnspireerd op de selfie-cultuur, leverden de ontwerpster de hoofdprijs van 10 duizend euro op.

De Lichting-show is een goede graadmeter voor de stand van zaken in de Nederlandse mode en de editie van vrijdagavond bewees dat er genoeg talent is. Maar van de beginnende ontwerpers die meedoen aan Lichting, maakt nog maar een enkeling de stap naar een eigen label. Een toenemend aantal ontwerpers besluit de laatste tijd, onder druk van de aanhoudende crisis in de kledingbranche, ervaring op te doen bij een bestaand merk of desnoods nog een stage te lopen en op die manier ergens voet aan de grond te krijgen.

Beeld Team Peter Stigter

Laagjes

Van Yvette Peek (23), die stoffen had gemaakt die uit wel zeven lagen bestonden, gaat u ongetwijfeld meer horen. Volgende week gaat ze op gesprek bij Maison Lesage in Parijs, het beroemde borduuratelier dat is opgekocht door Chanel en waar jaarlijks vijf mensen worden aangenomen om ervaring op te doen.

Lab-programma

Het aantal jonge talenten dat staat te trappelen om mee te doen aan Fashion Week neemt af. De ontwerpers die wél willen, beschikken vaak niet over de financiële middelen om een show te organiseren. Ook al is voor hen een speciaal Lab-programma ontwikkeld, waaraan ze voor ongeveer 1.000 euro kunnen meedoen; goedkoop, gezien het professionele licht en geluid bij de Fashion Week.

Een van de ontwerpers die dit keer meedeed aan het Lab-programma was Zyanya Keizer, die eerder stage liep bij Iris van Herpen. Keizer liet fraaie outfits zien van zijde, raffia, metaalweefsels en kralen. Minpunt: de referenties naar Van Herpen - strakke pasvormen en ongebruikelijke materialen - waren in haar werk wel erg duidelijk aanwezig. Niet zo gek dat ze goed naar haar voormalig mentor kijkt, Van Herpen geldt als een van de grote succesverhalen van de Fashion Week en presenteert tegenwoordig in Parijs.

Beeld Team Peter Stigter

Blouses met één mouw

Sophie Hardeman (24) liet een eigenzinnige denimcollectie zien met omgekeerde rokken, veel te lange broeken en blouses met maar één mouw. Ze is van plan direct zelfstandig verder te gaan, want ze heef nu al volop ideeën voor een nieuwe collectie.

Moordend tempo

Ook Jonathan Christopher deed mee aan het Lab-programma, met een mannencollectie. De Rotterdammer won maandag de Europese finale van de Woolmark Prijs en werd eerder al door topontwerper Marc Jacobs uitgeroepen tot een belofte. Zijn kleding wordt gedragen door rapper Ali B en dj David Guetta. De collectie die hij zaterdagavond presenteerde was vrij basic, maar hij liet een paar aardige vondsten zien, zoals diepe splitten in broeken en korte broeken met een overslag.

Ontwerper en modedocent Peter Leferink werd vanwege de kritiek op het al te commerciële programma op het laatste moment gevraagd als curator van de slotavond. Om te zorgen dat ontwerpers die niet de middelen hebben om een catwalkshow te geven toch mee konden doen aan deze editie van Fashion Week gaf hij een aantal van hen de kans op de afsluitende maandagavond een installatie te presenteren.

Die werden getoond na de shows van Jazz Kuipers en Jef Montes, twee veelbelovende couturiers. Ontwerpster Anne van den Boogaard viel op met een kijkdoos met poppen in kleding met bonte prints, een hommage aan de Amerikaanse rockheld Josh Homme. Ook de installatie van modemerk Maison The Faux was de moeite waard: een drietal modellen op een hardloopband, die subtiel commentaar gaven op het moordende tempo in de modewereld. Dit zijn het soort presentaties dat de Amsterdamse modeweek de moeite waard maakt.

Beeld Team Peter Stigter

Glasvezel en messing

Jef Montes (27), die al eerder heeft meegedaan aan Fashion Week, viel opnieuw op vanwege zijn bijzondere materiaalgebruik. Zijn experimentele jurken waren gemaakt van ongebruikelijke materialen zoals glasvezel, carbon, nylon en messing.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.