Recensie Door de schaduw heen

Door de schaduw heen van Dilan Yurdakul is voor velen waarschijnlijk zeer herkenbaar ★★★★☆

De actrice  is schaamteloos, soms op het gênante af. Het maakt haar voorstelling alleen maar intenser, pijnlijker en persoonlijker.

Door de schaduw heen. Beeld Jean van Lingen

Dilan Yurdakul (28) levert in haar solo Door de schaduw heen een onmogelijke strijd met zichzelf. De ex-GTST-actrice doet dat voor de gretige ogen van haar publiek. Ze is schaamteloos, soms op het gênante af. Het maakt haar voorstelling – als lunchtheater in Theater Bellevue in Amsterdam – alleen maar intenser, pijnlijker, persoonlijker, en waarschijnlijk voor velen zeer herkenbaar.

Yurdakuls werk staat niet op zichzelf. In 2014 maakte acteur Fahd Larhzaoui bij Bellevue de net zo indringende solo Schijn (dit jaar nog opgevolgd door Shirt uit!), waarin hij de worsteling met zijn Marokkaanse roots en familie koppelde aan andere persoonlijke problematiek, namelijk zijn niet geaccepteerde homoseksualiteit.

Beeld Jean van Lingen

Ook Yurdakul gaat verder dan alleen de sores die haar Turkse afkomst haar opleveren. In haar chronologische verhaal vertelt ze over een angstig maar ongeremd meisje, dat langzaam ontdekt dat ze (net als haar opa) opgejaagd wordt door depressies. Op haar 14de bezoekt ze voor het eerst een psycholoog.

Yurdakul stormt over het podium, zoals het ook stormt in haar hoofd. Ze praat, roept en rapt. Ze verkleedt zich, als meisje, vrouw, goth, actrice. Haar stem wordt soms vervormd of verdubbeld. Er klinkt afmattende elektronische muziek van Stijn Hoes. Hier staat duidelijk een vrouw die permanent ontheemd is. Ze voelt zich niet thuis in Turkije, niet in Nederland en ook niet in haar lichaam. In Door de schaduw heen pelt ze alle lagen van haar identiteit af, als een ui zonder kern, totdat er bijna niets overblijft.

Door de schaduw heen 

Theater

★★★★☆

Door Bellevue Lunchtheater en Dilan Yurdakul, regie Julie van den Berghe. 

2/11, Theater Bellevue, Amsterdam. Daar t/m 23/11.

Beeld Jean van Lingen

‘Ik heb mijn hele Goede tijden-salaris uitgegeven aan therapie’

Zeven jaar lang speelde ze de rol van Aysen Baydar in Goede Tijden, Slechte Tijden, nu speelt ze haar eigen solovoorsteling. Theater of tv? De keuzen van Dilan Yurdakul.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden