Donald Haks laat zien dat er in de 17de eeuw mediahypes bestonden

Boek (non-fictie) - Journalistiek in crisistijd

Boekcover Journalistiek in crisistijd, door Donald Haks.

Mediahypes zijn geen moderne uitvinding, maar bestaan al sinds de zeventiende eeuw. Zo stuurden pamfletschrijvers in 1672 met succes aan op de liquidatie van de gebroeders De Witt, terwijl politieke tijdschriften de achttiende-eeuwse burger ophitsten tegen de elite. In dit gepolitiseerde medialandschap was ook plaats voor een wat bedaardere vorm van journalistiek. In een uitstekend gedocumenteerde studie beschrijft de historicus Donald Haks de op- en ondergang van een onderbelicht nieuwsmedium: het politieke nieuwsboek.

Donald Haks

Journalistiek in crisistijd - De (Nieuwe) Nederlandsche Jaarboeken 1747-1822 (non-fictie)

Verloren; 128 pagina's; euro 15

Haks concentreert zich op de belangrijkste achttiende-eeuwse vertegenwoordiger van dit genre, de Nederlandsche Jaarboeken (1747-1822). In maandelijkse afleveringen bundelde de redactie nieuwsdocumenten en verslagen van lokale gebeurtenissen. De Jaarboeken gaven zo een veelzijdig beeld van het binnenlandse nieuws. Politieke rellen in Amsterdam, overstromingen in de Betuwe en religieuze hysterie in Nijkerk, het kwam allemaal voorbij. Een landelijk netwerk van correspondenten belichtte het nieuws van alle kanten, waarbij gematigdheid en verdraagzaamheid voorop stonden.

Haks laat overtuigend zien dat de Jaarboeken als journalistiek fenomeen een unieke plaats in het vroegere medialandschap innemen. Hij presenteert zijn bevindingen in een toegankelijke stijl, waardoor zijn monografie ook een breder publiek kan aanspreken. Over de journalistieke waarde van de Jaarboeken anno 2017 is Haks al even duidelijk. Ze streefden kritische objectivering na en bevorderden het onderscheid tussen feit en mening. Daarmee baanden ze de weg voor moderne vormen van journalistiek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.