Theaterrecensie Don Caravaggio

Don Caravaggio is een verrukkelijke voorstelling: royaal, buitenissig en brutaal (vier sterren)

Het spel van de vier geweldige acteurs is al even grotesk als de onstuimige entourage.

Judith van den Berg als Dona Elvira in Don Caravaggio. Beeld Bas de Brouwer

We worden welkom geheten in hartstochtelijk pseudo-Italiaans, bij dit stuk over een ‘grande amore’, waarin Molières Don Juan is versmolten met de schilder Caravaggio (1561-1610) tot de onbesuisde hartenbreker-kunstenaar Don Caravaggio. De plek is Sicilië, de tijd de Barok, en dat zullen we weten, in deze verrukkelijke voorstelling van het jonge regietalent Charli Chung (23). Een zuilengalerij dient als decor, rookmachines draaien overuren en de acteurs dartelen over het podium tussen wolken rondstuivend dons. Hun gezichten wit bepoederd, hun kostuums een explosie van zijde, kant en goudbrokaat, met geestige knipogen naar het nu, zoals de drukknopen waarmee de Don zich eenvoudig van zijn gouden pantalon kan ontdoen. Het spel van de vier geweldige acteurs is al even grotesk, passend bij de onstuimige entourage.

V.l.n.r. Teun Donders, Thomas van Luin, Judith van den Berg en Marius Mensink in Don Caravaggio. Beeld Bas de Brouwer
Marius Mensink als Don Caravaggio. Beeld Bas de Brouwer

Te midden van die zalige overdaad lijkt de intrige oppervlakkig: Dona Elvira (Judith van den Berg) vermoedt (terecht) dat Don Caravaggio (Marius Mensink) haar bedriegt. Dat leidt tot geestige redevoeringen en verwikkelingen tussen de twee geliefden en hun beider bediendes, Sagnarelle (Thomas van Luin) en Guzman (Teun Donders). Maar de dunne anekdote over lust en bedrog mondt algauw uit in een even lichtvoetig als diepzinnig exposé over het onbegrensde kunstenaarschap versus het banale, aardse bestaan, met een centrale rol voor het lot van de muze. Caravaggio’s totale toewijding aan de kunst kost Donna Elvira hier het leven. Maar in een schitterende re-enactment van Caravaggio’s beroemdste werken, zien we wat dat offer aan onaardse, eeuwige schoonheid heeft voortgebracht. Don Caravaggio is een royale, buitenissige en brutale voorstelling, van een ongekend trefzeker talent.

Marius Mensink en Judith van den Berg in Don Caravaggio. Beeld Bas de Brouwer
Marius Mensink en Teun Donders in Don Caravaggio. Beeld Bas de Brouwer

Don Caravaggio