Dom blondje spookt nog altijd door medialandschap

Dit is het concept van Lekker Slim (gisteren, RTL5): zes vrouwen en een paar (homo)mannen beantwoorden vragen: 'Wie schilderde De Nachtwacht?' Vooral de vrouwen antwoorden dan iets doms, steevast in plat accent: 'Eehm, Mozart?' Het publiek moet raden hoeveel goede antwoorden ze gaven. 'Dit programma is geen reclame voor de vrouw', hint de aankondiging van RTL al.

Britt Dekker. Beeld anp

Zeggen dat Lekker Slim stereotyperend is, is net zoiets als uitroepen dat McDonalds ongezond eten serveert: zo is het ook bedoeld. De vermeende intelligentieverschillen tussen man en vrouw, hoog- en laagopgeleid en regio en Randstad worden opgedist als oude mop: komt een dom blondje de kroeg in, raad eens wat ze zegt?

Wat me verbaast, is dat het domme blondje nog naar de kroeg komt.

Het stereotype is al decennia oud, maar sinds de reality boom begin jaren nul hebben verschillende vrouwen haar opnieuw vormgegeven. Hoteltelg Paris Hilton kreeg in 2003 haar eigen realityshow, The Simple Life, waarin ze een boerderij betrekt en zich afvraagt hoe je de was doet. Haar uitspraken haalden wekelijks showbizzrubrieken: 'Verkopen ze soms muren bij Wallmart?' Hilton kreeg navolging van Jessica Simpson, die zich in MTV's Newlyweds hardop afvroeg of tonijn soms 'kip uit de zee' was.

In eigen land hadden we Britt Dekker, bekend geworden als kandidaat van datingshow Take Me Out. Is Nelson Mandela niet de bekendste Surinamer?, zou ze in Echte Meisjes in de Jungle vragen. In Oh oh Cherso waren het ondertussen niet alleen de meisjes die onbenullige uitspraken deden, maar het was wel de blondste vrouw die er de langste carrière uitsleepte: Samantha de Jong ('Barbie') schitterde in tien realityshows.

Wat de domme reality-blondjes met elkaar in gemeen hebben is, denk ik, dat ze niet heel dom zijn. Ze zullen, zoals het millenials betaamd, misschien geen ster zijn in het oprakelen van parate kennis, maar met Google komen ze vast een eind. Deze vrouwen koketteren met onwetendheid, want, hebben ze gemerkt, het publiek schatert wanneer ze idiote oneliners uitkramen. In die zin zou je Hilton en co als comédiennes kunnen zien, circusclowns die expres steeds weer over hun eigen flapschoenen struikelen.

Ik heb ook best bewondering voor Hilton en Dekker, die hun alter ego succesvol financieel ten gelde gemaakt hebben. Beide vrouwen werken inmiddels aan een imagoverandering. Dekker won dit jaar de Nationale Natuurquiz, Hilton is vooral zakenvrouw. Ondertussen bewijzen jonge comédiennes als Issa Rae en Lena Dunham dat een vrouw niet hoeft te vragen of tonijn uit de zee komt om grappig te worden gevonden.

Toch spookt het Domme Blondje nog altijd door het Nederlandse medialandschap. In Lekker Slim, Queens of the jungle (SBS6) of Oh oh daar gaan we weer (RTL5). Nu een schreeuwerige realityster met seksistische oneliners tot president van Amerika werd verkozen heeft het iets cynisch haar te blijven cultiveren. Daarbij zullen deze vrouwen waarschijnlijk geen imperium op het uitgekauwde typetje meer kunnen baseren. Ze worden niet rijk, ze lijken alleen nog maar dom.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden