Dolce & Gabbana ontwerpt traditionele kleding voor moslima's

Niet eerder waagde een couturemerk zich aan traditionele islamitische kleding

Dolce & Gabbana (D&G) lanceert als eerste couturehuis een kledinglijn voor moslima's met hijabs en abayas; hoofddoeken en bedekkende lange jurken. Een doorbraak voor islamitische vrouwen, en economisch gezien een slimme zet van het modehuis. 'De uitbundige kleding van Dolce en Gabbana past goed bij de Arabische vrouw.'

Zineb Youcef: 'Dolce & Gabbana is sexy, kleurrijk en extravagant. Het merk past eigenlijk heel goed bij de moslima.' Beeld Dolce & Gabbana

Andere modehuizen als Oscar de la Renta en Tommy Hilfiger ontwierpen al eens een Ramadan collectie met bedekte kleding. Maar niet eerder waagde een couturemerk zich aan traditionele islamitische kleding als hoofddoeken en abayas.

De jurken en hoofddoeken hebben neutrale tinten als zwart en beige, met geborduurde kleurrijke bloemenprints en veel kant. Met name om die laatste details staat Dolce & Gabbana bekend. Met de collectie combineert het modemerk haar extravagante Siciliaanse karakter met traditionele Arabische kleding.

Naast de lans die het modehuis voor moslima's lijkt te breken, levert de kledinglijn het bedrijf waarschijnlijk ook een hoop geld op. Wereldwijd spendeerden moslims volgens Fortune Magazine in 2013 meer dan 266 miljard dollar (245 miljard euro) aan kleding en schoenen. En dat wordt alleen maar meer; volgens voorspellingen van hetzelfde tijdschrift loopt het bedrag op tot 484 miljard dollar in 2019. Het is nog niet bekend wanneer de kledingstukken in de winkels hangen en wat de abaya's en hijabs gaan kosten.

Beeld Dolce & Gabbana

Merkgevoelig

Moslims houden van kleding en geven daar graag geld aan uit, zegt ook Zineb Youcef, die een aantal maanden geleden haar eigen modelijn Nesci lanceerde, voor moslima's en vrouwen die graag iets bedekter gekleed gaan. De collectie van Dolce & Gabbana is volgens Zineb Youcef een schot in de roos: 'Arabische vrouwen zijn heel merkgevoelig, vooral vrouwen in rijke landen als de Arabische Emiraten zijn dol op merken als D&G. Ze dragen het al, maar dan onder hun abaya. Nu hoeft dat niet meer.'

Het Siciliaanse modehuis heeft haar eigen identiteit goed weten te behouden, vindt ontwerpster Youcef: 'Dolce & Gabbana is extravagant en kleurrijk. Het past eigenlijk heel goed bij de moslima. Kijk naar Arabische bruidskleding, die is ook uitbundig en gedurfd. Dat zie je bij westerse vrouwen niet zo snel.' Naast de mooie ontwerpen is volgens Zineb Youcef ook goed nagedacht over de gebruiksvriendelijkheid van de kleding. 'De mouw van een abaya loopt wijd uit. Dat is onhandig, want al bij een kleine beweging zie je een stuk huid. Je ziet aan de ontwerpen van Dolce & Gabbana dat de stof bij de polsen met knoopjes of stiksels wordt dichtgehouden. Ze kunnen open voor bijvoorbeeld de woedoe, de wassing voor het gebed.'

Kant en geborduurde bloemen zijn 'typisch Dolce & Gabbana' Beeld Dolce & Gabbana

Diversiteit

De opmars van mode voor moslima's is al langer gaande. Zo lanceerde de Zweedse modeketen H&M eind september voor het eerst een reclamecampagne waarin een model een hoofddoek draagt. H&M pleitte daarmee voor diversiteit. 'Het laten zien van moslims in de populaire cultuur is van essentieel belang. Wanneer je moslims in een normale context laat zien draagt dat bij aan de acceptatie van deze groep', reageerde burgerrechtenadvocaat Ibrahim Hooper toen.

Ook modemerk DKNY speelde recentelijk in op de vraag naar kleding die meer bedekt. Het modehuis lanceerde in de zomer van 2014 een speciale Ramadan collectie. Het verschil met de collectie van Dolce & Gabanna is dat deze lijn geen traditionele kledingstukken als hoofddoeken en abaya's behelsde, maar vooral modieuze kleding die weinig huid laat zien.

Beeld Dolce & Gabbana
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.