Nieuws Aline

Doemdenkende striptekenaars maken eigen tijdschrift

Aline wordt vrijdag 15 november gepresenteerd.

Aline, een tijdschrift voor de eeuwige jeugd, met Wasco als hoofdredacteur.

Doem! is het thema van het nieuwe stripblad Aline, dat vrijdag wordt gelanceerd bij galerie WG Kunst in Amsterdam. Voorin het tijdschrift stelt zij zich voor aan de lezer: ‘Ik ben Aline. Ik ben een vrouw. Soms ook ben ik een man, maar meestal ben ik een vrouw. Ik ben zwart en ik ben wit en soms ben ik full colour. Ik heb geloof ik ook heel veel humor, maar vaak ben ik ook echt vreselijk kwaad. Woedend! Er hangt een zwarte wolk boven mij.’

In Aline zit ‘a line’ verstopt, een lijn, want het blad gaat behalve over klimaatverandering ook over het plezier van het tekenen. Initiatiefnemer Wasco vond het tijd worden voor een progressief blad over de tijd van nu, waarin tekenaars uit Nederland en België kunnen publiceren. Er doen evenveel vrouwen als mannen aan mee, en ook oud en jong zijn netjes verdeeld. Wasco is 62, de jongste deelnemer is 25. ‘Ik ben begonnen met mijn eigen clubje van Jeroen Funke, Anne Stalinski en Charlotte Dumortier, en heb hen gevraagd wie er bij mocht. Dat werden Ludwig Volbeda, Shamisa Debroey, Typex en Sanne Boekel.’

Jeroen Funke en Sanne Boekel.

In een waaier aan stijlen buigen deze acht tekenaars zich met zwartgallige zelfspot over de problemen van onze tijd. Boekel, de jongste van het stel, zet de toon met een strip waarin een toerist naar de Misantropen vliegt en daar een kinderboerderij vol plofkippen bezoekt en een fabriek waar zeespiegels worden vervaardigd. Handig, maar het reisje loopt slecht af, misschien had ze niet moeten vliegen. Stalinski gaat verder met dat hipsterdilemma en vertelt uitgebreid waar ze allemaal tegen is. ‘Plastic is stom’, roept ze strijdbaar, maar vervolgens gaat er zo veel mis in de wereld dat ze er moedeloos van wordt. Aan het eind van het liedje bestelt ze maar een bakkie troost. ‘Zónder rietje graag!’ En dan is er nog Funke, die de ondergangsstemming op blije toon verbeeldt in ‘De 4 ruiters v/d apocalyps geven een feestje’. Een stapel lijken ligt te knetteren op een brandstapel, maar dat weerhoudt de ruiters er niet van een gezellige dans op de vulkaan te organiseren. ‘Zo! 7,6 miljard uitnodigingen uitgedeeld!’, zegt een van de apocalyptici. ‘Ik haal vast bier en chips!’, antwoordt zijn collega.

Charlotte Dumortier en Wasco.

Aline wordt gedrukt in een oplage van 1.250 exemplaren en kost 10 euro per exemplaar. Met hulp van subsidie en crowdfunding werd het Doem-nummer in Litouwen gedrukt en zijn twee exposities in WG Kunst georganiseerd. In augustus vond de eerste editie plaats en konden bezoekers de tekenaars aan het werk zien. Het blad ontstond zogezegd voor hun ogen. Vrijdag, bij de tweede editie, laten de acht deelnemers ook hun andere werk zien. Voor Volbeda (29) betekent dit een dubbeloptreden, want afgelopen weekeinde opende in Museum Kranenburgh in Bergen zijn tentoonstelling Fabelwezens in een fantastische wereld. Daar is een hoge wand tot aan het plafond volgehangen met zijn ragfijne tekenwerk. Aan een spijkertje ernaast hangt een verrekijker, omdat Volbeda tekent met een fineliner van 0,03 mm dikte. ‘Mijn werk is in de loop der jaren enorm gekrompen’, verklaart hij met gevoel voor understatement. Voor Aline bedacht hij 99 voortekens van de eindtijd die poëtische titels dragen als ‘Bloemen vlogen in brand’, ‘Er groeide haar op onze handpalmen’ en ‘Al het bestek werd zacht’. De wereld gaat misschien ten onder, maar wel in stijl.

Aline in WG Kunst, 15 t/m 24/11. Fabelwezens in een fantastische wereld van Ludwig Volbeda, t/m 21/3 in Museum Kranenburgh in Bergen.

Voor Aline heeft initiatiefnemer Wasco zelf ook een strip getekend, met hoofdrollen voor titelheldin Aline en Philip de Pinguïn. Dat laatste zal Wasco-fans niet verrassen, want pinguïns duiken in groten getale rond hem op. Bij Scratchbooks verscheen onlangs de ‘2020 Pinguïn Scheurkalender’, die Wasco met 366 nieuwe pinguïns vulde. Wat de charme is van deze rare vogel? Hij heeft een rijk stripverleden (als Alfred in de verhalen van Alain Saint-Ogan uit de jaren twintig) en hij is bij uitstek een grafisch dier, met een mooi zwart-witpak.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden