Nieuws Documentairefestival

Documentaire Afghaanse regisseur opent ‘verjongd’ Idfa

279 documentaires uit 71 landen, 47 uit Nederland en bijna evenveel van vrouwen als van mannen: de nieuwe directeur Orwa Nyrabia presenteert plannen en programma voor het Idfa.

Orwa Nyrabia, directeur van het IDFA. Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

De stilte tussen de zelfmoordaanslagen, daarover gaat de documentaire Kabul, City in the Wind van de Afghaan Aboozar Amini (33), die 14 november het 31ste International Documentary Film Festival Amsterdam (Idfa) opent. Origineel en compromisloos, noemt de nieuwe Idfa-directeur Orwa ­Nyrabia Amini woensdag voor de presentatie van het programma in het Amsterdamse debatcentrum De Balie. Ook: een viering van wat Nederland doet om (inter-)nationaal talent een kans te geven.

Amini kwam als tiener naar Nederland en studeerde in 2010 af aan de Gerrit Rietveld Academie. Met Kabul, City in the Wind maakt hij zijn eerste lange film, over het dagelijks leven van een buschauffeur en twee broers in de Afghaanse hoofdstad. ‘Amini heeft het werk van Abbas Kiarostami als het ware geabsorbeerd’, zegt Nyrabia onder verwijzing naar de Iraanse meestercineast. ‘Zijn verbeelding van het ­leven is volwassen en contemplatief, hij vertelt niet zozeer een verhaal maar verplaatst je naar een andere plek.’

Verjonging

Het Idfa vertoont in Nyrabia’s eerste festival tekenen van wat de directeur omschrijft als een ‘verjonging’. ‘Het is hetzelfde festival als hiervoor’, zegt hij, ‘maar met veel kleine, veel­betekenende aanpassingen.’ Er is veel tijd gestoken voor een helderder indeling van het festivalprogramma: het publiek moet gemakkelijker dan vorige jaren zijn weg kunnen vinden in het aanbod, dat dit jaar in omvang iets kleiner is: 279, tegen 320 films in 2017. De films komen uit 71 landen. De teller voor Nederlandse documentaires en coproducties staat op 47.

Opvallend zijn drie nieuwe programma’s die niet worden onderscheiden door onderwerpkeuze maar door stijl. Onder de noemer Frontlight biedt het festival verklarende verhalen, Luminous richt zich op de persoonlijke beleving van verhalen, ‘alsof de kijker er zelf aan deelneemt’, en nodigt ertoe uit een eigen mening te vormen. Idfa on Stage beslaat evenementen over het snijvlak tussen documentaire en diverse podiumkunsten.

Binge-cinema

Ook is er een programma over documentaires in serievorm, aangejaagd door de populariteit van documentaires op streamingkanalen. Nyrabia: ‘Als filmfestival weten we nog niet precies wat we hiermee moeten, dus we nodigen het publiek uit deze vorm te testen, als een soort binge-cinema.’

Het Idfa ligt aardig op schema om vanaf 2020 een gelijk aantal documentaires van vrouwelijke en mannelijke makers te programmeren: 41 procent van het programma is gemaakt door een vrouw. Het festival hanteert geen quota. ‘De komende tien jaar streven we gemiddeld naar een gelijke verdeling. Ook geografisch: Idfa zondert niemand uit, maar we zullen nog harder werken om de wereld ­beter te representeren.’

Idfa, 14 t/m 25/11, Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden