FilmrecensieThe High Note

Dochter van Diana Ross acteert met charisma in muzieksprookje The High Note ★★★☆☆

Dakota Johnson (links) en Tracee Ellis Ross, de dochter van Supremes-ster Diana Ross.Beeld Filmstill

Anderen zijn er voor de muziek, zij is er voor de koffie, Kleenex en Kotex. Dat krijgt dertiger Maggie te horen in The High Note, wanneer ze weer eens vergeet dat ze de persoonlijke assistente van superster Grace Davis is en niet haar producer. Maar natuurlijk wordt in dit aardige muziekindustrie-sprookje van Nisha Ganatra één ding al snel duidelijk: als iemand Grace’s creatieve ziel kan redden, dan is het Maggie.

Wandelende muziekencyclopedie Maggie, een plezierige rol van Dakota Johnson, kan het niet verkroppen dat Grace’s carrière op een inhoudelijk nulpunt is beland. Al tien jaar heeft Grace (Tracee Ellis Ross, dochter van Diana Ross) geen nieuwe liedjes meer gemaakt. Na een live-album en een compilatie van grootste hits ziet Grace’s manager Jack (Ice Cube) vooral brood in een bloedeloos live album met grootste hits. 

Gelukkig voor Grace zit Maggie thuis achter haar laptop stiekem te schaven aan het geluid van die live-tracks, zodat haar idool tenminste blijft klinken zoals ze altijd klonk. Maar niemand lijkt oog te hebben voor Maggie’s geheime producers-talent, dat ze dan maar vol bluf botviert op David (Kelvin Harrison Jr.), een leuke gast die enkel op schnabbels optreedt en toch in een enorme villa met zwembad woont.  

Regisseur Ganatra (Late Night) en scenarist Floora Greeson wisselen gemoedelijk tussen die verschillende formule-verhaallijntjes, die dankzij de fijne cast nooit vervelend worden in hun voorspelbaarheid. Johnson en Ross hebben een sterke chemie en vooral Ross geeft haar rol alle mogelijke nuance. Ongetwijfeld profiterend van de ervaringen met haar eigen superster-moeder, maakt ze Grace Davis even bits als charismatisch, even menselijk als onaantastbaar.

Probleem is alleen dat de film niet goed weet wat-ie wil. Net als je denkt dat het een mild-spottende kijk wordt op de door witte mannen beheerste muziekindustrie, of een bitterzoet portret van een diva in haar veel te vroege nadagen, komt The High Note met Maggie en David op romcom-terrein. 

Dat is op zich niet erg, maar kabbelend tussen die invalshoeken verliest The High Note een duidelijke focus en wordt hij een beetje van dit en een beetje van dat. Dan kunnen een maffe cameo van Eddie Izzard en de rare finale, waarin Bill Pullman even mag opdraven als Maggie’s dj-ende vader-weduwnaar en een nogal idiote plottwist tevoorschijn wordt getoverd, er ook nog wel bij.

The High Note

Drama

★★★☆☆

Regie Nisha Ganatra

Met Dakota Johnson, Tracee Ellis Ross, Kelvin Harrison Jr., Ice Cube.

113 min., in 111 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden