Dochter legendarische regisseur Orson Welles wil film vader in Cannes

Oproep aan Netflix: 'Heroverweeg terugtrekken The Other Side Of The Wind'

Beatrice Welles, de dochter van filmmaker Orson Welles (Citizen Kane), heeft zich gemengd in de ruzie tussen Netflix en het filmfestival van Cannes. Netflix trok eerder deze week vijf films terug uit het festival omdat de streamingdienst het er niet mee eens is dat films die voor televisie zijn gemaakt niet in de competitie om de Gouden Palm mee mogen doen. Een van de projecten die waren ingezonden is The Other Side of the Wind, de onvoltooide laatste film van Welles. Dit werk van de in 1985 overleden cineast werd in de jaren zeventig van de vorige eeuw nooit voltooid door productieproblemen en ruzie met de financier van de film. Onder auspiciën van en met geld van betaalzender Netflix is The Other Side of the Wind, een satire over een filmmaker die worstelt met het afwerken van zijn laatste film terwijl hij met nieuwe jongere regisseurs moet concurreren, nu alsnog voltooid. Hoofdrollen erin worden gespeeld door Welles' toenmalige collega's John Huston en Peter Bogdanovich.

The Other Side of the Wind zou op de 71ste editie van het filmfestival in Cannes dan eindelijk in première gaan. Maar de ruzie tussen het Franse filmfestival en Netflix lijkt dat te verhinderen.

Filip Jan Rymsza, producent van de film, noemt het ‘verdrietig en moeilijk’ te accepteren ‘dat iedereen verliest’ door deze beslissing. ‘Netflix, Cannes, filmliefhebbers en iedereen van ons die zo hard heeft gewerkt aan deze historische onderneming.’ 

Orson Welles als Charles Foster Kane in zijn film Citizen Kane (1941), algemeen beschouwd als een van de beste films aller tijden Foto X

Beatrice Welles heeft daarom een brandbrief naar Netflix-baas Ted Sarandos gestuurd om het besluit de film niet voor Cannes beschikbaar te stellen te heroverwegen. ‘Ik moet hier namens mijn vader op aandringen’, aldus de dochter. ‘Grote productiebedrijven hebben hem zijn hele leven dwarsgezeten. Ik zou het vreselijk vinden als Netflix zich nu in dat rijtje zou voegen.’

Daarnaast memoreert zij dat het festival van Cannes en haar vader een lange geschiedenis samen hadden. Welles’ film Othello won in 1952 de hoofdprijs op het toen net opgerichte festival. Zeven jaar later won Welles de prijs voor beste acteur voor zijn film Compulsion. ‘Heroverweeg jullie besluit alsjeblieft’, smeekt Beatrice Welles in de brief. ‘Laat mijn vaders werk de brug vormen over de kloof tussen Netflix en Cannes.’

De streamingdienst en het prestigieuze festival maken al een jaar lang ruzie over het feit dat tv-films niet meer mogen meedoen in de competitie om de Gouden Palm. De regels van het festival schrijven voor dat kandidaten voor de Gouden Palm eerst in de bioscoop te zien moeten zijn. Netflix-baas Sarandos stelde eerder deze week te betreuren dat Cannes ‘het oude distributiemodel viert in plaats van de filmkunst’.

Meer over