Djam is aanstekelijk maar het flodderige plot ontstijgt zelden de vrijbuiterclichés

Beeld RV

De vluchtelingenproblematiek en de financiële crisis waren als spoken door het verdorde Griekenland van Djam. Zoals altijd bij Tony Gatlif (Gadjo dilo, Geronimo) is het de muziek waarin de ziel van het geteisterde volk bewaard blijft. Dit keer richt Gatlif zich op de rebetika, de Griekse blues. Djam (Daphne Patakia), samen met vluchtelingenwerker Avril (Maryne Cayon) gestrand in het niemandsland tussen Griekenland en Turkije, hoeft maar met haar vingers te knippen of de heerlijk trieste rebetika-liederen barsten los op de soundtrack. En Djam, zeer intens vertolkt door Patakia, speelt, zingt en danst mee. Aanstekelijk, maar het blijft ongemakkelijk dat de flodderige plot zelden de vrijbuiterclichés ontstijgt en dat Patakia geregeld niet-functioneel uit de kleren gaat. 

Met Daphne Patakia, Maryne Cayon, Simon Abkarian. 97 min., in 10 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.