DJ Fedde Le Grand is ambasadeur van Bevrijdingsdag en wil in zijn thuisland extra goed voor de dag komen

Hij is al vijftien jaar niet achter de draaitafels van grote festivals weg te slaan en dit jaar treedt hij als ambassadeur van Bevrijdingsdag in liefst vier provincies op. Het lukt dj Fedde Le Grand ( 40 )omdat hij inmiddels de wetten kent.

foto: Ivo van der Bent 25-04-2018. DJ Fedde Le Grand in zijn studio in Breda. Beeld Ivo van der Bent

Optreden op Bevrijdingsdag of Coachella?

‘Bevrijdingsdag. Ik heb twee of drie keer in Californië op Coachella gestaan, een van de grootste festivals ter wereld. Dat was te gek, maar Bevrijdingsdag, waar ik dit jaar ambassadeur van ben, is specialer. Op 5 mei treed ik op in Zeeland, Overijssel, Zuid-Holland en Utrecht. Ik ben altijd zenuwachtiger voor shows in Nederland − misschien omdat het thuiswedstrijden zijn, waar ik extra goed voor de dag wil komen.

‘De aanloop naar Bevrijdingsdag vind ik net zo interessant als de optredens. Van het Nationaal Comité 4 en 5 mei mocht ik Paatje Phefferkorn interviewen: een Indische veteraan van 96 die veel voor de Indische Nederlanders heeft betekend. Dat onderwerp sprak me aan omdat mijn vriendin Indisch is, en omdat ik Paatje al eens had ontmoet. Hij is de oprichter van de sportschool waar ik aan pencak silat doe, een Indonesische vechtkunst met veel nadruk op zelfverdediging.

‘Toen de Indische Nederlanders na de Tweede Wereldoorlog naar Nederland kwamen, was hier de stemming: jullie hebben het vervelend gehad, maar wij hadden het echt zwaar met de Duitsers. Het leed van de Indische Nederlanders werd weggedrukt, ze durfden er nauwelijks over te praten.

‘Phefferkorn drukte Indische Nederlanders op het hart dat ze trots moesten zijn op hun cultuur. Hij ontwierp de Indo-vlag en richtte zeventien pencak silat-scholen op, die functioneerden als buurthuizen. De boodschap die hij daar uitdroeg: uiteindelijk overwint liefde alles. Dat leer ik ook bij mijn pencak silat-trainingen: geweld moet altijd het laatste redmiddel zijn. Ik vind het ongelofelijk knap dat hij, hoewel hij bijna overleed in een Jappenkamp, niet verbitterd was geraakt.’

Put Your Hands Up 4 Detroit: blijft mooi of klaar mee?

‘Ik heb hem vaak genoeg gehoord, dus ik zet hem thuis niet meer voor mijn plezier aan, maar omdat het in 2006 het begin van mijn internationale doorbraak betekende ben ik er wel dankbaar voor.

‘Ik geloofde nooit dat een internationale carrière mogelijk was. Misschien België, dacht ik, maar meer niet.

‘In het begin maakte ik me vreselijke zorgen dat ik tijdens een buitenlandse show ruk zou draaien: mijn vlucht en hotel werden betaald, ik kreeg daarnaast nog een fee. Een groot verschil met Nederland, waar ik in mijn autootje naar een club reed.’

De worsteling van dj Avicii met het artiestenleven: herkenbaar of niet?

‘Herkenbaar. Ik begrijp dat veel mensen niet snappen dat het artiestenleven zwaar is, omdat zij alleen zien dat je uit een privéjetje stapt en twee uurtjes draait. Maar je kunt niet verslappen, je muziek moet altijd in orde zijn. Dat levert veel stress op.

‘Als je succesvol bent, komen er allerlei andere belangen bij kijken. Je manager en booker werken op provisiebasis, dus die willen dat je zo vaak mogelijk optreedt. Dat zag je ook in Avicii:True Stories, de documentaire over Tim. (Tim Bergling is de echte naam van de Zweedse dj Avicii, die op 20 april 2018 op 28-jarige leeftijd dood werd aangetroffen. Een open brief van zijn familie impliceerde dat zelfdoding de oorzaak was, red.)

‘Zelf wilde ik in het begin ook op elk festival en in elke club staan; alles is nieuw en spannend. Maar te veel optreden leidt tot minder slaap en nog meer stress. Soms werd ik na drie uur slaap met een vreselijke kater wakker en ging ik meteen maar weer drinken, omdat ik wilde ontspannen voor een nieuwe show. Dat ritme hou je even vol, maar niet structureel. Na een tijdje is de tank leeg en krijg je een burn-out.

‘Ik kreeg die in 2012, ik heb toen twee maanden helemaal niets gedaan. Ik raakte al volledig in paniek als ik drie sms’jes moest beantwoorden. Een onaardige opmerking kon ik niet meer relativeren. In True Stories zie je dat Tim in de sportschool niet wist of hij een hoge hartslag had door het sporten, of door een paniekaanval. Dat heb ik ook gehad.

‘Na mijn burn-out heb ik regels opgesteld. Na 20.00 uur zet ik mijn telefoon uit, zodat ik me niet druk kan maken over sociale media. Als er iets belangrijks is, weten mensen me toch wel te vinden.

‘Ik ben beter gaan letten op mijn reisschema. Als ik te vaak moet overstappen, of niet kan slapen tussendoor, neem ik een show niet meer aan. En ik ben meer gaan sporten en drink nauwelijks nog. Meestal drink ik alleen water, en ik haal alleen een nacht door als ik de volgende dag vrij ben. I pick my battles wisely. Ik heb nu nauwelijks last meer van de spanningen.’

Gele of blauwe M&M’s?

‘De blauwe zijn lekkerder. Vroeger zetten artiesten allerlei idiote dingen in hun rider (eisenlijst van een artiest bij een optreden, red.) om te controleren of promotors ze überhaupt lazen. Dat gebeurde vaak niet.

‘Tegenwoordig is het allemaal wat normaler, al word je in sommige landen, zoals Amerika, haast niet serieus genomen als je geen lastige eisen stelt.

‘Ik maak het nooit zo gek. Mijn technische rider is het belangrijkst: de apparatuur móét in orde zijn. Verder zijn ventilatoren altijd welkom; ik ben nogal beweeglijk en heb verkoeling hard nodig. Ook vraag ik om water, kokoswater, wodka, champagne en tequila.’

Spotify: vloek of zegen?

‘Met tegenzin zegen. Door het verdienmodel garandeert Spotify het bestaan van muziek. Maar het begint langzamerhand een dumpplatform te worden. Je wordt doodgesmeten met oude meuk en dezelfde hits. Ik moet tegenwoordig echt lang zoeken voordat ik een interessante afspeellijst heb gevonden. Ik ben drukker met het overslaan van liedjes dan met het luisteren ernaar.

‘Je moet bizar veel beluisterd worden om een serieus bedrag aan Spotify te verdienen. In de dancewereld worden alleen Calvin Harris, The Chainsmokers en Avicii zoveel gestreamd. Ik verdien er weinig mee: tussen de 3 en 5 procent van mijn inkomsten, denk ik. Maar ik heb het wel nodig: het is mijn visitekaartje, waardoor ik word geboekt. Vroeger tourde je om je album te verkopen. Nu maak je een album om te touren.’

EasyJet of privéjet?

‘Privéjet. EasyJet probeer ik te vermijden: bij dat soort maatschappijen lijkt iedereen chagrijnig in de rij te ruziën. Als je bagage weer eens te zwaar is, word je naar een balie 10 meter verderop verwezen, en moet je met het daar verkregen bonnetje weer achteraan aansluiten in de vorige rij. Maar soms heeft EasyJet de enige beschikbare vlucht.

‘Natuurlijk betaal ik liever 75 euro voor een normale vlucht dan 20 duizend voor een privéjet. Maar een privéjet is noodzakelijk als je drie optredens op een dag hebt. Bij een normale vlucht ben je los van het vliegen al vier uur kwijt. Bij een privéjet stap je een kwartier van tevoren in, is het podium op, podium af, en duik je weer het vliegtuig in.’

Rock- ’n-roll of huisje-boompje-beestje?

‘Rock-’n-roll. Het idee van huisje-boompje-beestje geeft me een benauwd gevoel. Elke avond ruzie over welk programma er gekeken moet worden, denk ik dan.

‘Ik ga graag naar concerten en festivals met bandjes. Naar een club ga ik nooit. Als je zelf de hele dag friet staat te bakken, denk ik dat je ook geen zin meer hebt om het zelf te eten.

‘In Tilburg, mijn woonplaats, is weinig te doen. Ik ben verliefd op Brabant, maar Tilburg is zo’n beetje de minst leuke Brabantse stad. Waarom ik er toch woon? Mijn vriendin woonde er, en mij boeit het niet zoveel. Ik ben misschien tachtig tot honderd dagen per jaar thuis.

Doorgaan met draaien tot je 45ste of 65ste?

‘45 lijkt me mooi zat. Genoeg dj’s worden gracefully old, maar ik ben er onzeker over. Nu zit ik nog helemaal in de materie en heb ik een connectie met het publiek, maar het lijkt me verschrikkelijk als de zaal ooit denkt: komt die opa weer plaatjes opzetten.

‘Daarna zou ik artiesten willen managen. Uit het verhaal van Avicii blijkt hoe belangrijk goede begeleiding is.’

Cv Fedde Le Grand

1977Geboren in Utrecht

2006Nummer 1 in Verenigd Koninkrijk met Put Your Hands Up 4 Detroit

2007Nummer 2 in Verenigd Koninkrijk met Let Me Think About It (met Ida Corr)

2007Eerste optreden op festival Sensation

2009Album Output

2011 Eerste optreden op festival Coachella

2013-2016Presenteert Darklight Sessions op Radio 538

2015Zes avonden in Carré met de show Grand

2016In Ziggo Dome met Grand

2016Album Something Real

2018Door Nationaal Comité 4 en 5 mei benoemd tot Ambassadeur van de Vrijheid

Fedde le Grand woont met zijn vriendin in Tilburg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.