Dit zijn de voor- en nadelen van de Netflixdeal

De betaalde bedragen worden zorgvuldig geheimgehouden, maar de deals zijn lucratief voor filmmakers. En via Netflix krijgen ze er een wereldwijd publiek bij. Zónder feedback.

Publieke Werken, met Gijs Scholten van Aschat en Jacob Derwig.

Netflix heeft ook de Nederlandse film ontdekt. Het afgelopen jaar betaalde de streaminggigant lucratieve bedragen voor onder meer oorlogs-/misdaadfilm Riphagen, historisch drama Publieke Werken en documentaire A Family Affair. Pieter Kuijpers (regisseur en producent van Riphagen), Frans van Gestel (producent Publieke Werken) en Wout Conijn (producent A Family Affair) sommen de voor- en nadelen van de Netflixdeal op.

+ In één keer is de hele wereld is je publiek

Pieter Kuijpers: 'Onze deal is uniek in Nederland. Wij sloten het contract met Netflix maanden vóór Riphagen klaar was. Normaal gesproken wacht je af wat de film doet in het thuisland en trek je dan de wereld in. In het ene land verkoop je tv-rechten, in het ander teken je een dvd-contract. Het kan jaren duren voor de film de wereld is overgetrokken. Nu ben je in één keer overal te zien. Zo'n groot bereik heb ik met een film nog nooit gehad.'

Wout Conijn: 'Netflix rekent in een klap af met doelgroepdenken. Het is nooit meer: deze film maak ik voor filmhuisliefhebbers van 45-55 jaar, die zelf ooit in therapie zijn geweest en vaak aan zelfreflectie doen. Dit is het televisiestation van de toekomst.'

Frans van Gestel: 'Publieke Werken is een historische film in de Nederlandse taal. Zulke films reizen over het algemeen niet veel over de wereld. Dat heeft niets met kwaliteit te maken, maar puur met genre en taal. Als je zo'n film in een keer aan de hele wereld kunt verkopen is dat natuurlijk fantastisch. En ook lucratief.'

(Tekst gaat verder onder foto).

De wereld in, maar niet in eigen land

- Nederlandse Netflixabonnees hoeven voorlopig niet te rekenen op Riphagen, die momenteel in de Nederlandse bioscopen draait. Voordat de deal met Netflix werd gesloten lag reeds vast dat de film in de bioscoop zou worden uitgebracht. Kuijpers: 'Ik heb de film voor de Nederlandse bioscoop gemaakt. Buiten Nederland val je alleen al vanwege de taal direct in het arthousecircuit, dan komt Netflix goed van pas.'

- A Family Affair zal in Nederland niet op Netflix verschijnen. Omroep KRO-NCRV, die mede in de documentaire investeerde, zendt de film medio november eerst uit op tv, waarna hij voortleeft op het streamingkanaal van de NPO.

- Publieke Werken is in Nederland op Netflix te zien.

Riphagen, met Jeroen van Koningsbrugge.

+ Netflix betaalt fors

Conijn: 'Het bod van Netflix was de redding voor A Family Affair. We kwamen tijdens de productie twee ton over ons budget. Het was erop of eronder. Een bedrag van zes cijfers voor een documentaire is geweldig - ik denk niet dat er ooit meer is betaald voor een Nederlandse documentaire. Het is ook een nieuwe vorm van erkenning voor je film. Als een marktpartij in je product is geïnteresseerd, en je zo kunt bijdragen aan de Nederlandse economie, voelt dat anders dan dat je subsidie krijgt uit een fonds.'

+ Netflix zorgt goed voor je film

Van Gestel: 'Publieke Werken is nagesynchroniseerd in het Spaans, Baskisch én het Catalaans. Ik vind dat kicken. Hij zou ook in het Chinees nagesynchroniseerd worden. Ik had me voorgenomen de film een keer op zondagochtendvroeg in het Chinees in Tuschinski te laten zien. Maar de film bevatte te veel aanstootgevende scènes. Netflix krijgt sowieso nog geen voet aan de grond in China, helaas.' (Op de eigen website schrijft Netflix: 'We blijven mogelijkheden verkennen ook in China onze service te verlenen', red.)

- De kijkcijfers blijven onbekend, zelfs voor de filmmakers

Conijn: 'Het zou leuk zijn de kijkcijfers te weten, maar dit is voor mij geen zorg. Het is Netflix' zorg. Zij zien er een markt in, dat vind ik voldoende. Ze leggen zo'n bedrag op tafel - daarmee kopen ze alles af. Je bent nergens meer van afhankelijk. En daar kan niemand tegenop. Het was een gouden deal. Men zei nog tegen mij: wacht de IDFA-première maar af, misschien komen er nog wel andere bieders. Dat heb ik niet gedaan: Netflix zou dat gewoon niet accepteren.'

- Geen direct contact meer met je publiek

Van Gestel: 'Heel belangrijk bij verkoop aan Netflix is het moment waarop je de film verkoopt. Als een film net klaar is, of je verkoopt hem op voorhand, blokkeer je daarmee de roulatie van zo'n film op internationale festivals. Als je vier jaar aan een film hebt gewerkt is het geweldig om te ervaren hoe je intenties overkomen op een publiek. Daar word je als kunstenaar gewoon beter van. Het is niet enkel romantiek: de naam die een maker op festivals opbouwt kan direct resulteren in financiering voor de volgende film. Zeker in het begin van je regisseurscarrière kan het zinvol zijn op festivals een publiek aan je te binden. Publieke Werken is na de Nederlandse première verkocht, wij hadden al die mogelijkheden benut. Voor ons was dat fantastisch: best of both worlds.'

Kuijpers: 'Ik zou de hele wereld willen vragen: laat me zien waar en hoe je naar mijn film kijkt. Stuur foto's, deel het op sociale media. Vroeger verzamelde ik dvd-hoesjes van mijn films over de hele wereld, dit lijkt mij een mooi alternatief.'

Tom Fassaerts documentaire A Family Affair.

- De romantiek van de bioscoop verdwijnt

Kuijpers: 'Natuurlijk breekt mijn hart. Het is lastiger geworden mensen de bioscoop in te krijgen, vooral in het arthousecircuit. Goede films kijk je gewoon thuis. Ik doe het zelf ook, dat is de realiteit. Een groot scherm maakt de filmervaring intenser, maar als je liever onder de dekens kruipt om een film op je telefoon te bekijken is dat net zo nobel. Uiteindelijk wil je vooral dat mensen je film zien.'

Van Gestel: 'Ik ben een filmjongen en zal altijd gevoelig blijven voor filmromantiek. Maar ik ben net terug van het filmfestival van Toronto en liep daar een familielid tegen het lijf die graag een van mijn films wilde zien. Kijk even op Netflix, zei ik. Dat vind ik óók een heel romantisch idee: dat iedereen over de hele wereld op elk moment jouw film kan zien.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden