Take 5Yaeji

Dit zijn de vijf favoriete muziekalbums van zangeres en producer Yaeji

Yaeji op de cover van What We Drew.Beeld Dasom Hahn

Danceproducer en zangeres Yaeji - spreek uit: Jeedjie - noemt haar eerste echte verzameling liedjes What We Drew liever een mixtape dan een debuutalbum. ‘Omdat de songs nogal atypisch tot stand zijn gekomen. Ik heb mezelf gedwongen om elke dag gedisciplineerd nieuwe muziek te maken. Er hoefde geen inspiratie aan ten grondslag te liggen. Het moest een dagelijkse, bijna terloopse praktijk worden die mijn skills als artiest bevorderde. De routine van een vaste job, zeg maar. Ik werd wakker, had mijn ontbijt en ging naar kantoor.’

Daar kun je een liedje over schrijven. Op Waking Up Down heeft  de Koreaans/Amerikaanse  Kathy Yaeji Lee (27) het over hoe ze haar dagelijkse beslommeringen onder de knie heeft gekregen. Over een spaarzame maar nadrukkelijke dancebeat gaat het van: ‘I got waking up down/ I got cooking down/ I got making a list and checking it down.’

Alsof ze in de club voor zichzelf de inhoud van haar boodschappenlijstje afvinkt. Maar de uitwerking is betoverend. De combinatie van subtiel dwingende beats en zoet gefluisterde vocalen laat je een paar centimeter boven de dansvloer zweven.

Aan de telefoon bekent ze dat ze vroeger zo zacht zong omdat ze onzeker was over haar zangkwaliteiten. En als haar teksten net iets te persoonlijk werden, zocht ze haar toevlucht tot het Koreaans. Dat maakte het voor haar fans in Amerika onmogelijk de tekst te volgen.

‘Ik ben van nature erg verlegen. Ik heb Koreaanse ouders, maar ben als enig kind in New York geboren. Op mijn vijfde verhuisden we naar Atlanta. Daarna naar Korea en Japan en rond 2011 weer terug naar Amerika. Op school had ik moeite met vrienden maken want als Amerikaanse Koreaanse was ik overal het buitenbeentje dat werd gepest.’

Albumcover What We Drew.Beeld albumcover

Na haar studie grafische vormgeving in Pittsburgh verhuisde ze terug naar New York om zich full time met muziek bezig te houden. Het hielp bij het leggen van contacten en het maken van connecties.

‘Ik voelde zo’n warmte in de muziekscene van Brooklyn. Ze hielden er, net als ik, van weirde underground muziek. Ik heb veel met artiesten samengewerkt die ik nu als familie beschouw.’

Daarom heet Yaeji’s album – excuus, mixtape – dan ook What We Drew, niet What I Drew.

‘Het is een eerbetoon aan al mijn vrienden.’

Ze heeft ze zich nooit eerder zo lekker in haar vel gevoeld. Ja, ze zingt nog wel eens in het Koreaans maar nu is What We Drew voor iedereen te volgen. De nieuwe, zelfverzekerde Yaeji heeft een tekstvel met de Engelse vertaling bij gevoegd.

Kryptonyte – Kryptonyte (2018)

Enige mixtape van een collectief van underground rappers uit Dallas, Texas.

‘Mijn huisgenoot heeft me hiermee kennis laten maken. Ik zit in de dancehoek, maar heb ook een zwak voor underground hiphop. Dit komt uit de wereld van obscure hiphop en heeft een krakerige lo-fi kwaliteit. Het gaat me om het gevoel dat het album bij me oproept: het zweeft, is ontspannen en aangenaam, als een perfecte zomer. Het klinkt alsof het moeiteloos tot stand is gekomen, maar als je beter luistert hoor je de aandacht voor het detail.’ 

Digable Planets – Blowout Comb (1994)

Tweede album van het alternatieve, jazzy  hiphoptrio uit Brooklyn, dat begin jaren negentig een grote hit had met het debuutalbum Reachin’ (A New Refutation of Time and Space).

Blowout Comb kwam een jaar na mijn geboorte uit en heb ik dus pas later ontdekt. Een perfecte samensmelting van jazz en hiphop. Beluister het oppervlakkig en het klinkt smooth en opbeurend. Luister naar de woorden en je hoort het verdriet van Brooklyn in de jaren negentig. De crackepidemie, het straatgeweld. Tegelijk klonken de Planets altijd speels en vrij. Ze leerden mij dat je jezelf geen regels van een bepaald genre hoeft op te leggen om tot een goede popsong te komen. Bevrijdend.’

Yves Tumor – Safe In The Hands Of Love (2018)

Album van Amerikaanse producer van experimentele muziek Sean Bowie.

‘Een geestverruimend project dat veel verschillende stijlen en geluiden in zich draagt. Sommige nummers doen me denken aan de alternatieve rock van begin 2000, maar je hoort ook ballads, experimentele noise en dance. Maar het is allemaal zo goed met elkaar verweven. Ja, het is experimenteel, maar tegelijk ook zo vol emotie dat je de energie en de intentie van de artiest voelt. Dat vind ik een ongelooflijke prestatie. Ik denk dat ik dit over tientallen jaren nog steeds geweldig vind.’

Beeld albumcover

Little Dragon – Little Dragon (2007)

Debuutalbum van Zweedse elektronische popband die flirt met dance.

‘Een favoriet door de jaren heen. En ook al is het een traditionele band die liedjes schrijft, ze proberen altijd nieuwe songstructuren en arrangementen uit. Nog zo’n band die me een gevoel van bevrijding en onverschrokkenheid gaf. Net als Digable Planets liet Little Dragon horen dat je je niet door genregrenzen hoeft te laten beperken. Vooral zangeres Yukimi Nagano. Ze heeft een aparte manier van zingen die je er meteen uitpikt. Zij gaf me de moed om mijn stem als instrument te gebruiken.’

Mndsgn – Surface Outtakes (2014)

Album van hiphopproducer Ringgo Ancheta, werkzaam op het fameuze, experimentele, onafhankelijke hiphoplabel Stones Throw.

‘Als je wilt ontspannen moet je dit beluisteren. Schitterende muziek met emotionele diepgang en stralend als de zon. Muziek die meteen een gevoel van nostalgie oproept, ook al heb je het nog nooit eerder gehoord. Het heeft jazzy akkoorden en leent muzikale elementen uit funk en disco, maar nooit hoor je afgeronde liedjes. Het zijn eerder melodieën die op golven komen aanspoelen. Sommige nummers hebben geen waardoor ze hier en daar naar ambient music neigen.’

Yaeji : What We Drew (Beggars)

Curry in No Hurry

Yaeji had een bijzondere manier van contacten leggen in de muziekwereld. Het delen van maaltijden is in de Koreaanse cultuur de manier om sociale banden te verstevigen. Bij haar dj-shows in Brooklyn introduceerde ze dan ook het concept Curry in No Hurry. In de club waren currygerechten van de plaatselijke Koreaan verkrijgbaar zodat chillende clubgangers elkaar boven een maaltijd beter konden leren kennen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden