Dit zijn de vijf dominante trends op de Milan Design Week

Er werden records gebroken op de 57-ste editie van de Milan Design Week, die vorig weekend werd afgesloten. Nog meer exposanten, nog meer bezoekers, nog grotere stands. Het is bijna fysiek onmogelijk geworden alles te zien. Wat beklijft na een paar dagen, als het stof op de beursvloer is neergedwarreld? Vijf dominante trends op een rij gezet.

Design van het Italiaanse label Plank. Beeld Jeroen Junte

Feest!

In een barok theatertje in Milaan stond het glaswerk van de Tsjechische producent Lasvit omringd door burlesque paspoppen en gekleurde spotlights; het was de Beste Presentatie van de Milan Design Week, volgens de vakjury. Onder de morsige bogen van het Stazione Centrale van Milaan was een Amerikaanse diner nagebouwd compleet met formicabar en neonverlichte zithoekjes, het podium van de New Yorkse architect David Rockwell. 

In de Nederlandse Bar Anne werd – tussen speels Dutch design – tot diep in de nacht gedanst op een lichtshow van visuele kunstenaars Children of the Light. Het is duidelijk: de zeven magere crisisjaren zijn voorbij, het feest is weer begonnen. Zo bont als het Italiaanse meubelmerk Gufram maakte niemand het in Milaan. In een heuse nachtclub stonden meubels die zo uit de legendarische disco Studio 54 in New York afkomstig leken. Karpetten die eruitzien als dansvloeren, zilveren en gouden sofa’s en glitterende spiegelbollen die van paarse kasten druipen. 

Kast met glitterende spiegelbol, Gufram. Foto: Leonardo Scotti. Beeld Jeroen Junte

Slimme luxe

Een van de mooiste presentaties in Milaan was de stijlvolle lancering van een collectie van aardewerk en huishoudtextiel van Hermés, waarvoor een klein wijkje van Arabische huisjes was gebouwd om doorheen te wandelen. Ook Louis Vuitton pakte uit in een van de fraaiste stadspaleizen in Milaan. Onder ornamentele plafonds en beschilderde wanden stond een ietwat nuffige meubelcollectie van glanzend zijde en boterzacht kalfsleer. Dat luxe ook gepaard kan gaan met slimme innovatie en een duurzame toekomstvisie bleek uit de lampen die de Nederlandse ontwerper Marjan van Aubel maakte voor kristalfabrikant Swarovski. Van een groot kristal heeft ze een lens gemaakt die het zonlicht bundelt op een zonnepaneel voor een maximale energieoogst. 

Marjan van Aubel voor Swarovski. Beeld Mark Cocksedge

Plastic 

Plastic mag, nee móét weer, zo bleek in Milaan. De oceanen zitten er vol mee: het aantal meubels van afvalplastic uit de zee was niet te tellen, jammer alleen dat ze allemaal zo op elkaar leken: steeds datzelfde granulaat van brokken smeltplastic. Terwijl afval best mooi en origineel kan zijn; zo maakten ontwerper Diederik Schneemann en fotograaf Aldwin van Krimpen stillevens van afvalplastic uit de Rotterdamse haven, opgemaakt als kostelijke gerechten. Voor het Italiaanse designlabel Plank bedacht de Duitse ontwerper Konstantin Grcic een kuipstoel geïnspireerd op kunststof reiskoffers.

De menselijke maat

De jongste generatie ontwerpers verruilt traditionele kenmerken als humor en kunstzinnige concepten van Dutch design voor een geëngageerde kijk op de wereld. Zo presenteerde een vijftal Nederlandse ontwerpers producten waarin de menselijke maat prevaleert onder de noemer A Dutch Design Vision on Health and Happiness. Zonder concessies te doen aan schoonheid overigens, denk aan een minimalistische ‘design-rollator’ met modernistisch buisframe. Het infuusvest van Alissa Rees is niet alleen stoer, maar maakt ook een einde aan onhandige gezeul met infuuspalen in het ziekenhuis. Ook bijzonder is de serie Sexual Healing van Nienke Helder: een reeks objecten die vrouwen met seksuele trauma’s kunnen gebruiken om op een ontspannen manier genot te ontdekken. 

Aaibare tech

Al in 1998 sprak de befaamde trendvoorspeller Lidewij Edelkoort over ‘softwear’, waarmee ze doelde op technologie die is geïntegreerd in alledaagse gebruiksvoorwerpen en daarmee in ons dagelijks leven. Dus wie anders zou Google moeten vragen voor de presentatie van de nieuwe thuiscollectie van 3D-brillen, tablets en andere tech-snufjes. Opvallend is dat ze allemaal een oppervlak van textiel hebben en zijn uitgevoerd in al zachte tinten als beige, roomwit, of fletsblauw. Om de aaibaarheid van de Google-hardware te benadrukken vroeg Edelkoort ontwerper Kiki van Eijk om een serie wandkleden te maken waarop de apparaten figureren. Overigens is Google niet het enige bedrijf dat technologie vriendelijk maakt. Hidden Senses is een serie prototypes van sfeervolle Sony-technologie die met beweging en geluid worden bediend. 

Softwear wallhanging, Kiki van Eijk. Beeld Foto: Mariëlle Leenders
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.