Dit zijn de potentiële pareltjes op fotofestival Unseen

Komend weekeinde staat Amsterdam weer in het teken van de vernieuwende fotografie. Unseen wordt elk jaar groter en groter, maar met deze tips haalt u de pareltjes er wel uit.

Werk van de Oostenrijkse Stefanie Moshammer, Stage One, Two, Three (Evolution) (2017), dat meedingt naar de ING Unseen Talent Award.

Het fotofestival Unseen Amsterdam is een beetje als de Olympische Spelen. Elk jaar denk je: nu kan er toch écht geen nieuw record meer gevestigd worden - en dan, haha, wel dus.

De zesde editie, die donderdagavond feestelijk wordt geopend, bevat weer meer premières dan vorig jaar (95 in totaal) en ook weer nieuwe galeries die nieuwe kunstenaars presenteren (15 van de in totaal 53 galeries). Er is ook (weer) een nieuwe creatief directeur: Emilia van Lynden nam begin dit jaar het stokje over van Rixt Hulshoff Pol. Unseen Amsterdam kán niet anders; de constante vernieuwingsdrift ligt in de naam van het festival besloten (die trouwens ook enigszins nieuw is: de hoofdstad moet er dit jaar officieel bij vermeld worden).

Hier ziet men fotografie die nog niet elders was te zien. Vandaar dat editie 2017 alvast toeterend wordt aangekondigd als 'de meest vooruitstrevende editie tot op heden'. Tot die van volgend jaar natuurlijk.

Unseen Amsterdam, 22 t/m 24/9, Westergasfabriekterrein en andere locaties in Amsterdam.

Vernieuwend

Voor de zesde keer vindt dit jaar in Amsterdam de internationale fotobeurs en -festival Unseen plaats, gericht op de laatste ontwikkelingen in de fotografie. Centrale plek is nog altijd het Westergasfabriekterrein, maar ook op tal van andere plaatsen in de stad zijn komend weekeinde activiteiten gepland.


Vijf vermoedelijke hoogtepunten

De Volkskrant selecteerde alvast vijf vermoedelijke hoogtepunten uit een bomvol programma.

CO-OP

'Collectief' is het nieuwe 'Sesam, open u' in de fotografiewereld. Kunstenaars en fotografen die zich verenigen en gezamenlijk werk maken, staan namelijk garant voor alles wat nieuw en fris is: onconventionele presentatievormen, andere verdienmodellen, origineel werk. Vandaar dat ze niet mogen ontbreken. Eigenlijk sjoemelt het festival hier een beetje. De afgelopen edities presenteerde het namelijk het tamelijk succesvolle Niche-programma, waarin ook allerlei collectieven hun werk presenteerden.

Dit jaar heet het gewoon anders en zit er een nieuwe samensteller achter: de Duitse antropoloog Lars Willumeit, onafhankelijk tentoonstellingsmaker en fotoredacteur. Was het festival soms al jaren vernieuwend zonder het zelf door te hebben? Hoe dan ook, het programma CO-OP presenteert dertien internationaal opererende collectieven, waaronder het zichzelf bedruipende Ruang Mes 56 uit Indonesië (ook in Foam, Amsterdam) en Dead Darlings uit Nederland, dat opereert via zelf opgezette kunstveilingen.

Alexandra Lethbridge, Eye (2017).

Photo Pleasure Palace

Je kunt best beweren dat Unseen met al zijn festiviteiten, boekpresentaties, debatten en wedstrijden al meer dan genoeg fotografisch vermaak biedt. Waarom zou daar nog een fotografiekermis bij moeten? Goed punt. Toch is het raadzaam het Photo Pleasure Palace in de Zuiveringshal niet bij voorbaat over te slaan. Deze tentoonstelling werd bedacht door Erik Kessels en Thomas Mailaender, beiden al jaren obsessieve fotoverzamelaars en geïnteresseerd in het ongebruikelijke hergebruik van beeld. Soms levert dat flauwe meligheid op, vaak ook niet. Het Photo Pleasure Palace belooft onder meer een Photo Fortune Teller (bezoek mag een eigen foto meebrengen), de Giant Peephole (kijken door een XXXXL lens) en een tot camera obscura omgebouwde wc waarin je de buitenwereld op zijn kop kunt bekijken. Dat heb je thuis niet, hoor.

Let me tell you about...

Buiten de betaalmuur van Unseen Amsterdam, in een door Kummer & Herrman ontworpen paviljoen, presenteren twaalf derdejaarsstudenten van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten uit Den Haag de projecten die ze vorig studiejaar maakten. Begeleid door de Nederlandse documentairefotograaf Raimond Wouda en het Londense kunstenaarsduo (Adam) Broomberg & (Oliver) Chanarin, en zonder dat ze wisten dat hun werk eventueel op een grote fotobeurs te zien zou zijn, rondden de studenten in juni hun werk af. Daarna werd het beoordeeld en geselecteerd door een jury met onder anderen de artistiek directeur van Unseen Amsterdam. Best wel een dingetje, pleegt men dan te zeggen, én een geweldige kans uiteraard. Wie op de hoogte wil blijven van jong fotografisch talent, is bij de eindpresentatie Let me tell you about... aan het juiste adres (let op: het gaat hier om werk van nog niet gepokt en gemazelde fotografen). Zodat u later kunt zeggen: ik zag het tóén al.

Let me tell you about...

Currency of Ideas: Grolsch Unseen Residency Exhibition

Het leuke aan Unseen Amsterdam zijn de vele kansen die het festival (jonge) fotografen biedt. Zo is er een Dummy Award, de prijs voor het beste fotoboekontwerp (de winnaar mag het boek daadwerkelijk uitbrengen) en de ING Unseen Talent Award (zie hieronder). De Meijburg Art Commission doet elk jaar een oproep voor een uniek fotografisch werk voor de kunstcollectie van belastingadvieskantoor Meijburg & Co. En de winnaar van de Grolsch Unseen Residency krijgt een twee maanden lang verblijf in een Europese stad, waar natuurlijk wel werk moet worden gemaakt.

Vorig jaar won de Kroatische Lana Mesic, een fotograaf wier magische kijk op doodgewone dingen altijd nieuwsgierigheid wekt. Zij verbleef in Londen en produceerde daar een serie met de wonderlijke titel Souls, ties and a pair of carrots and Towers. In het licht van de financiële crisis onderzocht Mesic het concept 'waarde' - en dat ziet er in haar geval ongetwijfeld spannender uit dan het klinkt.

The Currency of Ideas: The Grolsch Unseen Residency Exhibition.

ING Unseen Talent Award

Nog zo'n intensieve talentenbegeleiding, ditmaal aangeboden door het ING Art Management. Uit een longlist van een 24 pas afgestudeerde fotografiestudenten, bij elkaar gebracht door zes internationale specialisten, worden elke jaar vijf finalisten geselecteerd. Dit jaar zijn dat de Belgische Tom Callemin, de Duitse Andrea Grützner, de Britse Alexandra Lethbridge, de Franse Robin Lopvet en de Oostenrijkse Stefanie Moshammer. Zij zijn intensief begeleid bij het maken van een werk rond het thema 'common ground'. Het werk van de winnaar wordt opgenomen in de ING Kunstcollectie. Kleine voorspelling? Andrea Grützner, die interieurs maakt die lijken op computergames.

Hier vindt u meer over Unseen

Het fotofestival Unseen biedt een overzicht van de wereldwijde ontwikkelingen in de hedendaahse fotografie. Fotoredacteur Heike Gulker van het Volkskrant Magazine maakte een selectie uit het enorme aanbod.

Emilia van lynden (28), artistiek directeur fotobeurs en -evenement Unseen, is ook enthousiast. 'Ik ben gegrepen door fotografie.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden