Dit zijn de beste Valentijnsdagfilms zonder een goed einde

Valentijnsdag en romantische films gaan hand in hand. Alleen hebben niet alle films over de liefde een gelukkig einde. Dit zijn volgens de Volkskrant-filmredactie de beste Valentijnsdagfilms over een grootse liefde die niet goed eindigt.

La vie d'Adèle: Een echt en ongekunsteld drama.

La vie d'Adèle

Een toevallige ontmoeting is genoeg. Adèle steekt een straat over. In tegengestelde richting loopt Emma, een mooie meid met blauwgeverfd haar. Adèle, een tiener op weg naar haar eerste afspraakje met een leuke jongen, kan haar ogen niet van Emma afhouden. Die ene ontmoeting haalt alles overhoop. Zonder het meteen te beseffen, wordt Adèle verliefd.

De drie uur van La vie d'Adèle vliegen voorbij en doen verlangen naar meer: meer liefde, muziek, dans, feestjes, werk, spaghetti, schilderijen, meer Adèle, meer Emma. Meer seks misschien ook, al hangt dat ervan af hoe je de - inmiddels veelbesproken - seksscènes opvat. La vie d'Adèle gaat niet alleen over liefde. De film gaat net zozeer over ambities, vriendschap, sociale verschillen, familie, identiteit - over het hele leven. In 179 intense mooie minuten.

Lees onze recensie: ****

A Star Is Born 

Het is een grandioze vondst. Lady Gaga mag wereldberoemd zijn, maar Lady Gaga zónder make-up en met normaal haar is bijna een vreemde. Een nieuw gezicht, waar je als filmkijker nog van alles op kunt projecteren. Ze oogt onvervalst als onzekere serveerster met onvervulde zangambities. Maar als die innemende Ally dan eenmaal het concertpodium bestijgt, eerst nog wat schuw, later als geknede popgodin, ontwaren we het volle castingwonder van A Star is Born. Het al sinds 1937 om de zoveel jaar in weer een nieuwe film herverpakte Amerikaans oersprookje over roem en gedoemde liefde lijkt gemaakt voor Gaga. 

Lees onze recensie: ****

Stefani Germanotta (Lady Gaga) en Bradley Cooper in A Star is Born (Bradley Cooper).

Brief encounter

Een echtpaar zit bij de open haard. De vrouw luistert naar de radio, de man lost de puzzel in the Times op. 'When I behold, upon the night's starr'd face, huge cloudy symbols of a high ... Welk woord mist daar? Zeven letters', vraagt hij. Zij weet het onmiddellijk - 'romance' - en hij weet dat het klopt. 'Het past met delirium en Baluchistan.'

Aan het begin van het volmaakte melodrama Brief Encounter wordt een huwelijk geschetst dat gelukkig is, maar waarin de grote passie ontbreekt. Die passie, onvervuld en lang onuitgesproken, is er wel in de wachtruimte van het station Milford Junction, waar de vrouw (Celia Johnson) keer op keer een bevriende arts (Trevor Howard) ontmoet, terwijl buiten de stoomtreinen voorbij razen. Brief Encounter is het mooiste onmogelijke-liefdesverhaal ooit gemaakt.

Lees onze recensie: *****

Brief Encounter: Het mooiste onmogelijke-liefdesverhaal ooit gemaakt.

Cold War

Zula en Wiktor zijn geen grote praters. Hij is een klassiek geschoolde pianist met een voorliefde voor jazz, zij een zangeres uit een grauwe provinciestad. Waar hij artistieke idealen koestert, is zij vooral pragmatisch. Door zich voor te doen als een plattelandsmeisje belandt ze in het folklore-ensemble Mazurek, dat in het naoorlogse Polen de vaderlandse trots moet opvijzelen. Het IJzeren Gordijn wordt de grootste barrière voor hun liefde, al is het zeker niet de enige; Cold War is het verhaal van twee mensen die wel bij elkaar horen, maar niet bij elkaar passen. Pawlikowski baseerde het zeer losjes op de relatie van zijn ouders, te verschillend in temperament om ooit, waar ook in Europa, succesvol te kunnen samenleven. 

Lees hier onze recensie (*****): een gloedvol maar ingetogen verteld drama, geschoten in fabelachtig mooi zwart-wit 

Joanna Kulig en Tomasz Kot in Cold War. Beeld -

Eternal sunshine of the spotless mind

De spullen die de van liefdesverdriet huilende Joel verpakt in twee plastic tassen voordat hij een bezoek brengt aan het medische bedrijf Lacuna zijn ogenschijnlijk onbenullig. Maar met behulp van de objecten, die hem stuk voor stuk doen denken aan zijn geliefde Clementine, maken artsen een kaart van zijn hersenen. 's Nachts, tijdens Joels slaap, zal een helmvormig apparaat op zijn hoofd alle herinneringen aan haar uitwissen.

Het is een absurde tocht, vol beeldrijmen en onverwachte herhalingen, door een irreële omgeving. Wat Eternal Sunshine tot een ontroerende film maakt, is dat de uitgedokterde constructie ook een lyrische, melancholieke kant heeft. Joel, een ingetogen rol van Jim Carrey naast de door Kate Winslet extravagant gespeelde Clementine, realiseert zich de waarde van zijn herinneringen en gevoelens pas als het bijna te laat is.

Lees onze recensie: ****

Eternal Sunshine of the Spotless Mind: Een absurde tocht door een irreële omgeving.

In the mood for love

Twee buren, een getrouwde man en een getrouwde vrouw, voelen zich tot elkaar aangetrokken. Alleen kunnen ze met hun gevoelens niks. In Hongkong, begin jaren zestig, zijn overspelige gedachten geen onderwerp bij de koffie-automaat. De man (Tony Leung) weet dat háár man veel reist. De vrouw (Maggie Cheung) weet dat zíjn echtgenote vaak weg is. En dan zijn daar ook nog, op de gemeenschappelijke gang, glimpen van elkaar, of erger: korte ontmoetingen onderaan de trap.

Veel schoonheid is er te zien, in de huiskamertjes, de keuken, en zelfs in de regendruppels, die de man en de vrouw meer schoonspoelen in plaats van nat maken. Over liefde en begeren gaat In the Mood for Love. Maar nog meer over filmkunst, van een soort dat het mogelijk maakt een milde, sentimentele gemoedstoestand in beelden vast te zetten. De toeschouwer wordt bevangen door die gemoedstoestand.

Lees onze recensie: *****

In the mood for love: Een film met veel schoonheid.

Love Simon

De middelbare scholier Simon is verliefd. De vraag is alleen op wie. Onder een pseudoniem (‘Jacques’) mailt hij met ene Blue, een anonieme schoolgenoot. Al snel merkt hij dat hij amper kan wachten op het e-mailpingetje van zijn telefoon. Dat hij de schoolgangen afspeurt en probeert te raden wie toch die persoon is met wie hij à la You’ve Got Mail steeds intiemere gedachten deelt. Eén ding weet Simon wel zeker: Blue is een jongen. ‘Iedereen verdient een groot liefdesverhaal’, is de slogan waarmee de film in de markt wordt gezet, en inderdaad, dat werd weleens tijd. Ook fijn dat Simons homoseksualiteit zelf nu eens níét het probleem is – niet echt in ieder geval. 

Lees onze recensie (****).

Nick Robinson als Simon.

Brokeback Mountain

Brokeback Mountain is de geschiedenis van een liefde tegen de klippen op. Tijdens een seizoen in de open lucht, waar Ennis en Jack voor hun werk over honderden schapen waken, ontstaat er iets moois tussen de mannen. In een doorwaakte nacht vrijen ze als beesten. Daarna is er geen weg meer terug. In het leven van alledag moeten zowel Ennis als Jack voort. Beiden trouwen, worden vader en proberen uit alle macht een gewoon bestaan op te bouwen. Vergeefs.

De kracht van Brokeback Mountain zit in de almaar oplopende spanning tussen drift en verstand. Ennis is een gevangene van zijn conservatieve milieu, permanent in gevecht met de gedachte dat zijn liefde voor Jack een zondig karakter heeft. De oplaaiende seksuele revolutie - de film speelt in de jaren zestig en zeventig - verandert daar weinig aan. Brokeback Mountain maakt het peilloze verdriet over onvervulde verlangens tastbaar.

Lees onze recensie: *****

Brokeback Mountain: De kracht zit in de almaar oplopende spanning tussen drift en verstand.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden