Tips ADE

Dit zijn de beste feestjes op ADE

Het Amsterdam Dance Event is onbevattelijk groot, met duizenden dj’s en artiesten, een festival, een congres en een beurs. Maar er zijn ook feestjes. Veel feestjes, en leuke ook. De volgende mogen in ieder geval niet worden gemist.

San Holo (rechts). Beeld ANP

San Holo

A Night with Bitbird, 18/10, Melkweg.

Hij is een van de luchtverfrissers van de Electronic Dance Music oftewel EDM. Sander van Dijck, want zo heet San Holo echt, uit Zoetermeer maakte jarenlang dreunende future bass, met synthesizers als straalmotoren en bassen die dwars door de onderbuik ploempen, maar tegenwoordig verstopt hij in die dreunende dance heel geniepig best breekbare en gevoelige popliedjes. Eigenlijk maakt San Holo gewoon ‘indie-EDM’. En wie zijn debuutplaat met de toepasselijke titel Album 1 opzet, begrijpt die genre-aanduiding onmiddellijk.

Met zijn wonderlijke mix van bombastische dance en melodieus verzorgde indie-met-gitaartjes gaat San Holo nog heel ver komen, voorspellen wij u. Daarvoor hoef je alleen maar naar het ultra-aanstekelijke Everything Matters (When it Comes to You) te luisteren. Of naar het kalmerende liefdesliedje Brighter Days, dat hij opnam met de Britse zanger Bipolar Sunshine.

Holo is hot, en we mogen zijn optreden in de Melkweg niet missen. (RVG)

Helena Hauff

Awakenings: Maceo Plex presents Mosaic, 19/10, Gashouder.

Albumhoes van Helena Hauff: Qualm

Het is een mooi jaar voor danceplaten. Er verschijnen opvallend veel ouderwetse albums, en dan vooral uit de hoek van de wat bedachtzamere en luisterwaardige techno en aanverwante stijlen. Opvallend: vrouwen zijn zeer goed vertegenwoordigd.

De Duitse Helena Hauff doet met haar plaat Qualm een gooi naar de jaarlijstjes, die er alweer aan zitten te komen. Hauff haalt inspiratie uit de jaren tachtig en de vroege elektronische muziek uit Berlijn en Detroit. De sfeer is spookachtig en een beetje gothic, ook dankzij de ratelende drumcomputers van Hauff, die door een flinke portie distortion klinken alsof ze onder een vrachtwagen hebben gelegen.

Ondanks die rafelige en rauwe beats zijn de tracks van Hauff mooi verzorgd en gearrangeerd. Het nummer Hyper-Intelligent Geneticaly Enriched Cyborg bijvoorbeeld is een stilistisch pareltje voor de dansvloer, met kleine verstopte melodieën die het dansbrein kietelen.

Misschien kan ze die toptrack ook even draaien bij haar set op Awakenings? (RVG)

Ozsipark in Sexyland

17/10, Sexyland

Sexyland. Beeld Aukje Dekker

Het Amsterdamse uitgaansconcept Sexyland aan de NDSM-werf blijft boeien. Steeds andere organisatoren die een eigen feestje mogen bouwen: ja, dat is best spannend, bleek ook bij de gelegenheidstent van Sexyland op Lowlands.

Woensdag trapt Sexyland af met een feest dat wordt georganiseerd door het collectief Ozsipark, een club piepjonge creatieve geesten die doen aan vormgeving, fotografie, mode, muziek en nog veel meer. Echt veel hipper gaat het niet worden op ADE.

Mary Go Wild

18 t/m 20/10, Mary Go Wild

In de kelders van de (dance)boekenuitgever Mary Go Wild gebeuren rare dingen, dat weet de vaste ADE-ganger inmiddels. De ‘basement raves’ van Mary Go Wild zijn klassiekertjes in het feestjesprogramma, en toch wil je er ieder jaar weer bij zijn.

Je komt niet af op grote namen, maar gaat voor de gezelligheid, dat is een beetje het idee. Dus worden de aantredende dj’s, die stiekem toch best groot zijn, steeds pas een uur van tevoren bekendgemaakt. Ook fijn: de raves beginnen vroeg in de middag en zijn aan het begin van de avond klaar. Kun je daarna ingezweet de nacht in.

Hard//hoofd

17/10, Baut

Het onlinemagazine Hard//hoofd bestaat al tien jaar en wordt steeds mooier. Hard//hoofd publiceert korte verhalen van jong literair talent. Maar ook strak geschreven ‘tips voor spellingscontrole in tijden van fake news’. En poëzie, en cartoons.

Woensdag organiseert Hard//hoofd een ‘escapistisch event’, genaamd Hard//gaan, in club Baut aan de Wibautstraat. Wat we daar moeten verwachten? Geen idee. Dus gaan we kijken.

Rush Hour

17 t/m 20/10, Rush Hour

Op ADE wemelt het van de ‘instores’: concertjes of draaibeurten in winkels en platenzaken. Bij de winkel van liefhebberslabel Rush Hour is het altijd gezellig, al was het maar omdat er simpelweg veel dj’s rondhangen om door de platenbakken te surfen. Vinden ze wat moois, uit wat voor werelddeel dan ook, dan kan het gelijk op de draaitafel. Spannend wel, ook omdat je niet van tevoren weet wie er aantreedt.

Charlotte De Witte

Awakenings Opening Night, 17/10, Gashouder.
Audio Obscura x Charlotte De Witte, 19/10, Centraal Station.

De Belgische Charlotte De Witte gaat als een komeet en slaat dus ook als zodanig in. Dat maakte bijvoorbeeld popfestival Lowlands mee, toen De Witte daar de nachtelijke Bravo-tent verduisterde met een knalharde, maar prachtige en diep dreigende technoset. Het waren onvergetelijke uurtjes, vooral dankzij de mokerende groove van De Witte – en niet te vergeten de waanzinnige lichtshow.

Met die lichtshow komt het zeker ook goed bij De Wittes optreden onder het Centraal Station van Amsterdam. Dat wordt namelijk van lampen voorzien door het inmiddels legendarische Audio Obscura. Vorig jaar tijdens ADE ontstak dat gezelschap de fietserstunnel onder het Rijksmuseum in koel blauw en rood licht, en die prachtshow gloeit er nog altijd een beetje na.

Na vrijdagnacht zal een wandeling onder het sporennetwerk van het station ook nooit meer hetzelfde zijn. Charlotte De Witte gaat staat voor een uitdaging, want zij draait onafgebroken en moederziel alleen tot ver in de ochtend. Woensdag verkilt ze eerst ook Awakenings nog even tot op het bot. Mis De Witte niet. (RVG)

Colin Benders & Metropole Orkest

17 oktober, Melkweg

Colin Benders. Beeld Najib Nafid

Zijn trompet raakt hij nauwelijks meer aan. Colin Benders die als Kyteman met zijn orkest furore maakte, leeft zich de laatste jaren uit achter een batterij analoge synthesizers.

Hij was daarmee al op eerdere edities van ADE te bewonderen, maar het festival laat Benders dit jaar openen met achter hem het complete Metropole Orkest onder leiding van Jules Buckley.

Van zo’n groot orkest zal Benders niet zo heel erg geïntimideerd raken, want zijn beroemdste werk maakte hij immers zelf ook met The Kyteman Orchestra. Het is inmiddels bijna tien jaar geleden dat hun album The Hermit Sessions verscheen. Benders heeft daar allang afstand van genomen. De kans dat zijn hit Sorry voorbij komt mag minimaal heten. Maar bijzonder zal de ontmoeting van Benders’ kale elektronische muziek met de orkestrale sound van het Metropole Orkest zeker worden. (GK)

Andrew Weatherall

Radion invites Andrew Weatherall, 17/10, Radion

De Britse producer en dj was er een kleine dertig jaar geleden als eerste bij toen house zich een weg baande van de underground naar de mainstream. Hij produceerde het indie-dance meesterwerk Screamadelica (1991) van Primal Scream en werd zelf bekend als techno-dj.

Maar Weatherall heeft zich altijd beter thuis gevoeld in de underground dan in de mainstream-dance. Toen techno big business werd trok hij zich terug en ging zich toeleggen op het produceren van industrial en dub, en ontpopte hij zich als dj als kenner van reggae en rockabilly.

Al die invloeden hoor je terug in zijn eigen muziek, zoals op het twee jaar geleden verschenen album Convenanza.

Maar welke van al die stijlen gaat hij een nacht lang draaien op ADE? Wordt het een technoset of een meer eclectische variant? Hij krijgt een hele nacht voor zichzelf en kan dus alle kanten op. (GK)

Tirzah

19/10, Paradiso-Noord

Deze zomer verscheen dan eindelijk het debuutalbum van de Britse zangeres Tirzah, die al zo’n jaar of vijf als belofte binnen de elektronische pop geldt. Devotion is een even stuurse als meeslepende plaat, waarop producer Mica Levi het de luisteraar niet gemakkelijk maakt.

De beats hakkelen en ontsporen al voordat ze goed en wel het juiste ritme vinden. Tirzah zelf heeft precies dat rauwe randje in haar stem dat met die vreemde beats zo’n bijzondere combinatie vormen.

Tirzahs album is onvoorspelbaar, een beetje schurend, maar soms ook heel lieflijk. Maar is het ook dansbaar? Dat moeten we even afwachten. Tirzah heeft met Mica Levi een paar stevige dansnummers gemaakt, maar Devotion is duidelijk niet alleen gemaakt om dance-dj’s te plezieren. Hoe dan ook is het lekker een lange dansnacht te beginnen ‘gewoon’ een live concert. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.