Dit 'sex-psycho-suspense-murder-mystery' voelt ondanks zijn charme wel gedateerd

Een gerestaureerde heruitgave van Obsessions (1969), de internationale hit van Pim de la Parra. Met geweldige anekdotes in de toegevoegde interviews.

null Beeld
Beeld

Het is goed dat-ie erbij zit, de originele trailer. De Amerikaanse distributeur van obscure films, Cult Epics (van Nederlander Nico Bruinsma), heeft afgelopen voorjaar een fraaie uitgave verzorgd van Obsessions, het 'sex-psycho-suspense-murder-mystery' uit 1969 van Pim de la Parra. Een van de extra's is de bioscooptrailer van toen. Dikke strepen lopen over het beeld, het geluid is erbarmelijk.

Hoe anders is de film zelf, die gedigitaliseerd en daarna gerestaureerd is door het Nederlandse filmmuseum Eye. Zodat De la Parra's eerste Engelstalige film vlekkeloos oogt en het geluid - dat destijds direct werd opgenomen en niet later werd toegevoegd - zeer behoorlijk is. Ondertitels ontbreken op deze voor de Amerikaanse en Canadese markt bedoelde uitgave.

Obsessions (thriller)

Regie: Pim de La Parra, 1969, 91 min. Met o.a. Dieter Geissler, Alexandra Stewart en Tom van Beek

Uitgave van Cult Epics, double pack van dvd en blu-ray (Amerikaanse import).

Obsessions, destijds een internationaal succes, is een gedenkwaardige film. Het verbaast niet dat hij in 1969 met enthousiasme werd ontvangen (en aan honderd landen werd verkocht). Door het sterke uitgangspunt: medicijnenstudent ontwaart door een gat in de muur in het appartement naast hem mysterieuze gebeurtenissen met naakte vrouwen die gedrogeerd en mishandeld lijken, waarna een Hitchcockiaans plot wordt uitgerold. Door de internationale hoofdrolspelers. Door de muziek van Hitchcocks huiscomponist Bernard Herrmann. Door de montage van de ervaren en toen vooral in Frankrijk (La salaire de la peur) werkende Henri Rust.

De tand des tijds mag dankzij de digitale restauratie letterlijk geen vat hebben gekregen op Obssessions, de film voelt ondanks zijn charme wel gedateerd. Het naakt, de filmliefde (Hitchcocks Rear Window) en de hippe setting kunnen nu de toneelmatige dialogen en soms slepende voortgang niet verhullen.

Maar hoeveel kun je verwachten van een film die omgerekend 320 duizend euro heeft gekost? Veel belangrijker is dat in Obsessions veel samenkwam, voor deze uitgave vastgelegd in nieuwe interviews met hoofdrolspeler Dieter Geissler (78), inmiddels een filmproducent in ruste, en vooral regisseur Pim de la Parra (77). Zij strooien met geweldige anekdotes, die duidelijk maken dat het in Europa en de VS borrelde van film-elan en dat Amsterdam daarin zomaar een centrum kon zijn, waar zich al dan niet toevallig tegelijkertijd François Truffaut, Bernard Herrmann en Martin Scorsese ophielden. De laatste voorzag het scenario van Obsessions van commentaar, dat als extra is toegevoegd op de blu-ray.

De la Parra straalt nog immer - en terecht - als hij vertelt hoe hij de Amerikaanse ster in wording Scorsese aan Herrmann koppelde. Scorsese was in Amsterdam om voor zijn film Who's That Knocking At My Door op verzoek van de distributeur een droom- annex seksscène op te nemen. De la Parra's bemiddeling leidde tot Herrmanns score voor Scorseses klassieker Taxi Driver.

Voor Obsessions bleek Herrmann overigens te duur. Maar daar wist de Amerikaan, die gecharmeerd was van het script, wel een oplossing voor. Hij had thuis nog wat materiaal liggen, ooit voor een serie geschreven, dat nooit was gebruikt. Dat mochten de Nederlanders hebben.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden