reportage medal.tv

Dit Nederlandse sociale medium wil de Instagram voor games worden

Beeld Marloes Haarmans

Wat Instagram is voor vakantiekiekjes en zelfportretten, hoopt het Nederlandse Medal.tv te worden voor clipjes van ­videogames: de plek waar je je mooiste momenten deelt. 

Het heeft iets ironisch dat enkele van de oprichters van Medal.tv, een rap groeiend sociaal medium waar gebruikers clipjes uit games delen, elkaar een decennium geleden ontmoetten in Runescape. Een spel met onooglijke ridders die langzaam rondsloffen, zwaardvechten door elkaar beurtelings met houterige slagen te lijf te gaan en repetitieve klusjes doen als houthakken. De totale antithese van de game-ontwikkelingen waaraan Medal zijn bestaansrecht ontleent.

Een speler vist in het spel Runescape. Erg mediageniek is het niet. Beeld Jagex

Want veel hedendaagse gamers willen niet alleen zelf plezier beleven aan een spel, ze willen hun ervaringen delen, zegt Iggy Harmsen, een van die oprichters. Niet voor niets behoren gamevideo’s tot de populairste op YouTube en kijken miljoenen mensen live mee met andermans speelsessies via streamplatform Twitch.

Het resultaat is dat veel moderne videospellen niet meer gewoon leuk zijn, maar ook mediageniek. Neem het onlineschietspel Fortnite. ‘Dat is erop gemaakt om gekke momenten te veroorzaken die je wilt delen met je vrienden. Die clips gaan viral op internet, waardoor meer mensen de game tegenkomen’, zegt Harmsen, die de Volkskrant ontvangt in het gloednieuwe Amsterdamse kantoor waar het jonge bedrijf sinds kort is gevestigd. 

Medal.tv, sinds vorig jaar beschikbaar, belichaamt deze ontwikkeling. Allereerst biedt het een programma aan om met een druk op de knop opnamen te maken van videospellen; sinds deze week ook op mobiele telefoons. Zodra er iets gebeurt dat de buitenwacht niet mag missen – een indrukwekkend schot, bizar doelpunt of hilarische blunder – tik je op een vooraf ingestelde knop, waarna je het fragment kunt delen.

Dat delen kan via bestaande platforms als Twitter en Instagram. Maar Harmsen hoopt dat mensen zulke fragmenten steeds vaker op het platform van Medal zullen plaatsen. Wat Instagram is voor pakweg vakantiekiekjes en zelfportretten, moet Medal worden voor clipjes van videogames.

Waarom je naar andermans gamecapriolen zou kijken? ‘Zoals het leuk is om naar een voetbalvideo van dertig seconden te kijken waarin Neymar een goal maakt, zo vinden wij het leuk om te kijken naar een kill van Ninja (een bekende gamer, red.) op Fornite’, legt Harmsen uit. ‘Als je het spel zelf speelt en je snapt wat er gebeurt en hoe moeilijk het is, dan kijk je er graag naar. Wie cricket niet volgt en dan cricket gaat kijken, snapt er ook niks van.’

Ga je nu naar de app of website van Medal, dan zie je flitsende actiefilmpjes met figuren die schietend de lucht in worden gelanceerd, of auto’s die al salto’s makend een bal tussen twee doelpalen mikken (jawel, dat is een populaire game met de naam Rocket League):

Dagelijks loggen honderdduizenden mensen in om hier naar te kijken, op de drukste momenten zijn er 25 duizend tegelijk aanwezig – tegenover tweeduizend in februari. Vorige maand haalde het bedrijf 9 miljoen dollar op aan investeringen om het platform verder uit te bouwen. Het bedrijf, dat buiten Amsterdam nog kantoren heeft in Los Angeles en Seattle, groeit gestaag in mankracht, van minder dan twintig medewerkers in februari tot een stuk of dertig nu.

Mooie cijfers, maar dit zou pas een beginnetje zijn, willen de ambities van Medal werkelijkheid worden. Harmsen: ‘Wij willen dé plek worden waar je gamevrienden kunt vinden en waar je de gamessies kunt delen met je echte vrienden.’

Dan moet nog wel het nodige gebeuren. Het sociale aspect van de telefoon-app moet bijvoorbeeld beter, vindt hij. Zo moeten mensen elkaar makkelijker tegenkomen en meer geneigd zijn om de interactie met elkaar aan te gaan. De komende maanden komt het platform daarom met veranderingen in het design van de app, bovendien liggen er plannen voor nieuwe functionaliteiten die het leuker moeten maken om tijd door te brengen op het platform – details wil hij nog niet kwijt.

Maar je wilt als platform ook wat grote namen in huis hebben en daarvoor moeten die wat centen overhouden aan hun filmpjes, legt Harmsen uit. Ook Medal zelf moet manieren vinden om geld te verdienen.

Miljoenenbedrijf leiden als tiener

Al voordat ze Medal oprichtten bereikten Iggy Harmsen en twee van zijn mede-oprichters, Pim de Witte en Josh Lipson, miljoenen mensen. In hun tienerjaren bestierden ze een gamebedrijf dat het populaire computerspel SoulSplit uitgaf. Het bedrijf draaide een omzet van een miljoen dollar. Maar de gamewereld werd te concurrerend, vertelt Harmsen: nieuwe spellen volgen elkaar razendsnel op en het kost steeds meer geld en moeite om de aandacht op je eigen game gericht te krijgen. In 2015 stopten ze daarom met het bedrijf.

‘Advertenties bij filmpjes liggen daarbij niet voor de hand. Je wilt geen advertenties die bijna even lang zijn als de clips’, zegt Harmsen erover. ‘En er is veel gedoe omheen. Kijk naar de kritiek op Facebook over de omgang met persoonsgegevens.’

Een meer voor de hand liggend model vindt hij dat van streamingplatform Twitch, waarop bezoekers zich tegen betaling kunnen abonneren op de kanalen van hun favoriete gamers. Een andere optie is incidenteel doneren, iets dat trouwens al kan op Medal. 

Maar voordat de geldkwestie boven aan de prioriteitenlijst staat, is het zaak om ‘zo agressief mogelijk te groeien’, benadrukt Harmsen. Over het algemeen trekken mensen immers naar de plek met de meeste gebruikers; het zogeheten netwerkeffect. En hoe meer gebruikers, hoe aantrekkelijker het platform voor bekende gamers en hoe meer geld het bedrijf heeft om zijn site en app te verbeteren.

Volgens Harmsen kijkt Medal vooral naar de ‘grote jongens’ als potentiële spaken tussen de wielen. Zoals Discord, een chatplatform met meer dan 250 miljoen gebruikers dat zich focust op videogames. Stel dat die in gaan zetten op het delen van korte gameclips, dan heeft het nog bescheiden Medal ‘een probleem’, zegt hij. De wetten van het internet zijn immers onverbiddelijk. ‘Er kan maar één winnaar zijn'.

Meer over videogames

We speelden Fortnite, GTA Online en Candy Crush met een verslavingsdeskundige en vonden deze zes psychologische trucs waarmee ze proberen extra geld te verdienen.

De virtuele blokkendoos Minecraft bestaat tien jaar. Tijd om terug te blikken op de culturele invloed van het bestverkochte computerspel aller tijden.

Ninja verdient miljoenen dollars per jaar, alleen door voor de camera videogames te spelen. Hoe krijgt hij dat voor elkaar? Zeven redenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden