InterviewTheaterproducenten

Dit najaar maakt de kleinere musical de dienst uit

Van Murder Ballad tot Een leven samen: ineens hebben de kleinere theaterproducenten de overhand.

Alexandra Alphenaar en Ara Halici in de nieuwe Nederlandse musical 'Een leven samen'.Beeld Annemieke van der Togt

Grote spektakelmusicals als Hello, Dolly! of Aladdin moesten worden afgelast of uitgesteld. Toch gaan er dit najaar nieuwe musicals in première. Ze zijn afkomstig van de kleinere producenten, die creatief te werk gingen bij het vullen van de gaten in de theaterprogrammering.

Er zitten veelbelovende titels tussen, zoals Murder Ballad van StentProducties. Vertaler en regisseur Florus van Rooijen zou voor dit seizoen twee andere musicals maken, maar corona bezorgde hem een lege agenda: ‘Toch wilden we iets doen. In mei zijn producent Giovanni Sturkenboom en ik op zoek gegaan naar een musical die voldoet aan de eisen: zonder pauze, niet langer dan 70 minuten, geen te grote cast. We moesten hem twee keer op een avond kunnen spelen. En we moesten er natuurlijk ook nog een beetje warm van worden.’

De keuze viel op Murder Ballad, een intieme Amerikaanse rockmusical uit 2013, gemaakt voor vier acteurs. Een verteller (Cystine Carreon) doet een moord uit de doeken, die voortkomt uit een driehoeksverhouding tussen twintigers Sara (Vajèn van den Bosch), Tom (Jonathan Demoor) en Michael (Buddy Vedder). Van Rooijen: ‘Ik kende deze musical nog niet, maar toen ik het album voor het eerst beluisterde vond ik het meteen heel interessant. Er zit een rauw randje aan de muziek en aan het verhaal.’

Doris Baaten als hoofdpersoon Ina in 'Een leven samen'.Beeld Annemieke van der Togt

Waar de voorbereiding van een musical doorgaans ruim een jaar in beslag neemt, kwam Murder Ballad in één zomer tot stand. Van Rooijen: ‘Ik moest in twee maanden veertig liedjes vertalen. Het auditieproces sloegen we helemaal over. We zijn gewoon acteurs gaan bellen: ‘We willen jou graag voor deze rol: kun je en wil je?’’

Van Rooijen is enthousiast, ook al moet hij regisseren met allerlei beperkingen. ‘Acteurs mogen nu bijvoorbeeld niet van dichtbij in elkaars gezicht zingen. Dat is vrij pittig in een musical. Ik moet er in mijn regie rekening mee houden wanneer ze wel en niet ver genoeg van elkaar af staan. Tegelijk stimuleert het ook de creativiteit, er komt nu een soort abstrahering in mijn regie. Je wordt gedwongen om het niet op de standaardwijze aan te pakken.’

Producent Christian Seijkens van De Theater BV ging nog een stap verder en liet in één maand een geheel nieuwe musical schrijven. Het resultaat is Een leven samen, met tekst van Allard Blom en muziek van Ad van Dijk. Seijkens: ‘In mei begon het duidelijk te worden dat er dit najaar grote gaten in de programmering van de theaters zouden vallen. Ik belde toen Allard en zei: ‘We zitten nu met onze armen over elkaar, maar we kunnen ook kijken of we iets kunnen maken om aan te bieden.’ Het mantra was: laten we kijken naar wat er nog wél mag, en daarin de grenzen opzoeken.’

Blom werkte het idee uit voor Een leven samen, een voorstelling over twee dementerende ouderen (Doris Baaten en Alfred van den Heuvel), die elkaar elke dag voor het eerst ontmoeten en steeds weer verliefd worden. Hun jongere versies worden gespeeld door Alexandra Alphenaar en Ara Halici. Seijkens: ‘Dit was het ideale verhaal om te vertellen binnen de restricties die er zijn. Het duurt 75 minuten, het is een compacte voorstelling en er zijn geen muzikanten op het toneel, we werken met geluidsband. Daarop klinkt alleen maar pianomuziek, en ook dat is een bewuste keuze. Het is heel intiem. Het is een andere tijd, dus krijg je ook een ander soort voorstelling.’

De cast van de nieuwe Nederlandse musical 'Een leven samen’’. Van links naar rechts Alfred van den Heuvel, Ara Halici, Alexandra Alphenaar en Doris Baaten.Beeld Annemieke van der Togt

Theaters reageerden enthousiast en al snel had Seijkens een tournee met 65 speelbeurten staan. ‘Ik denk dat wij de enigen zijn die echt iets compleet nieuws maken. Vanaf de tekentafel, een nieuwe Nederlandse musical. Daar ben ik wel een beetje trots op.’

De grootste musicalpremière van dit najaar komt van het gezelschap OpusOne. Zij brengen Falsettos, een Amerikaanse klassieker van schrijver en componist William Finn over een atypische joodse familie uit het New York van begin jaren tachtig. Vader Marvin (William Spaaij) is uit de kast gekomen en heeft een relatie met Whizzer (Job Greuter), maar woont nog steeds samen met zijn ex-vrouw Trina (Brigitte Heitzer) en zoontje Jason.

De cast van de musical Falsettos, met in het midden hoofdrolspeler William Spaaij.Beeld Robin Kamphuis

De cast van Falsettos bestaat uit zeven acteurs en er zijn drie muzikanten. Producent Maarten Voogel zegt dat hij een volwaardige productie gaat neerzetten, zoals hij die ook vóór corona al voor ogen had. ‘Falsettos stond gepland voor augustus tijdens de Pride. Toen er gaten in de najaarsprogrammering van het DeLaMar Theater vielen, hebben we het naar eind oktober verplaatst. We spelen dan in de grote zaal: in de anderhalvemetersamenleving kunnen we 250 plaatsen per avond vullen. Verder is alles hetzelfde. Corona heeft slechts voor één verandering gezorgd: we hebben de twee akten van Falsettos aan elkaar gelast, het wordt een voorstelling zonder pauze van ongeveer 90 minuten. Eerlijk gezegd vind ik dat de spanningsboog daar sterker van wordt.’

Voogel beaamt dat de kleinere musical dit najaar de dienst uitmaakt in het theater. ‘Directeur Albert Verlinde van Stage Entertainment sprak in de eerste weken van de crisis zijn zorgen uit voor de kleinere producenten, wat ik heel collegiaal vond. Maar wat je nu ziet is dat juist kleinere producenten sneller in staat zijn om weer aan te haken, omdat wij met lagere vaste kosten zitten. Wij kunnen weer eerder aan de bak dan die grotere musicals.’

Een leven samen, tournee, première op 18/9 in Nieuwegein

Murder Ballad, tournee, première op 12/10 in Gouda

Falsettos, in DeLaMar Theater Amsterdam, première op 30/10 

War of the Worlds

Ook te zien dit najaar: een musicalbewerking van War of the Worlds, het beroemde radiohoorspel van regisseur Orson Welles dat in 1938 de Verenigde Staten op zijn kop zette. In het hoorspel wordt de aarde aangevallen door marsmannetjes. Veel Amerikanen dachten dat het echt gebeurde en raakten in paniek. In de voorstelling zien we hoe Orson Welles (William Spaaij) de dag van de uitzending in de radiostudio heeft beleefd. Met script van Dick van den Heuvel en muziek van Jeroen Sleyfer. De première is op 20 oktober in de schouwburg van Amstelveen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden