Dit jaar gaat het Venetië om succes

Het 63ste Filmfestival van Venetië opende met Brian De Palma’s The Black Dahlia. Het festival wil podium zijn voor commerciële kwaliteitsproducties....

Obsessies, honger naar roem en donkere verlangens. Met die combinatie is woensdagavond op het Lido het 63e Mostra Internazionale d’Arte Cinematografica begonnen, beter bekend als het filmfestival van Venetië. Stralend middelpunt op de rode loper van het Palazzo del Cinema was regisseur Brian De Palma, wiens nieuwe film The Black Dahlia de filmtiendaagse opende. De Palma en zijn hoofdrolspelers Scarlett Johansson, Aaron Eckhardt en Josh Hartnett werden welkom geheten door directeur Marco Müller, voor wie het zijn derde festival is. ‘De eerste twee edities gingen vooral om de consolidatie van Venetiës positie’, zei Müller eerder op de dag over zijn positie. ‘Dit jaar gaat het om succes.’

Met The Black Dahlia programmeerde Müller een Hollywoodproductie met een schizofreen karakter. In de film ontvouwt zich met sterk contrasterende kleurenpaletten en een reeks ingenieuze shots een wereld die onherroepelijk doet denken aan de film noir, aan de donkere thrillers uit de jaren veertig en vijftig, waarin mysterieuze vrouwen stoere mannen tot pionnen degraderen. Dat maakt The Black Dahlia – net als De Palma’s eerdere werk nadrukkelijk bevolkt door dubbelgangers en dodelijke dames – niet meteen geslaagd, laat staan een ‘ode aan de cinefilie’, zoals Müller terloops opmerkte. Daarvoor sleept de vertelling te veel, en is de aantrekkingskracht tussen de drie hoofdpersonen te weinig tastbaar.

Tijdens de persconferentie, woensdagmiddag, ging de aandacht vooral naar Scarlett Johansson. De ster uit Lost in Translation – die in 2003 in Venetië in wereldpremière ging – moest tot zichtbare ergernis van The Black Dahlia-schrijver James Ellroy vragen beantwoorden over haar uiterlijk. Of ze tijdens het spelen van een vrijscène niet bang was dat het publiek vooral naar haar beeldschone lichaam zou kijken, wilde een vragensteller uit Hong Kong weten. Johansson, bedremmeld: ‘Ik vind het wel fijn als mensen me sexy vinden, per slot van rekening ben ik nu in mijn beste jaren wat dat betreft. Maar tijdens de opnamen speelt dat verder geen rol. Dan ben ik bezig met wat mijn personage denkt en voelt.’

Tijdens een andere persontmoeting presenteerde directeur Müller zijn strijdplan. De competitie van Venetië, met nieuwe films van gevestigde én jonge makers als Alain Resnais, Paul Verhoeven, Stephen Frears, Darren Aronofsky en Alfonso Cuaron, moet opnieuw als podium fungeren voor kwaliteitsproducties met commerciële ambities. De festivaldirecteur wees erop dat van de Venetië-programmering van vorig jaar maar liefst 23 films een Oscarnominatie in de wacht hebben gesleept, waaronder de Gouden Leeuw-winnaar Brokeback Mountain, die uiteindelijk ook drie Oscars won.

Over de concurrentie tussen Venetië (sinds 1932) en het gloednieuwe, in oktober beginnende festival in Rome wilde Müller weinig woorden kwijt. Aan glamour heeft Venetië dit jaar geen gebrek, met negen Amerikaanse films in de competitie die de aanwezigheid garanderen van bekende namen als Jeremy Irons, Meryl Streep, Ben Affleck en Adrien Brody. Müller, zelfbewust: ‘Ik ben dit jaar meer dan tevreden. Ik heb alle films gekregen die ik wilde hebben.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden