Dit is hét televisietalent van Nederland

Streetlab

Een scherpe vraag over menselijk gedrag vervat in een geestig straat experiment, dat alles maakt Streetlab de tv-talenten van 2016. En de durf om in astronautenpak een meisje te versieren, natuurlijk.

De vier heren van Streetlab Beeld Linda Stulic

1. Streetlab (78 punten)

Kun je zonder talent meetrainen met het eerste elftal van Schalke 04? Een vrouw versieren in de wc? Werken bij McDonalds zonder dat je er werkt? Kun je nog geen jaar op tv zijn met Streetlab (KRO-NCRV), een programma waarin vier vrienden sociale grenzen testen en opzoeken, en al genomineerd worden voor de Gouden Televizier Ring? Ja, mwoah, ja, jazeker. Daan Boom (26), Jasper Demollin (24), Stijn van Vliet (24) en Tim Senders (25) over het jaar waarin van alles lukte.

Stijn: 'Ieder van ons heeft zijn eigen kracht en zijn eigen favorieten. Ik hou ervan om een op een sociale grenzen op te zoeken, dus bijvoorbeeld een vrouw proberen te versieren terwijl ik over mijn aambeien vertel.'

Daan: 'Wat ik het leukst vind, is mezelf ergens binnenbluffen en met de stroom proberen mee te gaan, zoals tijdens het filmfestival van Cannes. Het experiment was: kun je mensen laten geloven dat je een internationale filmster bent? Op de bonnefooi gingen we naar Cannes, zonder écht plan. Ik heb mezelf in smoking binnen weten te praten met een nagemaakt pasje met een universele barcode, en door een beetje half-Amerikaans te lullen tegen de Franse beveiliging die in paniek raakte en me toen maar doorstuurde. Uiteindelijk stond ik op het podium met de winnaars van de prijzen, tussen Jake Gyllenhaal, de Coen Brothers en Mads Mikkelsen. Zo'n item laat zien hoe ver je kunt komen door de juiste houding te hebben en door de juiste kleding te dragen.'

Jasper: 'Stijn had er van tevoren echt geen fiducie in. Die zei gelijk: 'Jongens, ik ga niet mee, want dit gaat niet lukken.'

Stijn: 'Maar ik ging natuurlijk wel mee, want we gaan altijd met z'n allen.'

Jasper: 'Als wij ergens vol voor gaan en er echt in geloven, komen we op de een of andere manier altijd met gekke verhalen terug. Ik vind de straatexperimenten het leukst, gewoon op de argeloze man afstappen, rare dingen uithalen en proberen te doen alsof er niks aan de hand is.'

Daan: 'In welk beroepsuniform kun je op straat het best een vrouw versieren? Piloot, huisarts, astronaut of lifeguard?'

Tim: 'Ik zie juist altijd enorm op tegen die straatexperimenten, omdat ik het al snel megagênant vind. Voor de andere drie is dat natuurlijk alleen maar gieren.'

Stijn: 'Het onbedoelde ongemak, daar ben jij echt héél goed in.'

Tim: 'Ik hou het meest van overnachten in de IKEA en Intratuin, de kwajongensspanning die komt kijken bij ergens binnensneaken.'

Stijn: 'We testen ook opdrachten uit zonder camera erbij.'

Jasper: 'Gisteren hebben we nog rock-paper-scissors gedaan op een feest. Wat moest je ook alweer doen, Daan?'

Daan: 'Op een vreemd meisje afstappen en zeggen dat ik haar al jaren zag zitten, maar dat ik nooit iets had durven zeggen.'

Jasper: 'Je mag na zo'n opdracht niet aan de ander vertellen dat het nep was, om het ongemak te behouden.'

Tim: 'Het is wel een prettig idee dat het niet voor niets is, als je dit soort dingen op straat staat te doen. Alle situaties zijn onwijs spannend. Soms denk ik wel: sorry, hier heb ik echt geen zin in. Maar dan pushen we elkaar toch. En wat het voor mij draaglijk maakt, is dat ik gewoon de rest kan gaan uitlachen als ik aan de beurt geweest ben. Het is heerlijk om achter die camera te zitten en naar je vrienden te kijken.'

Daan: 'Een goede onderzoeksvraag is belangrijk. We willen iets uitzoeken over menselijk gedrag, maar het resultaat moet altijd luchtig en grappig zijn.'

Stijn: 'Een belangrijke vereiste is dat het ook sympathiek moet zijn voor de voorbijgangers die we tijdens straatexperimenten aanspreken.'

Tim: 'We willen niet grappig zijn ten koste van anderen. Het is meer zo dat we onszelf voor lul zetten.'

Jasper: 'We moeten die mensen achteraf ook altijd toestemming voor het uitzenden van de beelden vragen.'

Daan: 'Ongeveer 80 procent zegt: 'Joh, is goed, zendt maar uit.' 10 procent heeft geen zin om op tv te komen.'

Stijn: 'En dan is er nog 10 procent die te snel weg is. We worden vaak voor gekkie aangezien. Veel mensen zeggen: 'Oh, ik dacht dat je gewoon gek was. Ik dacht al, er is iets raars met die jongen aan de hand, ik laat hem maar gewoon even praten.'

Volgens

Chris Buur Volkskrant Luuk Ikink RTL Late Night Lenneke van Ingen Creative Connectors Noortje van de Sande Herrie PR Jeroen van de Noort Mover Shaker Suzanne Angevaare Mover Shaker Kristel van Teeffelen Trouw Thijs van Soest Volkskrant Gerard Timmer BNN VARA Roek Lips (voormalig) Ned 3 Bert van der Veer televisie-expert Dieuwke Wynia DWDD Marcel Peereboom Voller De Telegraaf Maarten Bloem Glamorama Mark Robinson DWDD Rosanne Blommers VARA Joris Henquet Volkskrant Wouter Bax NOS Mattias Schut CCCP Laurens Drillich Endemol Jan Kooijman jankooijman.tv Maurice Wijnen Joop van den Ende Theaterproducties Yoeri Albrecht De Balie Stan van Engelen VPRO Willem Pekelder Trouw Paul Onkenhout Volkskrant Haro Kraak Volkskrant Gidi Heesakkers Volkskrant

Daan: 'Door Streetlab weet ik dat mensen eigenlijk heel erg leuk zijn. Als je door de stad loopt, spreek je bijna nooit iemand aan. Je loopt gewoon door de stad, je doet je ding en je gaat naar huis. Maar echt, je kan bij mensen met de gekste dingen aankomen. Bijna iedereen staat open voor contact.'

Jasper: 'Het heeft ook wel wat krachtigs, een programma met vier jongens. Net als een boyband.'

Tim: 'Er is alleen wel een groot verschil tussen een boyband die bij elkaar is gezet door een manager en een boyband die vanuit vriendschap begint. Als een van ons op den duur iets voor zichzelf zou gaan doen op tv is het niet zo dat de boyband uit elkaar valt.'

Jasper: 'Het derde seizoen van Streetlab begint in maart. We weten nog niet wat er na de volgende acht afleveringen gaat gebeuren. Op tv kijken er rond de 270 duizend mensen, op internet een stuk meer.'

Tim: 'Ons Facebookbereik is geloof ik anderhalf miljoen per week. De experimenten uit de uitzendingen zijn natuurlijk als fragment heel deelbaar.'

Stijn: 'Het belangrijkste is dat we met zijn vieren dingen blijven maken, ook buiten Streetlab om. Met tv weet je nooit hoe het loopt. We kunnen ineens een totale flop zijn. Wanneer ik ons een flop zou vinden? Als Daan niet meer binnenkomt bij een of ander amateurfilmfestival. Als ik niet eens kan meevoetballen bij FC Ballen op het dak. En als Tim ineens wél met het grootste gemak een vrouw versiert.'

2. Nynke de Jong (51 punten)

Nynke de Jong (30) is een graag geziene gast in talkshows, waar ze vlot en geestig praat over haar specialisme: wielrennen. En oké, soms ook over Boer zoekt vrouw. Ze was dit jaar de bijna-slimste in De slimste mens en een van de sidekicks van Paul de Leeuw in zijn zondagavondshow Kun je het al zien? In de woorden van een van de juryleden: 'Piep is ze nou ook weer niet. Het werd eens tijd. Kom op, Paul de Leeuw, bedenk eens een eigen programma voor Nynke.'

Hoe is het nu met... Tim den Besten en Nicolaas Veul

Tim den Besten (28) en Nicolaas Veul (31), de televisietalenten van vorig jaar, stortten zich in 2015 op hun programma Super Stream Me. Voor de documentaireserie van de VPRO filmden ze 24 uur per dag hun leven, om te ervaren hoe het is om je volledige privacy kwijt te zijn. Veul: 'Het was een prachtig project, maar tegelijkertijd ook gekmakend.' Daarnaast namen Den Besten en Veul een nieuw seizoen van Beestieboys op. Daarin onderzoeken ze hoe het is om als dier te leven en gaan ze op zoek naar het verhaal achter dierenadvertenties op Marktplaats. (Tekst: Dominique Wiedeman)

3. StukTV (30 punten)

Giel de Winter (25), Thomas van der Vlugt (23) en Stefan Jurriens (23) halen in hun YouTube-show StukTV onzinnigheden uit in opdracht van kijkers. Een van de stemmers van de academy noemt ze 'een mooi voorbeeld van YouTubers die laten zien dat het medium volwassen aan het worden is.' Een ander vindt ze 'vooral leuk omdat ze onder de duiven schieten van gevestigde tv-makers en laten zien hoezeer het bij het maken van goede video vooral om het goede idee gaat, en niet om een loodzwaar productiebedrijf of het fiat van een grote mediaorganisatie.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.