Dit is hét acteertalent van Nederland

Beiden gingen niet naar de toneelschool, toch ligt de wereld aan hun voeten. Jonas Smulders (21) is verkozen tot het grote acteertalent. Zijn medespeler én goede vriendin Olivia Lonsdale (21) eindigde op nummer drie. Wat vinden zij van elkaar?

Olivia Lonsdale en Jonas Smulders. Beeld Linda Stulic

1. Jonas Smulders (100 punten) en Olivia Lonsdale (79 punten)

Amsterdam, maandag 21 december, 10.10 uur

Jonas Smulders heeft net zijn ontbijt achter de kiezen: een croissantje en een verse jus, genuttigd in etablissement De Franse bakker in Amsterdam. Hij wacht op Olivia Lonsdale, goede vriendin en zijn tegenspeler in Geen koningen in ons bloed, de telefilm waarvoor hij en regisseur Mees Peijnenburg een Gouden Kalf ontvingen. Lonsdale en hij spelen broer en zus, die opgroeien in een jeugdzorgtraject. Hun fictieve band ligt in het verlengde van hun vriendschap, die al bijna tien jaar duurt. De twee zijn daarnaast even oud (21 jaar) en beiden ongeschoold als acteur. Tijd voor een dubbelinterview.

10.20

Smulders krijgt een telefoontje van Lonsdale: ze dacht dat het gesprek in een ander café zou plaatsvinden. Hij lacht: 'Ollie komt altijd te laat'. Dan maar vast over dat Gouden Kalf. Want eigenlijk had hij de talentenverkiezing helemaal niet mogen winnen: een van de criteria is dat genomineerden nog geen (belangrijke) prijs hebben gewonnen. Veel kenners waren het Kalf blijkbaar vergeten; Smulders werd veelvuldig aangedragen voor de shortlist, en nog meer stemmen werden daarna op hem uitgebracht.

Hij vindt het eigenlijk wel prettig dat er niet zoveel waarde wordt gehecht aan dat Kalf. Natuurlijk, zo'n prijs als bekroning voor je werk is mooi, maar er is zoveel meer, vindt de jonge acteur. 'Ik ben juist blij dat die prijs niet alles overheerst. Anders zou het de hele tijd alleen maar daarover gaan.'

10.30

Lonsdale komt enigszins verwilderd binnenlopen. Schichtig kijkt ze om zich heen, tot ze Smulders ziet zitten. Aan tafel trekt ze gehaast haar jas en trui uit, haar lange haar is nog vochtig. Ze bestelt een latte met sojamelk en gaat ervoor zitten.

Hoe is het om als vrienden samen in een film te spelen?

L: 'Heel leuk, gewoon chill. Het is heel anders dan met professionals, dan voelt het soms alsof je enorm je best moet doen om elkaars dag te doen slagen. Dat hoefde hier niet, geforceerd geïnteresseerd doen.'

S: 'We kennen elkaar al heel lang, sinds ons 12de.'

L: 'Echt kei-lang. Ik ben ook vijf jaar met Ko (Zandvliet, red.) geweest, een goede vriend van Jonas. We hadden echt een vast groepje met wie we huisfeestjes afstruinden.'

S: 'Het hielp erg voor de chemie in de film, dat we zulke goede vrienden zijn.'

Lonsdale kwam dit jaar opeens in de schijnwerpers te staan als het meisje uit de clip van Drank & Drugs. Verder speelde ze een bijrol in Prins en een van de hoofdrollen in Geen koningen in ons bloed. Smulders timmert al iets langer aan de weg. Hij brak twee jaar geleden door met zijn rol in Cowboys janken ook, de afstudeerfilm van Mees Peijnenburg. Ook had hij dat jaar een bijrol in de boekverfilming Het diner. De afgelopen tijd was hij, naast zijn hoofdrol in Geen koningen, ook te zien in de telefilm Een goed leven met een gelukkig einde. Daarvoor vertolkte hij een homo-escort, die een bijzondere relatie krijgt met een weduwe (Ariane Schluter, red.).

Gijs Blom, het acteertalent van 2015, maakte de filmset in 2015 van een andere kant mee. Hij was als productieassistent actief bij de opnamen voor een nieuwe film naar een boek van Carry Slee, Kappen. Het was een verrassende overstap, na zijn rol als Jim in 4JIM, een dramaserie waarin de hoofdpersoon na het overwinnen van kanker met zijn beste vrienden een zomer vol feesten beleeft. Waarom die plotselinge switch? 'Ik wilde mezelf testen, zeker weten dat ik niet naast mijn schoenen liep als acteur en het ook aan kon om twee uur 's nachts in de regen een set op te bouwen.' Inmiddels repeteert hij voor een nieuwe dramaserie op NPO 1. 'Daarnaast probeer ik mijn droom te realiseren: een eigen film maken.' (Dominique Wiedeman)

Kenners noemen jullie wijze van acteren 'naturel'. Hoe ervaren jullie dat?

S: 'Voor mij is acteren een sociale studie. Je moet goed naar mensen kijken. Naar de mensen die je moet spelen, en naar de mensen met wie je speelt. Zo ben ik voor Geen koningen ook echt naar jeugdtehuizen gegaan. Toen wist ik bijvoorbeeld: ik moet echt zo'n trainingspak aan. Zo'n voorstudie geeft het meer diepte.'

L: 'Ik speel op gevoel, niet op techniek.'

S: 'Misschien juist doordat we geen opleiding hebben? Je kunt het zo zien: weinig mensen hebben ons verteld hoe het moet, maar meer laten zien hoe het allemaal kan. De praktijk is een ander soort leerschool.'

Over die opleiding: hebben jullie wel auditie gedaan?

S: 'In Maastricht en Amsterdam heb ik twee jaar geleden auditie gedaan. Bij beide scholen ben ik in de laatste ronde afgewezen. Blijkbaar kon ik op het eind niet genoeg meer van mezelf laten zien om te overtuigen.'

L: 'In dezelfde tijd heb ik het ook geprobeerd. Ik sloeg helemaal dicht. Al die kids willen zo graag, daar word ik ongemakkelijk van. Het was erg: ikke, ikke, ikke. Het is mooi van die mensen dat ze er vol voor gaan, maar het paste niet bij mij.'

Still uit Geen koningen in ons bloed.

Willen jullie nog naar de toneelschool?

S: 'Ik denk het niet. Nu leer ik acteren door het veel te doen en te sparren met de goede, oudere acteurs met wie ik mag werken. Wel zou ik nog naar de filmacademie willen en dan regie of scenario studeren. Maar dat wil ik pas doen als ik er vol voor kan gaan, er niks meer naast heb.'

Was acteren wel altijd een droom?

L: 'Ik heb er wel altijd over nagedacht, maar je weet pas echt hoe het is als je voor een camera staat.'

S: 'Of op het toneel.'

L: 'Toneelspelen deed ik wel eens op school, op redelijk niveau. Het wordt pas serieus als er opeens een heel team van licht en geluid omheen staat.'

S: 'Ik vind acteren leuk om te doen. Het was nooit: oké, dit wil ik worden. Mijn droom is eerder een mooie film die ik zelf heb gemaakt dan eentje waarin ik speel. Maar ik wil me niet in één ding vastbijten, daar ben ik te onrustig voor.'

Waarmee zijn jullie nu bezig?

L: 'Ik ben net klaar met de opnamen voor de speelfilm Monk, die volgend jaar verschijnt. Dat was heel leuk, en af en toe best heftig. Ik ben echt een kutkind in die film, soms dacht ik: val toch dood. Zelf was ik ook een beetje zo toen mijn ouders uit elkaar gingen op mijn 13de, dus het was ook herkenbaar.'

S: 'Mijn volgende project is mijn eerste hoofdrol in een speelfilm: Broers, de eerste van regisseur Bram Schouw. We zijn nog aan het filmen. Wanneer hij precies uitkomt, weet ik nog niet.'

Wat vinden jullie goed aan de ander?

L: 'Je kunt echt heel erg opgaan in een rol, zonder dat het je veel moeite lijkt te kosten. Bijvoorbeeld in de eindscène van Geen koningen. Daar zag ik niet Jonas, maar echt Tomas. En in Een goed leven ben je echt iemand anders, met dat zwarte haar. Best wel een weirdo eigenlijk, een type dat jij goed kunt spelen.'

S: 'Dat is wel een groot compliment, ja. Ik vind dat Ollie nog meer onbevangen kan zijn dan ik.'

L: 'Wat is dat ook alweer?'

S: 'Dat het je echt geen moer boeit wat mensen denken. Dat is jouw schoonheid.'

L: 'Aaah, lief.'

11.30

Smulders moet ervandoor, naar een volgende afspraak. Lonsdale stapt ook op, om cadeautjes voor de feestdagen te kopen. Hij tegen haar: 'Ik moet op de Noordermarkt zijn.' Zij: 'O, gezellig, dan fiets ik wel even mee.'

2. Bram Suijker (87 punten)

Hij heeft zich inmiddels in het theater bewezen. Dat is de plek waar hij thuishoort.

De afgelopen weken was hij veelvuldig op tv te zien als zoon in Maria Goos' serie Volgens Jacqueline. Een jong knulletje eigenlijk nog, een puber, terwijl Bram Suijker (1989) intussen ruim in de twintig is. Volgens Jacqueline is echter bijna twee jaar op de omroep-plank blijven liggen en bovendien: Bram Suijker heeft nog steeds iets jongensachtigs ondeugends, met die twinkeling in zijn ogen en die soms raadselachtige glimlach.

Suijker heeft zich intussen ruimschoots in het theater bewezen. Dat is namelijk de plek waar bij thuishoort, nadat hij in 2013 was afgestudeerd aan de Toneelacademie Maastricht. 'Bram Suijker - goed acteur trouwens, met zijn sterke tekstbehandeling', stond in de Volkskrant in de recensie van Intervention.

In deze kleine voorstelling speelde hij samen met Naomi Velissario twee dolende twintigers. Hij moest daarin salsa dansen, grappen vertellen, psychologische spelletjes spelen en boos en hysterisch worden. Het ging hem allemaal prima af.

In Intervention bewees Suijker zich bovenal als uitstekend tekstacteur. Ook in de recente productie Fresh Young Gods was hij een lichtpuntje voor wat betreft zorgvuldig en goed getimed acteren. Kortom: Bram Suijker is iemand om goed naar te luisteren, én naar te kijken (want wat gebeurt er achter die guitige, maar soms ook vreemd starende ogen?).

In die zin zit hij de komende jaren goed bij het Nationale Toneel in Den Haag waar hij intussen tot het vaste ensemble behoort. In de mix van klassiek en modern toneelrepertoire zal hij daar kunnen gedijen. Hij was er al te zien in Het stenen bruidsbed, De prooi en Tasso en binnenkort in Gogols De revisor, in regie van Theu Boermans.

Voordat hij 30 is, wil hij graag de titelrol in Hamlet spelen, zei hij in een interview. Een ambitieuze, maar ook rechtvaardige wens voor een zo talentvol acteur.

Bram Suijker Beeld Karen Scheffers

Volgens

Jeroen van de Noort Mover Shaker Vincent Kouters Volkskrant Suzanne Angevaare Mover Shaker Jan Pieter Ekker het Parool Bero Beyer directeur IFFR Bor Beekman Volkskrant Paul Ruven filmproducent Eddy Terstall regisseur Frans van Gestel producent Topkapi Willemien van Aalst directeur Ned Film Fest Oene Kummer NL filmnieuwsbrief René Wolf programmeur bij EYE Dorien van de Pas hoofd speelfilm Filmfonds Belinda van de Graaf recensent Trouw Ido Abram EYE (hoofd presenaties & communicatie) Tim Haars News Kids, etc Robert Alberdingk Thijm scenarioschrijver Gerhard Busch VPRO-filmjournalist Rolf Koot producent Kevin Toma filmrecensent Volkskrant Norbert ter Hall regisseur Kees Driessen filmjournalist Ronald Simons EYE Rob Ligthert directeur Toneelacademie Maastricht Theu Boermans regisseur Nationale Toneel en ITs Festival Simon van den Berg redacteur Theatermaker Ilay den Boer theatermaker Daria Bukvic regisseur Jeroen De Man regisseur De warme winkel Piet Menu intendant Zuidelijk Toneel Marie-Anne Rudolphi impresario Hein Janssen Volkskrant Monique van Schendelen filmpublicist San Fu Maltha filmproducent Wallie Pollé directeur distributeur Cinéart Doreen Boonekamp directeur Filmfonds Leo Hannewijk directeur Film By the Sea Marnix van Wijk perschef EYE Emile Fallaux hoofd jury Kalveren Rene Mioch Filmkoning Berend Jan Bockting Volkskrant Jan Uttien filmtheater Haarlem Elske Falkena Elske's Kast Noortje van de Sande Herrie Kirsten Ruber directeur Go Short Nijmegen Henze Pegman castingdirecteur Cees Debets Theater ad Spui Jan van der Putten directeur Verkadefabriek Paul Knieriem regisseur Toneelmakerij Herien Wensink NRC Frank Noorland programmeur Bellevue Jeannette Smit directeur Theater Bellevue Jan Zoet directeur Theaterschool Amsterdam Karin Veraart recensent Annette Embrechts recensent Gabrielle Rozing Hoogt Utrecht Pieter Kuijpers Pumpkin producent Peter Pluymaekers artistiek leider Marc van Bree castingdirector Mike Van Diem regisseur

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden