reportagetefaf

‘Dit is echt een toptoptopstuk!’ Standhouders over hun waar op kunstbeurs Tefaf

Jean Michel Renard, handelaar in antieke muziekinstrumenten uit Bellenaves, naast een 16de-eeuws Italiaans spinet van cypressen- en vurenhout.Beeld Marie Wanders

Wie zijn de standhouders op Tefaf in Maastricht? Wat verkopen ze? En wat moet dat kosten? En misschien wel de belangrijkste vraag: wie gaat dat ervoor neertellen? 

Wie? Jean Michel Renard, handelaar in antieke muziekinstrumenten uit Bellenaves, een plaatsje in de Auvergne nabij Vichy 

Wat? ‘Een 16de-eeuws Italiaans spinet van cypressen- en vurenhout, gemaakt voor Eleonora d’Este, de dochter van Lucrezia Borgia. Het staat ook beschreven in de boeken van de familie d’Este. Ik heb het vorig jaar in Londen gevonden en heb gewacht het te presenteren tot Tefaf. Het binnenwerk is nog in prima conditie, het klinkt prima...’ (Renard tingeltangelt op de toetsen) ‘...maar het parelmoer is hier en daar verkleurd en het instrument moet gestemd. De beschildering met gouden takjes, fazanten en patrijzen is toegeschreven aan de Mantua-school, die in de 16de eeuw zeer hoog aangeschreven stond. De schildering aan de binnenkant van de klep stelt patroonheilige van de muziek voor, Sainte Cécile.’   

Het 16de-eeuwse spinet.Beeld Marie Wanders

Wat is de vraagprijs? ‘Dat is 500 duizend euro.’

Wie gaat zoiets kopen? ‘Waarschijnlijk een museum, ik heb al geïnteresseerden gehad uit Europa en Rusland. De Amerikanen laten het door het virus helaas afweten.’

***

Dr. Erika Schlessinger-Költzsch van Galerie Haas uit Zürich voor schilderij Figuur boven dorp van Karel AppelBeeld Marie Wanders

Wie? Dr. Erika Schlessinger-Költzsch van Galerie Haas uit Zürich

Wat? ‘Het schilderij Figuur boven dorp van Karel Appel uit 1953, olie op canvas, gesigneerd en gedateerd. Dit is echt een toptoptopstuk! Het is een heel vroeg werk, van een behoorlijke afmeting en in een puike conditie. We hebben het via via van een verzamelaar uit Amsterdam die het al 20 jaar in zijn collectie had – namen noem ik niet.’  

Schilderij Figuur boven dorp van Karel Appel uit 1953.Beeld Marie Wanders

Wat is de vraagprijs? ‘Onder de 6 ton, denk aan 580 duizend plus btw.’

Wie gaat zoiets kopen? ‘In elk geval een connaisseur, iemand die de importantie van dit werk en van Appel als schilder erkent. Het dateert uit het einde van de Cobra-tijd, dat maakt het extra speciaal. Appels werk uit de jaren zeventig en tachtig is niet zo opwindend. Het zou geweldig zijn als dit in een internationaal gerenommeerd museum terechtkwam. Ik denk dat het naar Amerika gaat, in Europa hebben de musea niet genoeg geld.’

***

François Léage van Galerie François Léage achter een schrijftafel van de hand van Jean-Henri Riesener.Beeld Marie Wanders

Wie? François Léage van Galerie François Léage, gespecialiseerd in meubels en kunstvoorwerpen uit de 18e eeuw

Wat? ‘Een schrijftafel uit de tijd van Lodewijk XIV van de hand van koninklijke kabinetmaker Jean-Henri Riesener, gemaakt voor de hertog van Lévis-Mirépoix, vervaardigd van purperhart- en platanenhout en doorsneden met verguld brons. Andere bekende stukken van Riesener zijn een secretaire, een nachtkastje en een kaptafel die hij voor Marie-Antoinette heeft gemaakt en nu onder meer in Versailles en in het Louvre staan.’

Schrijftafel uit de tijd van Lodewijk XIV van de hand van koninklijke kabinetmaker Jean-Henri Riesener, gemaakt voor de hertog van Lévis-Mirépoix.Beeld Marie Wanders

Wat is de vraagprijs? ‘Omdat dit een heel bijzonder stuk is met geweldige provenance, omdat we het rechtstreeks van de nazaten van de hertogen van Lévis-Mirépoix hebben gekocht, is het extra kostbaar: 880 duizend euro.’

Wie gaat zoiets kopen? ‘Misschien een privéverzamelaar, maar naar alle waarschijnlijkheid een museum. Er werd gezegd dat de Amerikanen zouden wegblijven, maar we hebben al bezoek gehad van musea uit Philadelphia en Detroit.’

***

Op bezoek bij TEFAF. Ilse Daatselaar, agent en adviseur beeldende kunst en antiek uit Zaltbommel, poserend naast een Van Dongen.Beeld Marie Wanders

Wie? Ilse Daatselaar, agent en adviseur beeldende kunst en antiek uit Zaltbommel

Wat? ‘Portret van een dame met een parelketting van Kees van Dongen, olie op canvas, gesigneerd. Extra bijzonder is dat er een foto bestaat van Van Dongen in zijn Parijse atelier, met op de achtergrond dit portret. Het werk is afkomstig van een Nederlandse privécollectie en stelt waarschijnlijk een dame uit de Parijse high society voor. Wie het is kunnen we helaas niet achterhalen. Wat we wel weten: Van Dongen maakte de dames altijd slanker dan ze waren, verlengde hun hals en vergrootte hun juwelen. Heel slim! Bijzonder aan dit portret zijn de grote amandelvormige ogen.’

Wat is de vraagprijs? ‘320 duizend euro. We hebben dit stuk echt voor Tefaf bewaard.’

Wie gaat zoiets kopen? ‘We hopen iemand die er hetzelfde warme gevoel bij heeft als wij, want het portret is ons dierbaar. Er is veel animo voor, vooral uit de Verenigde Staten, waar Van Dongen erg populair is.’

***

Andrew Duncanson van galerie Modernity in Stockholm op een sofa van Kåre Klint.Beeld Marie Wanders

Wie? Andrew Duncanson van galerie Modernity in Stockholm

Wat? ‘De eikenhouten Estruplund sofa met nigerleren bekleding uit 1916 van de Deense architect en meubelontwerper Kåre Klint, de grootvader van het Scandinavische modernisme. De bank is een vroeg werk van Klint, gemaakt voor een huis even buiten Kopenhagen. Het is een origineel en volstrekt uniek stuk. We verkopen ook twee stoelen van Klint, maar die horen niet bij de bank. De lampen zijn van de Finse ontwerper Paavo Tynell, en komen uit de late jaren veertig.’

Wat is de vraagprijs? ‘De bank kost 260 duizend euro, vanwege de uniciteit en de prima conditie. De stoelen kosten 40 duizend per twee, net als de lampen.’

Wie gaat zoiets kopen? ‘Er is veel interesse vanuit de museumwereld. Ik denk dat-ie naar Amerika gaat. Het MoMA of het Metropolitan in New York, dat zou mooi zijn.’

***

Mathias Rastorfer, ceo en mede-eigenaar van Galerie Gmurzynska uit Zürich voor sculptuur Hoofd op een stoel van Karel AppelBeeld Marie Wanders

Wie? Mathias Rastorfer, ceo en mede-eigenaar van Galerie Gmurzynska uit Zürich

Wat? Sculptuur Hoofd op een stoel van Karel Appel van polychroom geëmailleerd aluminium, gemaakt in 1987 voor de Biënnale van Monte Carlo. Daar stond het tentoongesteld op het balkon van het koninklijk paleis van Monaco. In die tijd was Appel van grote invloed op zijn jonge collega's Basquiat en Schnabel. Appel maakte in totaal zeven van dit soort sculpturen. Een ervan zit in de collectie van Rockefeller. Het is speels en vrolijk, bedoeld om buiten neer te zetten. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit stuk door een deur past. In elk geval in Europa niet.’

Wat is de vraagprijs? ‘We wilden het stuk zo betaalbaar mogelijk prijzen: 385 duizend euro.’

Wie gaat zoiets kopen? ‘Er is warme belangstelling voor van een privéverzamelaar uit Spanje. Of we dit stuk aan huis bezorgen? Euh…dat zal deel van de onderhandelingen worden.’

***

Julie Joseph van galerie Mignoni uit New York voor Shade van Kenneth NolanBeeld Marie Wanders

Wie? Julie Joseph van galerie Mignoni uit New York

Wat? ‘Schilderij Shade van Kenneth Nolan uit 1969, acrylverf op canvas, uit zijn serie Color Field Paintings. We hebben ook andere uit die serie, eentje in een diamantvorm, en een ronde. Ze zijn te herkennen aan de heldere strepen.’

Wat is de vraagprijs? ‘520 duizend Amerikaanse dollars.’

Wie gaat zoiets kopen? ‘Iemand die het mooi kan ophangen hoop ik. Er is veel interesse. Dit is onze eerste keer op Tefaf, we hadden enthousiaste verhalen gehoord, en het valt niet tegen.’ 

***

Sandra Hindman, hoogleraar kunstgeschiedenis en eigenaar van kunsthandel Les Enluminures in Parijs, New York en ChicagoBeeld Marie Wanders

Wie? Sandra Hindman, hoogleraar kunstgeschiedenis en eigenaar van kunsthandel Les Enluminures in Parijs, New York en Chicago

Wat? ‘Ik koop en verkoop middeleeuwse manuscripten en antieke sieraden. De allereerste keer dat ik hier op TEFAF stond heb ik bij een andere handelaar een sieraad gekocht dat ik al 25 jaar draag: een gouden ring uit de 15e eeuw met een afbeelding van Maria en haar moeder erop en een inscriptie: nul si bien. No one so good, oftewel: jij bent de beste. Fijn toch, om elke dag te dragen? Ik zwem er zelfs mee.’

Een ander bijzonder stuk in mijn stand is ook een ring, een 17e-eeuwse met diamanten en een klepje dat open kan. Binnenin zie je een piepklein emaillen mannetje dat een roze roos draagt; een liefdesring waarschijnlijk. En zeer zeldzaam.’

Wat is de vraagprijs? ‘Laag in de zes cijfers.’

Wie gaat zoiets kopen? ‘Ik heb hem net verkocht! Aan een mooi, klein museum, beter kan hij niet niet terechtkomen.’

***

James Mayor (70), eigenaar van de Mayor Gallery, Londen, bij een werk van Ferdi Jansen.Beeld Marie Wanders

Wie? James Mayor, eigenaar van de Mayor Gallery, Londen

Wat? ‘Ik sta hier bij een werk uit 1968 van Ferdi Jansen, een Nederlandse popartkunstenares die jong is overleden. Je ziet het, hè: het is behoorlijk seksueel geladen, typische jarenzestigkunst. Ferdi Jansen is niet een enorm bekende naam, maar het Rijksmuseum heeft haar Wombtomb aangekocht, een pluchen grafkist met een vagina erin, en dat betekent dat er steeds meer erkenning voor haar werk komt. Ze had twee dochters met haar man, beeldhouwer Tajiri, en van hen heb ik dit werk overgenomen. Pre-boom – dat hoop ik, althans.’

Wat is de vraagprijs? ‘120 duizend euro. Maar vanaf een ton kunnen we praten, alles is onderhandelbaar.’

Wie koopt zoiets? ‘Een museum of een popartverzamelaar.’

***

Eveline Meeuwse (61), werkzaam bij Richard Redding Antiques, ZwitserlandBeeld Marie Wanders

Wie? Eveline Meeuwse, werkzaam bij Richard Redding Antiques, Zwitserland

Wat? ‘Dit zijn vergulde bronzen sierkannen uit de late Empire-tijd, ongeveer 1810. Ze worden toegeschreven aan Claude Galle, een van de beroemdste bronsgieters uit die tijd. Onze kunsthandel is gespecialiseerd in Empire en Napoleontica. We bieden hier op Tefaf ook het bed van Napoleon aan uit zijn Palais de Compiègne, van ebbenhout en versierd met vergulde sfinxen en bloemenranken. Een topstuk, dat we terug gekocht hebben van de erven van een verzamelaar, die het ooit van ons had gekocht. Zo gaat dat: de verzamelaar gaat dood, de kinderen willen geld zien. Empire is sowieso bij de jonge generatie niet populair. Ja, dan kunnen ze een sportwagen kopen. Hun goed recht, hoor.’

Wat is de vraagprijs? ‘De siervazen moeten 125 duizend euro opbrengen. Het bed van Napoleon veel meer.’

Wie koopt zoiets? ‘Ik hoop een liefhebber die ziet hoe mindblowing en uniek zulke stukken zijn.’

***

Sarah Andres-Acevedo, werkzaam bij porselein- en kunsthandel Röbbig in München, bij twee porseleinen mopshonden uit 1740.Beeld Marie Wanders

Wie? Sarah Andres–Acevedo, werkzaam bij porselein- en kunsthandel Röbbig, München

Wat? ‘Dit zijn twee porseleinen mopshonden uit 1740. Ze zijn gemaakt in Meissen in de Duitse deelstaat Saksen, bij de gelijknamige porseleinfabriek daar die in 1710 is begonnen. Daar worden tot op de dag van vandaag dit soort porseleinen beelden gemaakt. Ze worden vaak als kitsch gezien, maar dat is niet terecht; ik ben gepromoveerd op Meissen-porselein en er echt van gaan houden omdat ik weet hoe nauw het verbonden is met de kunststromingen uit de tijd waarin het werd gemaakt. Belangrijke personen lieten zich graag met mopshonden afbeelden, ze waren een statussymbool. En kijk eens met hoeveel liefde voor detail ze gemaakt zijn: bij de puppy’s zijn de oortjes langer, want nog niet geknipt.’

Wat is de vraagprijs? ‘Even kijken…’ Ze kijkt op het prijsstickertje aan de onderkant. ‘120 duizend euro samen.’

Wie koopt zoiets? ‘Een verzamelaar van Meissen-porselein of een verzamelaar van mopshonden, dat kan ook. Ik heb laatst aan een boek meegewerkt van een verzamelaar die een kostbare collectie porseleinen mopshonden bezit van in totaal 140 stuks.’

***

Joe La Placa, directeur van kunsthandel Cardi Gallery in Milaan en Londen, bij een werk van Richard Long uit 1980.Beeld Marie Wanders

Wie? Joe La Placa, directeur van kunsthandel Cardi Gallery in Milaan en Londen

Wat? ‘Dit is een werk van Richard Long uit 1980, een Engelse kunstenaar bij wie een performance vaak deel uitmaakt van het werk. Hij wandelt veel, en tijdens een van zijn wandelingen heeft hij deze 216 wilgentakjes bij elkaar geraapt. Je koopt ze samen met de instructie ze in een cirkel van twee meter doorsnee neer te leggen; de takjes mogen elkaar niet raken. Verder mag je zelf weten hoe je ze precies neerlegt. We hebben dit werk van een particuliere verzamelaar overgenomen. Hoe ik weet of hij de takjes niet verwisseld heeft met die uit zijn tuin? Vind ik een volkomen irrelevante vraag, mevrouw, je krijgt er een certificaat bij.’

Wat is de vraagprijs? ‘120 duizend euro.’

Wie koop zoiets? ‘Een museum of een verzamelaar. Maar sorry, ik kan niet te lang praten, voor de handel is dit de belangrijkste dag van het jaar.’

***

Maria Wettergren, eigenaar van haar eigen galerie in Parijs, bij ontwerpen van de Deen Ditte Hammerström.Beeld Marie Wanders

Wie? Maria Wettergren, eigenaar van Galerie Maria Wettergren in Parijs

Wat? ‘Dit zijn ontwerpen van de Deense ontwerper Ditte Hammerström. Ik kom zelf ook uit Denemarken, maar voor de kunsthandel moet je in een stad als Parijs zijn, vandaar dat ik daar zit met mijn galerie. Het roze meubeltje is een nachtkastje, maar ook een beeldhouwwerk – het heeft iets Japans, vind ik, door het lakwerk. Hammerström is geobsedeerd door details: het velours op het daybed is met de vleug verschillende kanten op gebruikt, zodat je heel veel tinten grijs ziet. Beide meubels zijn in een oplage van acht gemaakt, waarvan ik er, thuis in Parijs, al vijf heb verkocht. Hier in Maastricht heb ik ook al enkele stukken verkocht. Ik dacht dat veel mensen weg zouden blijven door het coronavirus, maar het gaat boven verwachting goed. Het is mijn eerste keer op TEFAF. Een droom die uitkomt.’

Wat is de vraagprijs? ‘Het kastje kost 16 duizend euro, de sofa 48 duizend euro.’

Wie koopt zoiets? ‘Verzamelaars die investeren in design. Net zoveel mannen als vrouwen zijn in dat roze kastje geïnteresseerd.’

***

Amy Langseth van galerie Bernard Dulon in Parijs bij 19de-eeuwse beelden uit Congo.Beeld Marie Wanders

Wie? Amy Langseth in de stand van galerie Bernard Dulon, Parijs

Wat? ‘Naast mij zie je een aantal 19de-eeuwse beelden uit Congo. Zulke beelden werden nooit zomaar ter decoratie gemaakt, ze hebben een spirituele betekenis. Zie je de spijkers die erin geslagen zijn? Die staan voor alle wensen van de mensen die zo’n beeld kwamen aanbidden of om gunsten kwamen vragen. Die beelden vormden de schakel tussen de mens en het hogere. Dus als je een ziek kind had, of ruzie met de buurman, kwam je naar de stamoudste die het beeld in bezit had, en die sloeg er een spijker in voor elke wens. Zo’n beeld heet een nkisi fetisj of nail fetish, naar die spijkers. Veel meer weet ik er niet van; ik ben de vriendin van de galerie-eigenaar, maar hij is even een rondje lopen over de beurs. Ik volg een modeopleiding. Maar omdat ik zelf ook wortels in Afrika heb, voel ik me wel erg verbonden met dit soort kunst.’

Wat is de vraagprijs? ‘Tussen de 200 duizend en 300 duizend euro.’

Wie koopt zoiets? ‘Er zijn liefhebbers genoeg.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden