Dit boek bevat interviews met alle Nederlandse Dj's

Het weegt 2,5 kilo, Anthony Donner werkte er 3 jaar aan en sprak 170 dj's. Ziedaar het boek Dutch Dj's.

Armin van Buuren.Beeld anp

Een weldenkend mens begint er niet aan. De opdracht die journalist en fotograaf Anthony Donner zichzelf had gesteld, was niet minder dan een titanenklus. Een boek met interviews met alle (alle!) ter zake doende Nederlandse dj's. En aangezien in Nederland, broeinest van dancecultuur, dj dé carrièrekeus is van elke 10-jarige en aangezien platendraaiers hier qua internationale uitstraling op hetzelfde niveau verkeren als windmolens en coffeeshops, zijn dat er veel, heel veel.

Donner, voormalig hoofdredacteur van het tijdschrift DJ Mag, heeft drie jaar gedaan over zijn Dutch Dj's: hij sprak 170 dj's - al ontbreken een paar grote namen als Afrojack, Martin Garrix en Hardwell. Soit, die waren vast aan het werk in Kuala Lumpur of Las Vegas. Daarnaast telt het in eigen beheer uitgegeven boek ook interviews met de belangrijkste namen in de Nederlandse dance-industrie. Koffietafels zullen zuchten onder 2,5 kilo aan uiteenzettingen over de hedendaagse, laaglandse dj-cultuur, van artiesten als Armin van Buuren, Dimitri, Isis, Fedde Le Grand, Eddy de Clercq, Laid Back Luke en Yellow Claw.

Lang niet iedere dj is een interessante prater en er wordt stevig gegrossierd in gemeenplaatsen. Want je moet natuurlijk dj worden omdat je een passie hebt voor muziek, niet voor het geld. Logisch, dat krijg je als je zo veel mogelijk mensen in één branche over hun werk aan het woord laat.

Tegelijkertijd schuilt in de hoeveelheid van meningen ook de kracht van het boek en al lezend tekenen zich toch langzaam de contouren af van Nederland-dj-land. Waar een Armin van Buuren in twee dagen tijd dertien tijdzones doorkruist om zijn evangelie van trance te verkondigen, valt er in de Nederlandse dubstep- drum & bass-scene (veel bas en breakbeats) bar weinig te verdienen.

Carita la Nina.Beeld Afbeelding uit het boek

De jongens van de hardstyle (harde snelle beats met melodielijnen) vinden hun scene een beetje ondergewaardeerd en (bijna) alle veteranen, uit de tijd dat dance nog house heette en er geen sub-sub-substromingen bestonden als moombathon en speed bubbling, hebben een schurfthekel aan edm (electronic dance music).

Op zijn best worden de edm-popdeuntjes met een geprononceerde elektronische beat en elke 30 seconden een climax een instapmodel genoemd, voor kids die nog niet weten hoe diep dance kan gaan (dj-journalist Gert van Veen). Op zijn slechtst wordt het afgedaan als stofzuigermuziek (Rotterdamse partygoeroe Ted Langenbach) waarvan de productie geen noemenswaardig muzikaal talent vereist. Sinds eind jaren tachtig is er veel techniek bij gekomen en is er vakmanschap verloren gegaan. Dankzij muzieksoftware hoef je nooit meer je plaatjes vloeiend in elkaar over te laten lopen en draag je een USB-stick in je binnenzak in plaats van die loodzware platenkoffers. De dj met zijn van tevoren opgenomen set plugt in, drukt op play en is klaar.

Excellente leerschool

Het is een vraag die steeds terugkeert in het boek Dutch Dj's. De experts zijn het erover eens dat het mede door ons, het publiek, komt. Wij zijn stug. Hier moeten dj's echt presteren voordat de handen dan wel op elkaar of in de lucht gaan. Een excellente leerschool. Als hier een duim omhoog gaat, vallen ze in Amerika in katzwijm.

Eddy de Clerq.Beeld Afbeelding uit het boek

Ook al wordt kritiek op de moderne dj hier en daar gepareerd met het feit dat hij als producer tegenwoordig ook zijn eigen muziek moet kunnen maken, er is consensus voelbaar. De hele grote ster-dj's zijn overgewaardeerd, overbetaald en over het paard getild. Komt mede door de populariteit op de internationale markt, waar ze het tienvoudige betalen van wat we in Nederland gewend zijn, zegt Rocco Veenboer, de oprichter van de beroemde Nederlandse party-organisatie Awakenings.

Ook de bekendste dance-ondernemer van Nederland, Duncan Stutterheim, de voormalige eigenaar van dance-organisatie ID&T, vindt een gage van tientallen tonnen veel te veel geld. Maar dat betalen ze wel in Amerika voor shows die vaak helemaal voorgekookt zijn. Veenboer: 'Je haalt zo de creativiteit en spontaniteit weg bij de dj (...) En wanneer de dj alleen nog maar op een knop hoeft te drukken; wat blijft er dan nog van hem over?'

Anthony Donner, Dutch Dj's. Verkrijgbaar via dutchdjs.nl, 59.95 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden