Actie / Thriller / Misdaad

Disturbia

Hitchcock-variant met bubblegumbijsmaak

Floortje Smit

Zijn iTunes door zijn moeder geblokkeerd. Zijn Xbox live afgesloten. Het snoer van zijn tv-snoer doorgeknipt. En dat terwijl Kale (Shia LaBeouf) al aan huis gekluisterd is door een enkelband: de puber is veroordeeld tot drie maanden elektronisch huisarrest. Afgesneden van de buitenwereld: het zou elke moderne jongen tot wanhoop drijven.

In de thriller Disturbia, een moderne tienerversie van Hitchcocks Rear Window, dient techniek er nu eens niet toe om het verhaal voor een jonge doelgroep te 'verhippen', maar maakt het een essentieel onderdeel uit van bepaalde plotwisselingen. Immers: pas als zijn elektronische vermaak is afgepakt, begint hij uit verveling zijn buren te bespieden. Als Kale er vervolgens van overtuigd raakt dat zijn buurman een seriemoordenaar is, stuurt hij zijn mooie buurmeisje en zijn beste vriend op onderzoek uit. Door mobiele telefoons, camera's en handleidingen op internet heeft hij meer mogelijkheden dan zijn illustere en even geobsedeerde evenknie uit Rear Window, L.B. Jefferies.


De scenarioschrijvers zorgen er uiteraard voor dat die technieken Kale evenveel nadelen als voordelen brengen. Tegelijkertijd bekritiseren ze de moderne (gluur)cultuur met subtiele humor. 'Reality-tv zonder tv', noemt Kale het uitzicht op zijn buren enthousiast. Iets later vindt hij het oprecht verdacht dat zijn buurman aan zijn privacy zegt te hechten.


Ondanks een aantal inventieve oorzaak-gevolg-stappen, biedt de hoofdlijn van het verhaal weinig echte verrassingen, zeker niet voor hen die door films als American Beauty en televisieseries als Desperate Housewives weten dat er altijd iets broeit achter de keurige façades van de suburbs. LaBeouf weet van Kale - ondanks die elektronische enkelband - een sympathieke en doodgewone jongen te maken die niet had misstaan in een highschoolfilm, maar terloops in een moordmysterie terecht komt. Het romantische subplot geeft de thriller een bubblegumbijsmaakje, maar heeft een belangrijk voordeel: de puberromantiek kan het overnemen als de echte spanning in de eerste helft van de film wat moeilijk op gang komt.


Maar toch: het is verfrissend om een hedendaagse thriller te zien die meer aandacht heeft voor ouderwetse suspense en onhandige tienerliefde dan een overdaad aan bloederigheid.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden