RecensieThe Nutcracker and the Four Realms

Disneys moderne make-over van De notenkraker is geknipt voor liefhebbers van barokke overdaad (drie sterren)

The Nutcracker is een zoete mix van Alice in Wonderland, Sissi en het Dickensiaanse Londen.

Beeld AP

The Nutcracker and the Four Realms

Jeugd

Regie Lasse Hallström, Joe Johnston

Met Mackenzie Foy, Keira Knightley, Helen Mirren.

99 min., in 60zalen.

Afwachtende prinsesjes die het allemaal maar overkomt? Daarvoor hoef je niet meer bij Disney te zijn tegenwoordig. Hun moderne make-over van De notenkraker is het zoveelste bewijs. Clara, het meisje dat in het geliefde kerstballet in een magische wereld belandt en een tot leven gekomen notenkraker als prins krijgt, heeft in The Nutcracker and the Four Realms geen tijd voor zwijmelen. Gespeeld door Mackenzie Foy is het een meisje dat legers aanvoert en zich liever bezighoudt met natuurkunde dan met suikerzoete tulejurken.

Niet dat die jurken afwezig zijn in deze feministische, inclusieve sprookjesfilm. Er zijn er zelfs zo veel dat het bijna irritant wordt. De opdracht aan de kostuum- en artdirection-afdelingen was overduidelijk dat niemand zich moest inhouden. Dit is Alice in Wonderland gekruist met Sissi gekruist met Dickensiaans Londen en dan in het kwadraat. Hier een pruik van suikerspin, daar een Russisch paleis. Hier een walvisskelet, achteloos hangend in een fenomenaal lab, daar een baard van bloemen. Wie met zijn ogen knippert, mist van alles.

Natuurlijk komt Tsjaikovski’s bekende muziek terug in de score, en er zijn wat liefdevolle balletscènes. Verder maken regisseurs Lasse Hallström (Chocolat, voor al uw zoetigheid) en de later ingevlogen Joe Johnston (Captain America: The First Avenger, voor al uw actie) The Nutcracker soms behoorlijk eng, met van dat oude, tot leven gekomen speelgoed dat opdoemt uit de mist en een monster dat bestaat uit over elkaar heen krioelende muizen.

Bedoeld voor jongvolwassenen dus, maar die moeten dan wel een groot liefhebber zijn van barokke overdaad. Want dan is het acceptabel, dat Keira Knightley als suikerboonfee zonder enige nuance acteert. En dan stoort die afgezaagde Disneymoraal over ‘alles wat je nodig hebt, zit al in je’ en de standaardverhaallijn over een overleden moeder ook niet zo. Gek eigenlijk: de verhaallijn is zo zwak dat The Nutcracker maar zo’n anderhalf uur duurt en toch nodeloos uitgesmeerd voelt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden