NieuwsBioscoopbezoek

Disney domineerde het sterke bioscoopjaar 2019 met kaskrakers als The Lion King

Opvallend is ook de blijvende groei van het aantal in de bioscoop uitgebrachte films. In Nederland steeg het bioscoopbezoek met 6,5 procent

The Lion King was in 2019 de best bezochte film in de Nederlandse bioscopen. Er werden 3 miljoen kaartjes verkocht.Beeld Disney

Met in totaal meer dan 38 miljoen bezoekers beleefde Nederland in 2019 een sterk bioscoopjaar. Een stijging van 6,5 procent ten opzichte van 2018. Alleen al The Lion King – de best bezochte film sinds Titanic – verkocht 3 miljoen kaartjes. Ook Avengers: Endgame, Joker en Frozen 2 trokken meer dan een miljoen Nederlandse bezoekers. De best bezochte Nederlandse film van 2019 is de voortzetting van de misdaadtelevisieserie Penoza, Penoza: The Final Chapter, met 404 duizend verkochte kaartjes. Dat is dinsdagmiddag bekend gemaakt tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse filmdistributeurs en bioscoophouders in Pathé Tuschinski in Amsterdam.

De Disney-studio domineerde als nooit tevoren, met vier van de vijf best bezochte films: eerdergenoemde Lion King, Avengers: Endgame, Frozen 2 én Aladdin. Opvallend is de blijvende groei van het aantal in de bioscoop uitgebrachte films: nu al 492 in totaal over 2019, waarvan 76 Nederlandse titels. Het totaal aan recettes van de Nederlandse bioscoopfilm steeg van 33,7 miljoen euro in 2018 tot 37,8 miljoen euro in 2019. Het marktaandeel van die films van eigen bodem, dat de afgelopen jaren sterk daalde, krabbelde een half procentje op: nu 11,74 procent. De top wordt in beslag genomen door romantische komedies, kinder- en jeugdfilms en naar de bioscoop overgestapte misdaadseries (Penoza, Baantjer het Begin). Halina Reijns regiedebuut Instinct, een thriller over grensoverschrijdende relaties in en om de TBS-kliniek, trok ruim 104 duizend bezoekers.

‘Niemand gaat nog naar de bioscoop’, sarde Ricky Gervais afgelopen zondag, als host van de Golden Globes. Maar dat gaat niet op voor Nederland of de ons omringende landen, benadrukt Hajo Binsbergen, voorzitter van Filmdistributeurs Nederland (FDN) en directeur van Warner Bros Nederland. ‘Het was gewoon een heel goed bioscoopjaar, in alle opzichten. In België, Duitsland en Frankrijk nam de kaartverkoop ook toe.’

Ondanks de groei aan streamingplatforms (Disney Plus) en de populariteit van televisieseries, blijft een avondje naar de bioscoop een favoriete tijdsbesteding. Binsbergen dankt de groei ook aan de investeringen in de filmsector: zowel de Nederlandse multiplexen als de filmhuizen spenderen al jaren geld aan betere stoelen en betere projectie.

Ook de buitenlandse auteurscinema doet het bijzonder goed onder het Nederlandse bioscooppubliek. Het Spaanse Dolor y Gloria van Pedro Almodóvar trok 129 duizend bezoekers, de Zuid-Koreaanse Oscarfavoriet Parasite van Bong Joon-ho 125 duizend. Voor het 18de-eeuwse Franse schilderdrama Portrait de la jeune fille en feu van Céline Sciamma gingen 77 duizend Nederlanders de deur uit.

De drukst bezochte bioscoopdag viel voor het eerst níét in de kerstvakantie, maar betrof 30 mei. Het was Hemelvaart, en het weer was niet zo best: 255 duizend verkochte kaartjes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden