AlbumrecensieEnergy

Disclosure maakt een warme feelgoodplaat voor de vele thuisdansvloertjes ★★★★☆

De eerste (radio)hit snelde het derde album van Disclosure vooruit: de enerverende Malinese housetrack Douha (Mali Mali) met zangeres Fatoumata Diawara doet het uitstekend op afspeellijsten en waarschijnlijk ook op vele thuisdansvloertjes. Het moet de Britse broers Howard en Guy Lawrence hebben bemoedigd, want het zat ze even niet mee. Na hun sensationele plaat Settle (2013), met gigantische clubhits als Latch en White Noise, daalde de productiviteit wat. Het album Caracal van vijf jaar geleden stelde teleur en het duo ging met sabbatical. De afgelopen jaren werd gewerkt aan een mooie comeback en Disclosure dook als grote naam op bij dance- en popfestivals, voor een lange en hete zomer in 2020.

Die tournee ging natuurlijk niet door, maar gelukkig hebben we nu toch het album. Want dat is een feelgoodplaat waarmee iedereen zich uit de malaise kan dansen. Het productiewerk is minutieus verzorgd en gemeen groovend opgebouwd; dat is te horen aan de zalig zuigende baslijntjes en messcherp tikkende drums in de housestampers Ecstasy en Watch Your Step (met zangeres Kelis), en bijvoorbeeld de track Ce n’est pas, met de Kameroense zanger Blick Bassy, dat in de finale een soort vocale oormassage wordt.

Niet iedere track is zo spannend als de met dampende wereldmuziek versneden toppers. De laatste nummers, met de toch formidabele r&b-zangeres Kehlani en rapper Common, zijn echt te behoudend en zelfs wat ouderwets. Daar had in die vijf jaar voorbereidingstijd meer in gezeten, denk je dan. Maar toch is Energy een verwarmende en bovengemiddeld sympathieke houseplaat, die de wereld goed kan gebruiken.

DisclosureBeeld Hollie Fernando

Disclosure

Energy