Recensie Jeanne D’Arc

Dirigent Stéphane Denève boft met Judith Chemla als zijn Jeanne D’Arc ★★★★☆

Jeanne d'Arc au bûcher. Beeld RCO Live

De Franse dirigent Stéphane Denève heeft bij het Koninklijk Concertgebouworkest een streepje voor in Frans repertoire. Het resultaat wisselt. In het afgelopen Holland Festival kreeg hij Debussy’s opera Pelléas et Mélisande matig aan het gloeien. Maar in september vorig jaar joeg hij vuur door een hybride werk van de Zwitsers-Franse componist Arthur Honegger.

Het oratorium Jeanne d’Arc au bûcher (Jeanne d’Arc op de brandstapel) kreeg z’n première in 1938. Het stuk is half gezongen en half gesproken, de stijlen reiken van neogregoriaans tot ballroom en een hilarische rol is weggelegd voor de ondes-Martenot. Deze dinosauriër onder de elektronische instrumenten is gespecialiseerd in joelende glijtonen.

Stéphane Denève slaat de kermis er gedecideerd uit. Hij boft met de Franse actrice Judith Chemla. Haar spreekstem is geknipt voor de godvruchtige en tegelijk rebelse Jeanne, die voor haar 20ste door de brandstapel wordt verteerd. Een andere glansrol is weggelegd voor het Rotterdam Symphony Chorus. De zangers balken en mekkeren als de besten in de beestenboel waarop het showproces tegen Jeanne uitdraait.

Jeanne d’Arc au bûcher

Klassiek

★★★★☆

Koninklijk Concertgebouworkest

RCO Live

Gijs Groenteman gaat in onze illustere archiefkast in gesprek met mensen die hem hebben verwonderd. Rapper Pepijn Lanen, schrijver Paulien Cornelisse en kunsthandelaar Jan Six passeerden al de revue.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden