RecensieThe Epic of Gilgamesh

Dirigent Louis Buskens schuift The Epic of Gilgamesh weer naar voren en haalt mooie kleuren uit het orkest ★★★☆☆

Vooral de koorprestatie dwingt respect af.

Louis Buskens.

The Epic of Gilgamesh van de Tsjechische componist Bohuslav Martinů is een muziekstuk dat tussen de kieren van de geschiedenis dreigt te verdwijnen. Althans, in Nederland. In 1959, een jaar na de wereldpremière in Bazel, ging Bernard Haitink er nog voortvarend mee aan de slag. Sindsdien is de muziek op ’s werelds oudste literaire verhaal, twee millennia voor Christus op kleitabletten gegrift in Mesopotamië, nagenoeg een eenmanszaak.

Louis Buskens heet de dirigent die het oratorium in de jaren 1990 enkele keren ter hand nam. Nu schuift hij het opnieuw naar voren, met op de podia in Tilburg en Eindhoven een geduchte muziekmacht. De Philharmonie Zuidnederland treedt aan op volle symfonische sterkte; het Brabant Koor en de muziekstudenten van het Fontys Kamerkoor vormen een falanx van honderd kelen. Samen met een verteller en vier solisten roepen ze in 50 minuten de avonturen op van Gilgamesj, de meedogenloze heerser die tot wijsheid komt via vriendschap en de dood.

Martinů had er verstandiger aan gedaan als hij de tekst had uitbesteed aan een gelouterde librettist. Nu sleept zijn epos zich twee delen lang vertellerig voort. Pas in deel drie versterken woord en toon elkaar. Philharmonie Zuidnederland vervult zijn dienende rol in dit koororatorium met verve. Mooie kleuren haalt dirigent Buskens uit het orkest, zoals sinister opduikende altviolen en een strijkersklank die wordt doorspikkeld met oriëntalistisch slagwerk.

Maar vooral de koorprestatie dwingt respect af. Prachtig, dat stereo-effect met zachte vrouwenstemmen die uit verre hoeken komen. En knap, hoe Buskens in dat monsterkoor voortdurend de nuance vindt.

The Epic of Gilgamesh

Klassiek