Recensie Muziek van Dvorák en Bartók

Dirigent Harding blijft bij Bartóks Blauwbaard aan de oppervlakte (drie sterren)

Mezzosopraan Elena Zjidkova daarentegen onthult de duistere geheimen van haar echtgenoot.

Dirigent Daniel Harding schijnt attent bij, maar kruipt nergens onder de huid van het drama.

Schuilt in Daniel Harding (43) een nieuwe chef van het Koninklijk Concertgebouworkest? Die vraag stapte mee op de bok toen de Brit zich meldde voor zijn tiende gastdirectie sinds 2004. Dat hij op lijstjes prijkt, verbaast niet. Hardings optredens oogsten doorgaans gulle kritieken en zijn cd’s winnen belangrijke prijzen, zoals Grammy en Edison Awards.

Tegelijk hangt rond Daniel Harding iets onbestemds. Hij lijkt te behoren tot het dirigentenslag dat als orkestleider niet te veel soesa wil. Treft hij gelijkgestemde zielen, zoals bij het Zweeds Radiosymfonieorkest, dan blijft hij jaren plakken. Bevalt het hem minder, zoals bij het Orchestre de Paris, dan pakt hij z’n biezen zo snel maar kan.

Voor een orkest dat traditioneel wil glimmen in Mahler en Bruckner was Hardings nieuwe Amsterdamse programma geen ideale test. Het Pianoconcert (1876) van Dvorák is toch al een twijfelgeval. Melodisch festijn of romantisch stofnest? Het Concertgebouworkest heeft het ooit voortreffelijk opgenomen onder dirigent Nikolaus Harnoncourt. De solist van toen, Pierre-Laurent Aimard, kroop opnieuw achter de toetsen en blonk andermaal uit in heldere, priemende tonen.

Even assertief zong de Russische mezzosopraan Elena Zjidkova de rol van Judith in Bartóks eenakter Hertog Blauwbaards Burcht. Ze opende deur na deur en ontdekte de duistere geheimen van haar verse echtgenoot. Blauwbaard zelf kreeg via de keurige Hongaarse bariton Gábor Bretz minder smoel. Daniel Harding scheen attent bij, maar kroop nergens onder de huid van het drama. De gruwel die Bartók in zijn noten heeft gestopt bleef sluimeren.

Muziek van Dvorák en Bartók 

Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Daniel Harding

met: Pierre-Laurent Aimard (piano), Elena Zjidkova (mezzosopraan), Gábor Bretz (bariton), Örs Kisfaludy (verteller)

6/12, Concertgebouw, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.