Recensie Klassiek

Dirigent Fabien Gabel zwiept zijn stokje vlekkeloos (drie sterren)

Roméo et Juliette  van Hector Berlioz. Solisten, Groot Omroepkoor, Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Fabien Gabel. 14/9, TivoliVredenburg, Utrecht. Terugluisteren via radio4.nl.

De Franse dirigent Fabien Gabel.

Koningin Mab, de fee der dromen, stuift gewichtloos door de grote zaal van TivoliVredenburg in Utrecht. Fluiten sputteren en violen duikelen, alles in opdracht van de Franse componist Hector Berlioz. In 1839 pikte hij de fladderscène op uit Shakespeares liefdesdrama Romeo en Julia. Mooi stuk om het nieuwe seizoen van het Avrotros Vrijdagconcert mee te openen, dat per slot van rekening draait om de liefde.

De Utrechtse serie van dertig concerten wordt uitgebroed in Hilversum. Nog wel, zou je bijna zeggen. Want als men ergens onafgebroken ervaring heeft met inschikken en beknibbelen, is het in klassiek omroepland. In redacties ging het mes, complete orkesten zijn verdampt. Om de roemrijke NTR ZaterdagMatinee in het Amsterdamse Concertgebouw te steunen, gaat sinds kort zelfs een vriendenstichting rond met de pet.

De resterende Hilversumse muziektroepen - Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor - vulden vrijdag in TivoliVredenburg samen de arenavloer. Berlioz keek niet op een lessenaar bij zijn duik in de passie tussen twee jongelui. Evenmin trok hij zich voor Roméo et Juliette iets aan van hoe dingen volgens schoolboekjes horen. Hij componeerde muziek die heen en weer kaatst tussen een symfonie en een koorstuk, tussen koele beschouwing en schroeiende extase.

Hij wist dat hij op het randje balanceerde. Wordt Mabs fladderscène krakkemikkig gespeeld, schreef Berlioz, dan blijft groteske herrie over, ‘als van een slecht geoliede brandspuit’. Zo ver liet de debuterende Franse gastdirigent Fabien Gabel (43) het niet komen. Zijn stokje zwiepte vlekkeloos. Technisch gesproken dan, want helaas ontbrak het belangrijkste: hartstocht.