Albumrecensie Pygmalion

Dirigent Bernolet kan zowel met een Franse, als met een Duitse Pygmalion uit de voeten ★★★★☆

Pygmalion

In Utrecht opent vrijdag het 38ste Festival Oude Muziek. Wie de programmering van de tiendaagse met chauvinistische ogen bekijkt, roept niet spontaan halleluja. In de hoofdacts vallen Nederlandse musici namelijk amper te bekennen. Opmerkelijk, voor een land dat in de voorbije decennia juist de oudemuziekkar trok. Waarom de aanwas na het ensemble Holland Baroque is gestokt, mogen historici uitzoeken. In hun diagnose zullen vermoedelijk woorden vallen als ‘uitgekleed muziekonderwijs’ en ‘subsidiebijl’. Aan de lucht in de Lage Landen kan het in elk geval niet liggen, want vanuit België blijven jeugdige oudemuziekclubs binnenwaaien. Nu weer het Apotheosis Orchestra, in 2013 opgericht door de klavecinist, dirigent en opnametechnicus Korneel Bernolet.

Het multitalent dat dit jaar 30 wordt, leerde het dirigeervak bij coryfeeën als Jos Van Immerseel en Christophe Rousset. Met het Apotheosis Orchestra zet Bernolet zijn tanden bij voorkeur in muziektheater. Dat hij het genre ruim neemt, blijkt uit zijn cd rond de mythe van Pygmalion (de beeldhouwer uit Ovidius’ Metamorfosen die verliefd werd op zijn eigen schepping). Bernolet plaatst een Franse en een Duitse versie naast elkaar: Pigmalion van Jean-Philippe Rameau en Pygmalion van Georg Anton Benda.

Tussen de premières in Parijs en Gotha zat slechts 31 jaar, maar de stijlkloof gaapt wijd. Rameau schreef in 1748 een eenakter vol eigenwijze, kietelende dansmuziek. Geniaal zet hij Pygmalions marmeren vrouwenbeeld in beweging, van stram pasje tot lenige dribbel. Uit Benda’s pen vloeide in 1779 een nagenoeg vergeten monodrama. Spreekstem en sfeerorkest wisselen elkaar consequent af, in een stuk dat vooral handelt over Pygmalions artistieke zelftwijfel. Korneel Bernolet kan in beide werelden uit de voeten. Hij dirigeert frisse stemmen, zoals die van de Canadese tenor Philippe Gagné in Rameaus Pigmalion. De musici van het Apotheosis Orchestra blijken even goed thuis in de barokke metropool Parijs, als in het klassieke hofstadje Gotha.

Klassiek

★★★★☆

Apotheosis Orchestra