Directeur van de Opera én van het Holland Festival?

Pierre Audi leidt de Nederlandse Opera. Hij wordt ook directeur van het Holland Festival. Is dat wel te doen?

Audi: 'Ja, ik heb besloten om me minder met het regisseren bezig te houden en nee, dat heeft niets te maken met de directeurschap van het festival. Ik had dat voornemen al ver voordat ik in november werd gevraagd. En verder staat de programmering van de Opera al voor jaren vast, heb ik een track record van vijftien jaar, en is het leiden van een opera iets totaal anders dan een toneelgezelschap. Ik heb er vertrouwen in dat ik beide zaken kan combineren. Maar dat moet de praktijk uitwijzen.'

Jan van Vlijmen, voormalig directeur van de Nederlandse Opera en voormalig directeur van het Holland Festival: 'Dit betekent mijns insziens te veel concentratie van macht. Dan heb ik het helemaal niet over de persoon Audi zelf. Maar n'importe welke directeur hanteert een bepaalde persoonlijke filosofie bij het programmeren. Als je van twee zulke grote instanties de baas bent, bepaal je wel heel sterk de culturele agenda. Het Holland Festival moet juist contrasterende geluiden laten horen. Ik was al verbaasd over de benoeming van Ivo van Hove indertijd, die een zware baan als artistiek leider van Toneelgroep Amsterdam probeert te combineren met het directeurschap van het Holland Festival. Ik weet uit eigen ervaring hoeveel energie dat kost. Dit is een testimonium paupertatis. Misschien hadden ze moeite om iemand te vinden.'

Jacques van Veen, zakelijk directeur van het Holland Festival: 'Nee hoor, Pierre stond boven aan ons lijstje. Voor ons is die kwestie over wel of geen dubbelfunctie volstrekt geen issue geweest. Ook niet bij Ivo. Als dat ooit problemen had opgeleverd, dan hadden we allang aan de bel getrokken. Ik begrijp die discussie dan ook niet. Zeker als je weet dat we in de tijd van Van Vlijmen geen aparte zakelijke directeur hadden en nu wel.'

Ivo van Hove, directeur van Toneelgroep Amsterdam, huidig artistiek directeur van het Holland Festival: 'Zou Audi volgens Van Vlijmen een te sterk stempel op het festival drukken? Nu ja, als dat nou een goed en gevarieerd stempel is. En die kritiek op mijn functie is ook altijd kritiek van buitenaf geweest en klopte lang niet altijd met hoe het intern werkte. Voor mijzelf is het directeurschap eerder een verrijking geweest.'

Arthur Sonnen, directeur van het Theaterfestival en voormalig programmeur van het Holland Festival: 'Ik had destijds kritiek op de positie van Van Hove. Maar die is volstrekt anders dan die van Audi. Van Hove moet én zijn hele club van acteurs bij elkaar houden én nog de financiën regelen van zijn theatergroep. Audi laat zijn mensen gewoon invliegen en heeft voor de zakelijk kant van de Opera Truze Lodder. Hij is de gedroomde kandidaat. Het is een man van groot internationaal aanzien, heeft veel gezien, heeft verstand van zowel toneel als opera en is daarbij ook nog een goed diplomaat. Niettemin vind ik de constructie van één directeur met drie programmeurs ideaal. Maar ik ben bang dat daar geen geld meer voor is.'

Jacques van Veen: 'Het is nooit een geldkwestie geweest. Dat we destijds één directeur zonder programmeurs aanstelden, heeft te maken met het feit dat we van het Holland Festival een artistike eenheid wilden maken waar één bepaalde visie achter zit.'

Pablo Cabenda

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden