Dior Homme: vrouwelijk en wuft

Wat vorige week in Milaan als een goed mannenmodeseizoen voor zomer 2007 leek te beginnen, raakte in Parijs wat in de versukkeling....

Dries van Noten, altijd een lieve traditionalist, mengde wat new wave in zijn collectie. Veel grijs, jersey, veel losjes gedragen shirts. Het gaf zijn kleren een mooie, moderne duw. En gelukkig voelde de postpunkinvloed niet als een zoveelste jaren-tachtig-trendje. Ook niet bij Martin Margiela, waar de collectie een geslaagd mengsel van punk (strak silhouet, gaatjestrui) en hippie (psychedelisch overhemd, gevlochten jeans) was. Margiela leek nog nooit zo fris, jong en toegankelijk; wellicht de invloed van Diesels Renzo Rosso, sinds een paar jaar eigenaar van Margiela.

Voorlopig hoogtepunt op zondag: de mannenmodeshow van Yves Saint Laurent. Ontwerper Stefano Pilati aldaar heeft soms de neiging wat ouderwetse kleren voor dandy’s te maken, en zoiets deed hij weer, maar de kleren hadden andere proporties; de hemden waren lekker wijd, de broeken goed (te) kort, met mooie bordeelsluiperige schoenen eronder.

Een trend: superdunne, soms haast transparante stoffen; pakken zo dun als een overhemd, shorts zo licht als boxershorts. De herenmode is daarmee behoorlijk vrouwelijk en gevoelig. De Britse tailor Gieves maakte sublieme mohairtruien waar je dwars doorheen keek en pakken van T-shirtstof.

De aangenaamste verrassing: de derde collectie van Amerikaan Thomas Engelhart voor Thierry Mugler, wat toch ooit een belangrijk merk was, dat totaal in het slop raakte. Engelhart bleef trouw aan het nylon, de metalen spijkers en keiharde kleuren van Mugler, maar gaf er wel een jonger en veel rechter silhouet aan. En nog altijd opvallend, zo’n knaloranje kostuum.

De beladen uitsmijter van de Parijse modeweek was de show van Dior Homme, waar ontwerper Hedi Slimane wellicht snel vertrekt. Bij Dior is niet zozeer het T-shirt of het breiwerk als wel de drager ervan superdun. Hij draagt een strakke broek en een mooi maar ingewikkeld jasje erop, met hier en daar wat kimono- en karate-invloeden. Dat was niet nieuw, maar in vijf jaar heeft Slimane mannenmode een spectaculair nieuw silhouet gegeven. Dat zijn kleren nu behoorlijk vrouwelijk en wuft waren, zegt misschien wel iets over de toekomst van de garderobe van de man: richting damesmode.

Gert Jonkers

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden