Dior-doopjurk

MODEONTWERPERS HEBBEN EEN NIEUWE DOELGROEP: KINDEREN. ZIJ KUNNEN GOEDE SIER MAKEN MET VOSSENBONT EN PEUTERBEHA...

Ze zijn ontroerend amateuristisch. Zo geconcentreerd dat ze er bijna nors van kijken, hardop tellend als ze op de plaats stil moeten staan. Stralend van trots als het rondje catwalk goed is gegaan en in tranen als ze zijn gestruikeld. De modellen die de najaarscollecties van 2005 showen op de catwalks van de Pitti Bimbo in Florence zijn piepjong. Peuters, kleuters, zes-en zevenjarigen, een enkele tienjarige.

De kleren die ze dragen, zijn bepaald niet kinderachtig. Zijden jurkjes, kittige rokjes met pailletten en kanten strookje, en tasjes met luipaardprint van Miss Blumarine, de kinderlijn van Blumarine. Ruig spijkergoed, lange zigeunerrokken en leren jacks van Roberto Cavalli Angels & Devils. Militaristische jassen en fluwelen jongensbroeken en minijurken in de kinderlijn van Gianfranco Ferré. En volop bont, echt bont. Zoals de pr-man van Ferré uitroept: 'Natúúrlijk is het vos. Het is Ferré!'

De Pitti Bimbo, die twee keer per jaar wordt gehouden, is de grootste Europese vakbeurs voor de betere kinderkleding. Ruim vierhonderd merken hebben er een stand. Je vindt er vrolijke Nederlandse merken als Imps & Elfs en Oilily, sportieve Scandinaviërs en kindermerken uit België à la Dries van Noten, maar ook de klassieke Italiaanse labels met kasjmier babypakjes en korte fluwelen broeken.

En vooral: grote merken die kleren voor volwassenen maken, maar daar nu een kinderlijn aan hebben toegevoegd. 'Het worden er elk seizoen meer', zegt Raffaello Napoleone, de bestuursvoorzitter van Pitti, die ook mannenmode-en garenbeurzen organiseert. 'Vroeger vonden grote ontwerpers kinderkleren niet interessant, dat is helemaal omgeslagen.' Het is een van de belangrijkste trends van het moment. Ons hele leven wordt bepaald door labels, dus ouders - kinderen tot een jaar of zes hebben nog helemaal geen besef van merken - willen hun kinderen daar ook in zien.

'In feite is het gewoon het verder uitmelken van een merk', zegt Willem Olsthoorn, oprichter van het Nederlandse Oilily. Olsthoorn is gepensioneerd, maar niettemin een dagje aanwezig op de stand van zijn merk. 'Na cosmetica en accessoires heb je nu ook kinderkleren. Het is een verbazingwekkend succesvol fenomeen. Wij hebben dezelfde schoenenfabrikant als Roberto Cavalli. Die is veel korter bezig dan wij, maar hij verkoopt al veel meer schoenen.'

Wie zijn baby wil laten dopen tot fashion victim, kan terecht bij Baby Dior, dat komend najaar een gebroken witte zijden doopjurk in de collectie heeft. In de wijde zoom zijn bloemen geborduurd. En, om de tien centimeter, in grote letters het woord Dior. Dior heeft ook logo-flesjes, en logo-rompertjes. Zodra een meisje uit de luiers is, kan ze dezelfde kleren aan als haar moeder. Het sterk getailleerde jasje van logostof, deze zomer een belangrijk item in de Diorvrouwencollectie, komt ook voor in de wintercollectie, maar dan voor driejarigen.

Een deel van de kindercollectie is nog niet te zien op de beurs. Die is pas in te kopen na afloop van de vrouwenshow, die over een paar weken in Parijs wordt gehouden. Daar wordt hij dan ook helemaal van nagemaakt. 'John (Galliano, hoofdontwerper van de vrouwenlijn - red) bemoeit zich daar ook zelf mee', fluistert de Franse prvrouw. Die kleren, de duurste uit de collectie, zullen de twintig Nederlandse kinderwinkels die het merk verkopen overigens niet bereiken; ze zijn bestemd voor de eigen Dior-kinderwinkels.

Dior is niet het enige merk waarvan de kinderkleren in extreme mate een afspiegeling zijn van de collectie voor volwassenen. Miss Blumarine, Roberto Cavalli Angels & Devils, Evisu Bonsai, de kinderlijnen van Escada, Lonsdale, Guru en Levi's - het zijn soms bijna natuurgetrouwe miniatuurversies van de hoofdlijnen. Een beertje of bloemetje zul je er niet op vinden, tenzij die ook in de hoofdlijn terugkomt. Armani junior heeft piepkleine krijtstreeppakken en de beroemde broeken van de Brit John Richmond met het woord 'Rich' over de kont zijn er nu ook in het piepklein.

Het merkwaardigste kinderkledingstuk behoort tot de collectie van La Perla. La Perla maakt kleren, schoenen en ondergoed voor vrouwen en kinderen. Maar het bekendst is het Italiaanse merk door zijn superdeluxe beha's, en dus zit er in de kindercollectie ook een behaatje. Een simpel behaatje van witte stretchkatoen, maar onmiskenbaar een behaatje. Te koop voor meisjes vanaf twee jaar.

'Sommige merken gaan heel ver', zegt Edward de Jonge Urbach. Hij is eigenaar van vier kledingzaken, waaronder Azzurro Kids in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam. Acht jaar geleden begon De Jonge Urbach de eerste kinderlijnen van grote merken te voeren: Timberland, Polo Ralph Lauren, Diesel, Replay, DKNY, en Guess. In zijn winkel hangen nu ook kinderkleren van Dior, Cavalli, Armani, D & G, Von Dutch, Burberry en Dirk Bikkembergs.

'Maar ik waak ervoor zomaar alles in te kopen. Bij meisjes wil ik het niet te transparant en te sexy, en het moet vrolijk blijven. Gisteren was ik nog bij een merk dat alleen lappige kleren in sombere kleuren had, en overal doodskoppen op. Dat hoort niet bij kinderen. De jongenskleren van Cavalli, met die duivelstekens erop, vind ik een randgeval.'

'Je ziet ook steeds meer dingen die helemaal niet kunnen', zegt Willem Olsthoorn. 'Ik heb niets tegen een zwart jurkje, maar een klein kind kan geen strakke truitjes dragen, daar is het hoofd nog veel te groot voor. Laarsjes lopen lang niet altijd lekker, maar een kind van twee kan dat nog niet vertellen.' Echtgenote Marieke vult aan: 'En dan van die broeken van harde spijkerstof. Wij noemen dat kindermishandeling.'

Juist om die reden worden bijna alle designer- kinderkleren in licentie door gespecialiseerde kinderfabrikanten gemaakt. Dat heeft als bijkomend voordeel dat ze relatief goedkoop zijn - dat wil zeggen: in vergelijking met de hoofdlijnen. Niettemin betaal je voor een I love Dior T-shirt minstens 60 euro. Een nylon rokje van Miss Blumarine kost 150 euro, een bomberjack van Ice Ice Iceberg 249 euro, net als het eerder genoemde logojasje van Dior.

'Voor Ice Ice Iceberg en Miss Blumarine heb ik minder klanten', zegt Henk Grifhorst van merkkinderwinkel 't Schooltje, met vestigingen in Amsterdam en Amstelveen. 'Toch geven veel mensen graag geld uit aan hun kinderen. Een broek van Diesel kost gauw 90 euro, maar ik ben ze voor het voorjaar al bijna allemaal kwijt. De schoenen van Ferré, D & G en vooral Bikkembergs gaan ook heel goed. Bikkembergs is wat Prada Sport een paar seizoenen terug was.'

Grifhorst zegt vooral allochtone klanten te hebben voor de grote labels die hij voert. 'Die kinderen moeten er goed uitzien. Het is net als vroeger in de Jordaan. De ouders liepen in tweedehands kleren, maar de kinderen hadden piekfijne spullen aan. Een auto kan van de bank zijn, maar een kind is van jezelf. Ik begrijp dat heel goed - wij waren arm thuis, en ik moest als kind in kleren van de steun lopen. Daar word je op aangekeken.'

In 't Schooltje hangen nog volop 'echte' kindermerken, maar Azzurro Kids ('Wij hebben klanten in alle soorten en maten') neemt deze zomer afscheid van de laatste, om plaats te maken voor de kinderlijnen van Evisu, Miss Sixty en Energy. 'Designermerken zijn de toekomst', is de overtuiging van De Jonge Urbach. Voor het eerst gaat hij ook een kinderwagen verkopen, een MacLaren-buggy die is aangekleed door Burberry. Met een prijs van 650 euro is die meer dan vier keer zo duur als een doorsnee exemplaar. 'Maar ik weet zeker dat ik ze allemaal verkoop.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden