CD-recensieEnsemble Unitedberlin

Dietrich Henschels charismatische zang is de bindende factor op dit gevarieerde kerstalbum ★★★★☆

Klassiek

★★★★☆

Ensemble Unitedberlin

X-Mas Contemporary

Farao Classics

Klassiek in de kerstperiode: dat is Messiah (Händel), het Weihnachtsoratorium (Bach), De notenkraker (Tsjaikovski) en heel veel koormuziek; carols gezongen door heel erg Britse kindertjes in heel erg Britse uniformpjes. Tussen al die hartverwarmende, maar ook voorspelbare releases springt er dit jaar één album uit. De Duitse bariton Dietrich Henschel vroeg twaalf componisten hoe zij tegen Kerst aankijken. Voor Henschel, het Ensemble Unitedberlin en dirigent Vladimir Jurowski maakten zij kerstliederen van steeds ongeveer vijf minuten.

De stukken op X-Mas Contemporary lopen stilistisch uiteen (van Duits-postmodern naar Hollywoodachtige warmte), maar Henschels charismatische zang is een goede bindende factor. De ene componist associeert Kerst met terugblikken (Karim Al-Zand), de ander met eenzaamheid (Matan Porat) of stilte (Detlev Glanert). De lyriek overheerst, zoals ook in de gloedvolle bijdrage van de Nederlands-Amerikaanse Vanessa Lann, die hint naar middeleeuwse technieken.

Op een tweede cd, X-Mas Percussive, staan eigentijdse slagwerkarrangementen van vertrouwde kerstliederen. Hier moet je wel wat Duitse humor doorstaan: Süßer die Glocken nie klingen eindigt met een fietsbel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden