'Dierenhotel Schiphol? Een tochtige loods!'

Het dierenhotel op Schiphol? Matthéüs Bleijenberg van de Dierenbescherming reageert schamper. Hij vindt het een misleidende naam voor een 'kale, koude tochtige loods, waar dozen met dieren in een hoek worden gezet'....

Van onze verslaggever Mark van Driel

Het transport van dieren is een constante zorg voor Bleijenberg en de Dierenbescherming. Schiphol is een belangrijke doorvoerhaven voor beesten. De vaak 'dramatische omstandigheden' waaronder de dieren worden vervoerd en gehuisvest, blijven volgens de Dierenbescherming te vaak onopgemerkt. Bleijenberg: 'De aantallen zijn te groot om een fatsoenlijke controle mogelijk te maken.'

Het dierenleed is de afgelopen weken minder onzichtbaar geworden door de KLM, volgens de Dierenbescherming 'nog de minst slechte' vervoerder van dieren op Schiphol. De luchtvaartmaatschappij gaf toe dat vierhonderd eekhoorns werden gedood, omdat de juiste papieren ontbraken. Ook overleden onlangs 226 vinken, kanaries en wevers in een toestel. En maandag moet de luchtvaartmaatschappij in Haarlem voorkomen wegens de dood van 822 hagedissen. De dieren zouden ondeugdelijk verpakt zijn geweest.

De KLM heeft besloten geen knaagdieren, reptielen, amfibieën en vogels meer te vervoeren, een besluit dat de Dierenbescherming verwelkomt. Maar de vereniging pleit voor verdergaande maatregelen: het wil een sterke inperking van de hoeveelheid dieren die worden ingevoerd. Ook het aantal soorten dat de grens mag passeren, moet worden verkleind. Dat zou de controle vereenvoudigen en de levensomstandigheden van dieren mogelijk verbeteren.

Dergelijke overheidsmaatregelen hebben volgens de dierenbeschermers meer zin dan het initiatief van de KLM om bepaalde diersoorten niet meer te vervoeren. Andere vervoerders staan klaar om de vracht over te nemen van de luchtvaartmaatschappij, die pas sinds kort bezwaren heeft tegen het vervoer van dieren. De KLM liet na de geruchtmakende vernietiging van de eekhoorns weten dat ze onmogelijk kan controleren of handelaren hun dieren zorgvuldig inpakken.

Volgens de Dierenbescherming sluit dat argument van de KLM ook het vervoer van bijvoorbeeld tropische vissen uit. Deze dieren worden in plastic zakjes gestopt. Om de zakjes gaat krantenpapier. Die pakketjes komen vervolgens bij honderden in piepschuimen dozen terecht. Voor vertrek worden de dozen volgens Bleijenberg niet gecontroleerd. 'Luchtvaartmaatschappijen vertrouwen op papieren. Het is onbegonnen werk om dozen te openen. Maar er sterven zo wel veel dieren.'

De Dierenbescherming baseert haar stellige mening vooral op een onderzoek van de douane uit 1995. Destijds zijn vluchten met dieren acht maanden lang uitvoerig gecontroleerd. Uit dat onderzoek is volgens de Dierenbescherming gebleken dat 41 procent van de vogeltransporten ondeugdelijk was. In 12 procent van de gevallen werden dode dieren in het vliegtuig aangetroffen.

Uit datzelfde onderzoek blijkt volgens de Dierenbescherming dat er van de 643 KLM-zendingen met vissen (vijfduizend vissen per zending) er 36 niet in orde waren. Van 47 vogelzendingen klopte er in vijftien gevallen iets niet. Er was meermalen sprake van dode dieren.

De KLM heeft eerder gezegd dat er bij 0,02 procent van de transporten fouten worden gemaakt. In de lijst van verkeerd gelopen zendingen die de luchtvaartmaatschappij onlangs presenteerde, kwamen bovenstaande gegevens niet voor. De KLM ging niet verder terug dan 1996. De douane kon de informatie van de Dierenbescherming niet bevestigen.

De Dierenbescherming denkt dat de vraag naar exotische dieren (op Schiphol arriveren jaarlijks 25 miljoen tropische vissen en 250 duizend tropische vogels) kan kan worden teruggedrongen door invoerbeperkingen. Want een vraag is er, weet Bleijenberg.

Enkele jaren geleden werd de Midden-Amerikaanse roodwang-schildpad bij duizenden verkocht, vertelt hij. Kinderen waren dol op het kleine diertje dat drie gulden kostte. De ouders bleken minder gelukkig, want na verloop van tijd moest het dier worden ondergebracht in een groot aquarium. Velen zetten de roodwang-schildpadden uit in de natuur. Tot schrik van de overheid bleek het tropische dier bestand tegen de Nederlandse wateren. Er kwam een importverbod om faunavervalsing tegen te gaan. Maar het heeft niet geholpen, zegt Bleijenberg. 'Nu wordt de geelwang-schildpad geïmporteerd.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden