Albumrecensie klassiek

Diego Ares ontdekt Bachs Goldberg variaties op zijn klavecimbel (vier sterren)

Diego Ares Foto Harmonia Mundi

Anderen gaan een rondje hardlopen voordat de dag begint, of yoga-oefeningen doen, of de krant lezen. Voor Diego Ares is dat het moment om Bachs Goldberg Variaties te overpeinzen. De Spaanse klavecinist ziet de Aria mit 30 verschiedenen Veränderungen, zoals het stuk officieel heet, als een zelfportret van de componist dat hem telkens voor nieuwe raadsels plaatst.

Zijn exploraties leveren een album op dat niet begint met de beroemde Aria, maar met een Adagio: BWV 968 om precies te zijn. Waarom? Ares vindt dat je niet plompverloren aan een verheven werk als de Goldberg Variaties moet beginnen. Hij kiest voor een spirituele warming-up, een prelude die de beroemde compositie inleidt.

Daarna trekt hij alle registers open op zijn klavecimbel, een kopie van een Pascal Taskin uit 1769. Voor ons oor verschijnt een onbevangen, jonge Bach, een strenge Bach en een diep gekwelde Bach in de magische 25ste variatie, een adagio.

Als Ares de eindstreep bereikt, klinkt de Aria gelaten, alsof al die metamorfoses erin doorklinken.

Diego Ares: Goldberg Variationen. Klassiek.  Harmonia Mundi. ****

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.