Did The Right Thing

De campagne van Barack Obama is nu al legendarisch. Allereerst natuurlijk omdat hij de eerste zwarte Amerikaanse presidentskandidaat was, die ook nog eens een optimisme verbeeldde dat de Amerikaanse politiek niet meer had gezien sinds de campagne van John F....

Door Jeroen Junte

In een vlaag van enthousiasme roept hij grafisch vormgevers op zelf ontworpen posters te posten op de door hem opgezette ‘community website’ designforobama.org. Deze posters kunnen dan vervolgens door Obama-aanhangers worden uitgeprint en verspreid. Binnen een week staan er al meer dan honderd ontwerpen op de site. Als filmregisseur Spike Lee, zelf ook actief betrokken bij de Obama-campagne, wordt geattendeerd op een poster van zijn film Do The Right Thing waarop Obama figureert, besluit hij ter plekke dat er een boek met deze posters moet komen. En dat is er nu – met een voorwoord van Spike Lee zelf, en teksten van Perry-Zucker en Steven Heller, columnist van de New York Times.

Meer dan tweehonderd posters zijn in Design for Obama opgenomen. De kwaliteit mag wisselend zijn, dat wordt meer dan gecompenseerd door de gedurfde en onconventionele kijk op de clichématige verkiezingsposter. Zo zouden de zuiver typografische posters – veelal met bekende oneliners als Yes We Can of Hope For Change – via officiële campagnekanalen nooit het grote publiek hebben bereikt. Ook al staat de zeggingskracht van de kernachtige boodschap ervan buiten kijf, iets wat de succesvolle SP-campagne in Nederland reeds heeft bewezen.

Vanzelfsprekend wordt er volop gezinspeeld op de raciale achtergrond van Obama. Soms ondubbelzinnig, zoals met de kreet Uppity Negro (vrij vertaald: een zwarte met praatjes) naast een extra donkere Obama. Soms subtieler, zoals een poster in de stijl van Blaxploitation-films vol vloekende jaren-zeventigkleuren als oranje en hemelsblauw.

Dat veel ontwerpers het gevoel hebben geschiedenis te maken, en misschien wel mede vorm te geven, blijkt uit de talrijke historische referenties. Zo staat Obama afgebeeld met zowel Robert als John F. Kennedy, met Martin Luther King (uiteraard) en zelfs als een moderne Abraham Lincoln, de president die in 1863 de slavernij afschafte.

Tegelijkertijd zijn de grafische citaten uit de populaire cultuur niet van de lucht. Als geen kandidaat voor hem wist Barack Obama immers jonge kiezers aan zich te binden. Dus oogt hij als Superman en The Joker uit Batman, als popartiest met de tekst ‘Obama rocks’ en als rappende b-boy. Maar hoe hij ook wordt verbeeld, bijna altijd is hij van onderaf te zien met een trotse blik en de kin omhoog – de klassieke heldenpose in stripverhalen en Hollywoodfilms.

Ondanks de enorme verscheidenheid in ontwerpstijlen hebben alle posters één ding gemeen: ze stralen een ongekende drang tot vernieuwing uit. Net zoals Obama zelf.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden