Nieuws Film

Dick Maas’ leeuwenhorrorfilm Prooi gaat draaien in vierduizend Chinese bioscopen

De Chinese filmposter van Prooi. Beeld rv

Dick Maas (67) is zelf ook een beetje verrast door het nieuws: zijn horrorkomedie Prooi uit 2016, over een ontsnapte leeuw in Amsterdam, krijgt dit weekend een grootschalige première in Chinese bioscopen. ‘Ik wist dat de film aan China was verkocht, een poosje geleden al. Maar dan denk je aan een release in een paar theatertjes.’

Maar China Film Group Corporation, de lokale distributeur, liet vorige week weten dat het om vierduizend kopieën gaat. Prooi draaide in China afgelopen weekend al in een beperkt aantal Chinese theaters: de film deed het iets beter dan het gelijktijdig uitgebrachte Lego Movie 2.

Of de beruchte Chinese censuur Prooi nog onder handen heeft genomen, weet Maas niet. ‘Vast wel. Al zit er geen seks in, dat scheelt. Als ik zie welke publiciteitsfoto’s ze gebruiken, hebben ze volgens mij geen moeite met de bloederigheid.’ Wie even zoekt op internet, komt vrij vlot Chinese berichten tegen over Prooi, of beter: Prey - belangstelling is er zeker. ‘Ik heb geprobeerd zelf een en ander te vertalen, met Google Translate. Nog best lastig. Ik maak er uit op dat ze de leeuw echt eng vinden. Hebben ze eigenlijk leeuwen in China? Komen nooit voorbij die muur natuurlijk.’

Speciaal voor de opnamen liet de filmmaker een mechanische leeuw bouwen; échte leeuwen loslaten op de set mocht niet. Maas deed vooralsnog slechts één interview, voor een Chinese website. ‘Er is verder nauwelijks contact. Ik ga vooralsnog ook niet die kant op.’

Het komt zelden voor, een Nederlandse speelfilm die in de Chinese bioscopen draait. Paul Verhoevens Zwartboek deed het er in 2009 behoorlijk, volgens de Amerikaanse website Box Office Mojo, dat de internationale recettes van speelfilms bijhoudt (2,6 miljoen dollar kassaopbrengst). In Nederland was Prooi met zo’n dertigduizend bezoekers Maas’ slechtst bezochte film ooit. ‘Sloeg nergens op, dat aantal. Dus áls er nu een paar miljoen Chinezen heen gaan, is dat extra mooi. Maar ja, kan ook dat de film na een week al niet meer draait.’

Financieel maakt het voor de regisseur geen verschil of er tien of tien miljoen Chinezen gaan kijken. ‘Je spreekt vooraf voor een flat fee af, een eenmalig bedrag. Maar als Prooi aanslaat, willen ze misschien nóg een film van me hebben.’ Maas zag online al verschillende Chinese filmposters voor Prooi. ‘Op sommige lijkt de leeuw wel tien meter hoog, alsof het een reuzenmonster is. Dan denk ik: joh, doe nou relaxed. Straks zijn die Chinezen in de bioscoop teleurgesteld. Dat wil je niet.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.