Deze 'Vrek' is vrolijk, energiek en een tikje rommelig

Regisseur Hans van Hechten koos voor Molières karakterkomedie De Vrek voor een volledig Surinaams en Antilliaanse cast. Samen met producente Henrike van Engelenburg wil hij laten zien hoe 'De Vrek' eruit zou zien als Molière nu geleefd zou hebben. Dat levert veel lol op.

De Vrek naar Molière door Van Engelenburg Theaterproducties. Beeld Jean van Lingen

Het had dus een musical moeten worden, met witte acteurs. Maar dat werd te duur en zo komt het dat 'De Vrek' (naar Molière, 1668) spelers van Surinaamse en Antilliaanse komaf kent, die eigenlijk niet kunnen zingen, waardoor de meeste van de liedjes zijn geschrapt. Dat een donkere cast goedkoper zou zijn, bleek overigens een vergissing, want die absorbeert veel meer licht. Dat was me nog een kostenpost!

Deze onverwachte inleiding wordt met veel schwung en duidelijk plezier gebracht door acteur Kenneth Herdigein, die zo meteen de toon zet voor de voorstelling. Het idee komt van Hans van Hechten, die het stuk ook bewerkte, en regisseert. Samen met producente Henrike van Engelenburg wil hij met deze 'verfrissende cast laten zien hoe 'De Vrek' eruit zou zien als Molière nu geleefd zou hebben', aldus de flyer. Dat valt uiteraard te bezien, maar feit is dat deze 'Vrek' een vrolijke, energieke en expressief gespeelde voorstelling oplevert, waaraan de zaal merkbaar veel lol beleeft.

Intact

De grote lijnen zijn intact: Harpagon, de vrek, (Maikel van Hetten) maakt zijn zoon Cléanthe en dochter Elize het leven zuur met zijn gierige gedrag. Broer en zus zijn verliefd op respectievelijk ene Mariane en Valère, maar pa ziet het allemaal niet zitten en dwarsboomt met verve de plannen van met name zijn zoon (tijdens de première gespeeld door Mike Libanon, daarna afwisselend ook door Sergio Hasselbaink), waarbij geld altijd de hoofdrol heeft. Dit brengt niet het beste in de mens naar boven, en allerlei misverstanden raken hier aan de orde van de dag.

Rommelig slot

De voorstelling heeft de vaart erin, en dat is ook onderdeel van haar charme, maar duistere kanten en diepere lagen van de karakters komen bij gevolg minder aan bod. Tegen het eind moeten er opeens nogal wat lijntjes snel samenkomen en wordt er veel gezongen (ze konden het toch) - wat al met al resulteert in een enigszins rommelig slot, ook vanwege haperende audio-techniek. En toch, heel erg mocht dat de pret niet drukken.

De Vrek naar Molière door Van Engelenburg Theaterproducties. Regie, vertaling, bewerking: Hans van Hechten. Gezien: Stadsschouwburg, Amsterdam, 23/2. Tournee t/m 15/5.

Scène uit De Vrek. Beeld Jean van Lingen
Scène uit De Vrek. Beeld Jean van Lingen
Scène uit De Vrek. Beeld Jean van Lingen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.