Deze tentoonstelling is een traktatie voor de liefhebber en een prachtige kennismaking voor de leek

De Margiela tentoonstelling in Palais GallieraBeeld RV - Pierre Antoine

Martin Margiela, collections Femme 1989-2009, Palais Galliera Parijs, t/m 15/07. Catalogus Paris Musées € 35.

Het mooie is dat het echt over kleren gaat. Dat klinkt nogal voor de hand liggend, maar dat is het tegenwoordig niet.

Als de nieuwe expositie over de gevierde modeontwerper uit Genk één ding duidelijk maakt, dan is het dat bijna alles al gedaan is. En goed ook. Recyclen? Een voorliefde voor vintage materialen en het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten van oude kleding, is al sinds zijn eerste collectie uit 1989 een belangrijk handelsmerk van Martin Margiela (1957). In het museum zijn onder meer tops en rokken uit 1992 te zien die hij maakte van oude sjaals, en jassen uit 1999 van oude, met dons gevoerde dekens.

Oversized? Ook dat is een Margiela-handelsmerk. De eerste keer dat hij zijn ontwerpen tot bizarre proporties opblies, was achttien jaar geleden: toen had hij zijn complete zomercollectie met bijna 200 procent vergroot, zodat de modellen erin leken te zwemmen. Extreem wijd uitstaande, puntige schouders? Daar ging Margiela tien jaar geleden al mee aan de haal. Shows op obscure plekken zoals een verlaten metrostation of een supermarkt? Die waren een vast onderdeel van het oeuvre van deze ontwerper.

Kortom: met heel veel aspecten die inmiddels gemeengoed zijn in de mode, was Margiela de eerste. Deze tentoonstelling komt op een goed moment. Want XXXXL-mode met rafelige randen, presentaties op ruige locaties en het namaken van vintage mode, zijn hipper dan ooit dankzij de populariteit van Demna Gvasalia, de creatief directeur van Balenciaga en de oprichter van Vetements, die veel aan het werk van Margiela refereert.

Margiela zelf is intussen uitgegroeid tot een mysterie. Na afloop van zijn eerste shows gaf hij nog wel interviews, maar begin jaren negentig verdween hij in de coulissen, om niet meer tevoorschijn te komen. In 2009 is hij vertrokken bij zijn eigen label, dat toen al zeven jaar in handen was van modebedrijf Renzo Rosso, tevens eigenaar van modebedrijf Only The Brave. Er doen nog wel wat geruchten over Margiela de ronde, die variëren van schilderen op een tropisch eiland tot wonen in een Belgisch dorp.

Maar vaststaat dat Margiela begin dit jaar in Parijs is geweest: hij is de artistiek directeur van de expositie die nu in Palais Galliera te zien is. Samen met curator Alexandre Samson is hij meer dan een jaar bezig geweest met de opzet. Het resultaat mag er zijn. Met meer dan honderd outfits, videofragmenten en bijzondere spullen die zijn verzameld in speciaal ingerichte stijlkamers (‘fan rooms’) is deze tentoonstelling een traktatie voor de liefhebber en een prachtige kennismaking voor de leek.

Het mooie is dat het echt over kleren gaat. Dat klinkt nogal voor de hand liggend. Maar in de modewereld van nu gaat het steeds meer over grote marketingbudgetten, handtassen en Instagramplaatjes. Margiela laat met deze tentoonstelling zien hoe waardevol goede ideeën en goed vormgegeven kledingstukken zijn. En hoe ver je daarmee als ontwerper kunt komen. Op naar Parijs.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden