FilmVijfsterrenrecensies

Deze ★★★★★-films kun je nog in de bios zien

Het aanbod is groot, de films zijn goed: de kerstvakantie leent zich perfect voor een bioscoopbezoek. Deze films kregen van de Volkskrant ★★★★★ en draaien nog steeds in de bios. 

Filmstill uit Apocalypse Now Final Cut

De nieuwe versie van Apocalypse Now is de ultieme oorlogshallucinatie ★★★★★
De belangrijkste reden om Apocalypse Now Final Cut te gaan zien, is de spectaculaire restauratie van geluid en kleur.

Parasite, van de Zuid-Koreaanse regisseur Bong Joon-ho, is een meesterwerk ★★★★★
De film, over de strijd tussen arm en rijk in Zuid-Korea, is komedie, horror, thriller, drama en veel meer dan dat. Te veel verklappen is zonde.

Scheidingsfilm Marriage Story is een instant klassieker ★★★★★
Beter dan ooit vindt regisseur Noah Baumbach een balans tussen humor en tragedie: Marriage Story is pijnlijk en ontroerend, maar ook scherp en geestig. Door het prisma van een scheiding laat Baumbach zien wat er van liefde voortduurt: achter elke scheldpartij schuilt een zorgzaam gebaar.

De Niro, Al Pacino en Joe Pesci schitteren in Scorseses nieuwe gangsterfilm The Irishman ★★★★★
Martin Scorsese zwaait zijn geliefde gangsterpersonage uit.

Sorry We Missed You van regisseur Ken Loach is een ijzersterk, aangrijpend manifest ★★★★★
Loach, meester van de empathie, is in topvorm in dit drama over een schijnzelfstandige pakketbezorger.

De meest recente vier-sterrenrecensies 

Het afwijkende wordt in hoog tempo gewoon in Deerskin ★★★★☆
Maar wie niet bekend is met het volslagen maffe filmoeuvre van Quentin Dupieux zal het vanaf de eerste minuten in Deerskin vermoedelijk even duizelen.

De drie afzonderlijke verhalen van De grote boze vos zijn allemaal even geestig ★★★★☆
De hoofdpersonen in het drieluik De grote boze vos willen elkaar voortdurend opeten. Dat krijg je als je een wolf, een vos, een big, een eend en andere smakelijke wezens bij elkaar zet. Toch wordt het nooit eng en is de film voor jong en oud geschikt.

J’ai perdu mon corps zit vol grotestadsmelancholie en noodlotsgedachten ★★★★☆
Wat begint als een horrorfilm, ontpopt zich tot een gevoelig coming-of-ageverhaal.

The Farewell is een goedgehumeurd en fijngevoelig drama met een aanwezige milde melancholie ★★★★☆
Voor de Chinees-Amerikaanse regisseur en scenarioschrijver Lulu Wang is het bovendien een persoonlijke film.

Ze noemen me Baboe geeft de Indische kindermeisjes van toen een stem ★★★★☆
In het Nederlands-Indië van de jaren veertig gaat de Javaanse Alima als kindermeisje (‘baboe’) in dienst bij een Nederlands gezin. Haar aangrijpende relaas, in Ze noemen me Baboe op melancholieke toon voorgedragen door actrice Denise Aznam, is letterlijk het verhaal van velen.

Buurman & Buurman gaan nooit vervelen, bewijst hun nieuwste film ★★★★☆
Ze bestaan al meer dan veertig jaar, de Tsjechische helden Pat en Mat, in Nederland bekend als Buurman & Buurman. In zeven nieuwe verhaaltjes tonen de buurmannen zich weer van hun beste kant: ze gebruiken drones om zelf te vliegen, bouwen een pannekoekenbakmachine en gaan creatief om met een bekend Ikea-probleem.

Schmierende cast maakt detective Knives Out een traktatie ★★★★☆
De geslepen confrontaties in dialoogvorm zijn belangrijker dan de actiemomenten.

Regisseur Agnès Varda (1928-2019) neemt wijs en geestig afscheid ★★★★☆
De legendarische, eerder dit jaar op 90-jarige leeftijd overleden voorvrouw van de nouvelle vague zet nog eens haar motieven als cineast uiteen, microfoon in de hand, voor een zaaltje vol welwillend publiek. Een wijs, geestig en onpretentieus college. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden